پروژههای کلان پیشکش، زیرساختهای اولیه شهر اولینها را دریابید
به گزارش تبریزگویا، مالک رحمتی استاندار جوان و تازه منصوب آذربایجانشرقی نخستین روز کاری سال جدید را با بازدید ۶ ساعته از روند اجرای پروژههای کلان شهرداری تبریز در حوزههایی چون ترافیک، حاشیهنشینی (شهرک جوانان)، فرهنگی، ورزشی و بحران آغاز کرد و با تعریف و تمجید از اجرای این پروژهها، اقدامات شهرداری را برای رفع معضلات شهری و کسب رضایت شهروندان ارزشمند ارزیابی کرد.
وی همچنین در جلسه ستاد سفر در جمع مدیران آذربایجان شرقی نیز گفته است: به غیر از تنش آبی اول سال جدید در تبریز، مشکل خاص دیگری در این زمینه نداشتهایم؛ خوشبختانه وضعیت آبرسانی در کلانشهر تبریز تثبیت شده، اما باید مواظبت کنیم که شبیه این شرایط در سایر خدمات زیرساختی از قبیل برق و گاز پیش نیاید.
***تبریز کلانشهری رها شده در برهوت زیرساختهای اولیه
نیت بر اطاله کلام نیست و تنها برای یادرآوری و اطلاع آقای استاندار کافی است نگاهی اجمالی و گذرا به وضعیت تبریز در همین یکی دو ماه اخیر و به طور دقیقتر پس از انتصاب رحمتی به منسب نماینده ارشد دولت در استان داشته باشیم تا به سادگی دریابیم تبریز که روزگاری شهر اولینها در بسیاری از حوزهها بود امروز کلانشهری رها شده در برهوت زیرساختهای اولیه است، کلانشهری که مردمانش یک روز به خاطر بارش چند سانتی برف معمولی ساعتها در کلاف سردرگم و بنبست ترافیکی اسیر و سرگردان میمانند، یا دم عید به واسطه تلنبار شدن زبالهها در سطلهای جمعآوری در گوشه و کنار شهر مضحکه مسافران نوروزی میشوند و حتی روز اول نوروز و با زبان روزه با قطعی آب سر میکنند.
حتی لازم نیست خیلی دورتر برویم و یا از وضعیت نابسامان و بیصاحب خیابانهای تبریز و آسفالتهای آنها گله کنیم، کافی است نحوه مواجهه مسئولان شهری با معضل انباشته شدن زبالهها در سطح شهر در آستانه سال جدید را مروری کنیم تا به سادگی متوجه شویم که تبریز در کنار پروژههای کلان محتاج سروسامان دادن به زیرساختهای اولیه شهری است، معضلی که مجموعههای مسئولی چون شهرداری در واکنش به آن مانند همیشه از در توجیه وارد شده و آن را معلول علتهایی غیر از قصور مجموعههای مسئول در انجام وظایف خود میدانند.
برای مثال مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری در واکنش به تلبار شدن زباله ها در روزهای پایانی سال و در آستانه ایام عید نوروز ۱۴۰۳ گفته است: باتوجه به نزدیک شدن به ایام آخر سال و خانه تکانی مرسوم شهروندان طبق سالهای گذشته و تولید بیش از اندازه حجم انبوهی از زبالهها متاسفانه در برخی مناطق شهری شاهد انباشت قابل توجه زباله در باکسهای زباله بودیم.
حبیه هراتی تصریح کرده است: در برخی مناطق حجم ترافیک و مسافت عبوری خودروهای خدماتی به سایت میانی و در کنار آن عدم رعایت نکات بهداشتی و تولید غیرمسئولانه زبالهها توسط دست فروشان در معابر اصلی و تفکیک کنندگان غیرمجاز که مبادرت به جمعآوری ضایعات قابل بازیافت کرده بودند، انباشت زبالههای حجیم غیرقابل حمل و تولید بیش از اندازه زباله در سطح شهر به اندازه یک و نیم برابر میزان تولید متوسط روزانه موجب بروز چنین وضعیتی شده بود.
با توجه به اینکه استاندار آذربایجان شرقی در عین جوانی سابقه حضور در ساختار مدیریت کلان کشوری در بخش های مختلف را دارد، بدون شک تصدیق خواهد کرد که پایش شرایط موجود و احصاء ظرفیتها و نواقص برای مواجهه با رخدادها و رویدادهای قابل پیش بینی و البته تکراری و دورهای از اولیه اصول مدیریتی در هر سطحی است و تنها با لحاظ همین اصل ساده و اولیه به راحتی میتوان نقاط ضعف و قوت کلانشهری چون تبریز را مشخص و برای آنها راهکارها و پروژههای مقتضی را تعریف و اجرا کرد.
تبریز کلانشهری است که در زیرساختهای اولیه و حوزههایی چون حمل و نقل و ترافیک شهری با ضعف شدید روبهروست و عدم توجه به بحث بافتهای فرسوده و حاشیهنشینی زمینهساز معضلها و گرههای کور اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی در آن شده و نتیجه این ضعف زیرساختهای اولیه، خروج نامحسوس تبریز از حلقه کلانشهرهای توسعه یافته کشور و این سقوط جایگاه شهر اولینها به حدی بوده که حتی مسئولان و تصمیم سازان مدیریت شهری آن نیز بجای قیاس تبریز با کلانشهرهایی چون تهران و مشهد و شیراز و اصفهان، بیشتر بودن بودجه شهرداری تبریز از کل بودجه چند مرکز استان همجوار را مایه تفاخر میدانند. با این شرح کوتاه و مختصر پیشنهاد میشود جناب استاندار که دیگر عرق از راه رسیدنشان خشک شده و رفته رفته تب و تاب تعریف و تبریکهای مدیران ریز و درشت استانی نسبت به ایشان نیز فروکش میکند و رفته رفته با چهره واقعی استان و مشکلات و دردهای مزمن آن آشنا میشود، بجای حضور در جلسات دورهای و ستادی ادارات و انجام بازدید از پروژههای به اصطلاح کلان به داد مردم در مسائل روزمره برسد.
برای نمونه استاندار محترم اگر سوار بر اتومبیلی معمولی در همین اتوبان تازه آسفالت پاسداران تبریز تردد کند، حتما متوجه می شود که تبریز پیش از آنکه به اجرای پروژه های لوکس و چند صدها و هزارها میلیاردی غیرضروری نیاز داشته باشد، محتاج خیابانهایی با آسفالتهای حداقلی است تا شهروندانش ماه به ماه هزینه تعمیرات خودروهای مستهلک شده شان در چاله چولههای ناتمام این شهر را نپردازند و یا روزی از روزها گذرش را از مسیر بی آر تی بیندازد تا نه با چشم بصر که به چشم سر به خوبی ببیند مردم این شهر برای یک جایجایی ساده در مسیری مستقیم چه ساعتها که در صفها و مسیرهای اتوبوس و بی آرتی علاف و گرفتار میمانند.
استاندار آذربایجان شرقی نشان داده در عین جوانی قواعد مدیریت را به خوبی می داند و در عین حال بر لزوم محور قرار دادن مردم و مطالبات مردمی برای پیشبرد امور حاکمیتی واقف است و گشاده رویی با مردم در برنامه ها و رخدادهای عمومی در کنار حساب کشی از مدیران و صدور دستورات تحکمی در بازدید میدانی از پروژه ها و طرح های در دست اجرا نیز به خوبی مؤید این موضوع است با این وجود امیدواریم در آینده ای نزدیک کمی از بازدید پروژه های کلان آن هم سوار بر خودروهای نونوار دولتی و در میان بَه بَه و چَه چَه های مرسوم فارغ شود تا فرصت و مجالی برای حضور بیشتر در بین مردم و لمس هر چه بیشتر مشکلات و دغدغه های زندگی روزمره شان داشته باشد.
بدون شک اگر چنین شود استاندار جوان به وضوح متوجه می شنود که همان مردم در مکالمات روزمره شان می گویند «پروژه های کلان پیشکش، زیرساخت های اولیه شهر اولین ها را دریابید»، که اگر این وضعیت کلانشهر تبریز و مرکز استان آذربایجان شرقی است، وای به حال شهرستان ها و روستاهایی که گاه حتی حداقل امکانات و منابع تبریز را هم در اختیار ندارند و تغییر شرایط کنونی و حرکت عملی تبریز و آذربایجان شرقی به سمت جایگاه واقعی خود در فضایی خارج از گزارش کارهای جلسه ای و مرسوم مدیران شدنی است و تنها با تجمیع ظرفیت های بیشمار موجود استان برای ورود جدی به میدان حل مشکلات و نواقص زیرساختی محقق می شود.
گزارش از؛ علی مولا