پیشخوان » تیتر روز متنی
کد خبر : 11643
پنجشنبه - 10 اسفند 1402 - 10:22

رسانه و فضای مجازی؛ نهاد انتخابات و قدرت نرم

به‌گزارش تبریزگویا، در یادداشت حسن گلی آمده است:
یکی از مهمترین خصوصیات سیاست بین الملل در دنیای کنونی، نقش مهم و تاثیرگذار نگرش و تحلیل افکار عمومی در جهت گیری تصمیمات دولت ها در همه عرصه ها مخصوصا سیاست خارجی می باشد که این مهم باعث گردیده است دیپلماسی سنتی بسان گذشته پاسخگوی نیازهای دولت ها نباشد و این مساله سبب اهمیت یابی دیپلماسی عمومی گردیده است.
نکته مهم در خصوص دیپلماسی عمومی رابطه متقابل آن با قدرت نرم است. از یک سو قدرت نرم یکی از اهداف اساسی دیپلماسی عمومی محسوب می گردد و از سوی دیگر قدرت نرم زمینه را برای تثبیت و استمرار دیپلماسی عمومی مهیا می نماید.
در جهان معاصر ، دولت ها می کوشند با بهره مندی از دیپلماسی عمومی بر جهت گیری افکار عمومی در کشورهای هدف تاثیر گذار باشند که در این راستا بیش و پیش از هر موضوعی نیازمند استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی می باشند.
دولت ها از طریق دیپلماسی عمومی در بستر رسانه ها و فضای مجازی، افکار عمومی یک یا چند کشور را به عنوان مخاطب تبلیغات خود بر می گزینند تا سیاست ها و برنامه های خود را در ذهن و باور آنان مشروع و موجه جلوه دهند تا تصمیمات دولت های آن کشورها را مطابق با منافع خود تنظیم نمایند.
امروزه در روابط بین الملل، یکی از مهمترین مکانیسم های پیشبرد این سیاست، انجام تبلیغات هنرمندانه و موثر در مورد ارزشها، هنجارها ، نهادهای دموکراتیک و مخصوصا نهاد انتخابات است چرا که دموکراسی و مردم سالاری نزد افکار عمومی دنیا، ارزش تثبیت شده و قطعی محسوب می شود.
دیپلماسی عمومی دولت آمریکا از جمله بارزترین نمونه هایی محسوب می شود که در آن بهره برداری از ارزش های دموکراتیک در جهت نفوذ در افکار عمومی جهان رایج است . همواره تلاش آمریکا این بوده است دموکراسی آمریکایی را بعنوان بهترین نوع دموکراسی در جهان معرفی نماید و در این میان مهمترین نهادی که در راستای پیشبرد دیپلماسی عمومی و هدف پیش گفته مورد توجه و بهره برداری قرار گرفته است ، نهاد انتخابات است .
کوشش مستمر آمریکایی ها و تعداد دیگری از کشورهای اروپایی این بوده است از رسانه های خبری بین المللی برای پوشش دادن روند انتخابات خویش دعوت بعمل آورند و رسانه های مهم این کشورها نیز ضمن انعکاس گسترده انتخابات، با چهره های شاخص و فعالان دموکراسی خواه جهان مصاحبه نموده و نظر آنان در مورد انتخابات کشور خود را منعکس می نمایند .
در جمع بندی این مهم می توان گفت تبلیغات پیرامون نهادهای مردم سالارانه و مخصوصا نهاد مهم انتخابات می تواند بعنوان مهمترین ابزار دیپلماسی عمومی مورد استفاده دولتها در مسیر بیشینه سازی قدرت نرم قرار گیرد. البته میزان تاثیر گذاری این تبلیغات با ارزیابی و باور ذهنی افکار عمومی کشورهای هدف از هویت دولت تبلیغات کننده ارتباط متقابل دارد.
اکنون در آستانه انتخابات ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ که در شرایط خاص بین المللی (‌ تداوم روند تغییر نظم جهانی، انتقال قدرت از غرب به شرق ، تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و…) انجام می گیرد، رسانه ها و فعالان فضای مجازی کشورمان می توانند با تحلیل صحیح شرایط خاص زمانی و فارغ از طیف بندی های سیاسی داخلی، ضمن زمینه سازی برای حضور باشکوه مردم در انتخابات بعنوان آرمان ملی ایرانیان طی چند قرن اخیر؛ با انعکاس هنرمندانه و موثر فضای انتخاباتی کشور، نقش مردم در برگزاری انتخابات، تعدد کاندیداها با گرایش های متفاوت سیاسی، اخبار و تصاویر حضور باشکوه مردم در پای صندوق رای و… رسالت خود در راستای دیپلماسی عمومی منجر به تقویت قدرت نرم کشور را انجام دهند.
البته آنچه در این میان شایسته یاد آوری و تقدیر می باشد، عملکرد تحسین بر انگیز اکثر رسانه ها و فعالان فضای مجازی استان پیرامون انتخابات می باشد که تلاش کرده اند ، ضمن تبلیغ کاندیداهای مد نظر خود، نقش خویش در مشارکت افزایی را به خوبی انجام دهند که یقینا تداوم این روند به همراه تحقق سایر الزامات مورد نیاز، به انعکاس گسترده مشارکت اقشار مختلف مردم در صحنه انتخابات، نمایش مجدد مردم سالاری دینی در عرصه بین المللی و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل منجر خواهد شد که این مهم خرسندی و امیدواری دوستان مردم ایران در اقصی نقاط جهان را مضاعف نموده و یاس و ناامیدی دشمنان ملت بزرگ ایران را در پی خواهد داشت.