روابط عمومی نیازمند باز تعریف در نقش و کارکرد
به گزارش تبریزگویا، جهان پيش از انقلاب صنعتي يك دنياي ثابت و با تغييرات كم بوده است همه چيز در آن دوره قابل پيش بيني بود اما از نيمه قرن بيستم با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی ،سرعت تغییر در همه حوزه ها با سرعتی بی نظیر در حال جریان است بسیاری از آموزههای سنتی دگرگون شده و در حال تغییر مستمر است بسیارى از اندیشمندان و صاحبنظران علوم اجتماعى، بر این باورند که ترکیب و همگرایى فناورىهاى نوی ارتباطى و تجدید ساختار نظام سرمایهدارى در دهههاى اخیر سبب گشایش مرحله تازهاى در جوامع بشرى شده است؛ مرحلهاى که با اصطلاحاتى نظیر: جامعه فراصنعتى (دانیل بل) پست مدرنیزم ( ژان بودریار ) گستره همگانی ( هابرماس ) جامعه شبکهاى (مانوئل کاستلز) و جامعه اطلاعاتى توصیف و تبیین شده است. به هر حال جوامع امروزی اینک در حال گذار به جامعه اطلاعاتی هستند ورودبه جامعه اطلاعاتی، تمامى جنبههاى حیات بشرى را تحت تأثیر قرار داده، عرصههاى سیاسى، اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى را با انبوهى از فرصتها و چالشهاى اساسى مواجه ساخته است که هر گونه درنگ و تاخیر در ورود به این عرصه، کشورها و سازمانها را با خسارات جبران ناپذیری مواجه می سازد، ،آنچنانکه ویلبرت، ای مور (Wilbert Ellis Morre) با استفاده از لفظ«بهنجاری تغییر»، می گوید؛ میزان تغییر درحال حاضر بیشتراز زمان های گذشته است، خواه این تغییر، برنامه ریزی شده، یا نتیجه نوآوری های گذشته باشد. او مهمترین خصایص تغییر در دوره معاصر را«مکرر»، «مداوم» و « در همه حاضر» می داند و می افزاید که سرعت تغییر و به خصوص میزان آن، جهان را بسوی نظامی واحد، اما به شدت بی نظم سوق می دهد و ضرورت پذیرش این نظریه را که بحران یک پدیده عادی در زندگی اجتماعی است، فراهم می سازد و ما انسانها را مجاب ميکند که جستجوگر باشيم .در جامعه اطلاعاتي، روابط عموميها به عنوان توليدكننده و ارائهكننده خدمات و اطلاعات به مخاطبان و مشتريان خود، مسئوليت سنگيني در شفافسازي ارتباطي و اطلاعاتي و پاسخگويي در برابر مخاطبان (بروجردی،۱۳۸۰: ۶۴) ، به رسميت شناختن حق دسترسي مخاطبان به اطلاعات (نمکدوست،۱۳۸۲) و ايجاد ارتباطات دوسويه و متعامل با مخاطبان و به كارگيري فن آوريهاي نوين ارتباطات و اطلاعات برعهده دارند
شکل گيري ابزارهاي مدرن و نرم در در جامعه اطلاعاتي مدل ارتباطي روابط عمومي را دچار تغييري بنيادين کرده است و این نوآوری ها باعث ایجاد چالش ها و فر صت هایی برای سازمان ها و بویژه روابط عمومی ها درخصوص چگونگی ارتباط با محیط و ایفای نقش های موثر در درون و برون سازمان و ضرورت هماهنگ ساختن سازمان با تغییرات محیطی شده است. و اگر متخصصان روابط عمومي اقتضائات اين تحولات بنيادين را درک نکنند اعتبار و تاثيرگذاري خود را بيش از پيش از دست خواهند داد.در این میان دشواري هاي سازمان هاي دولتي بيشتر از خصوصي است چون تحركات موجب مي شود كل برنامه هاي دولت با مسائل زيادي روبرو شود، از این روشناخت چالش های پیش رو برای تبدیل تهدید ها به فرصت های حرفه ای از اولویت های کارگزاران روابط عمومی است و روابط عمومي بايد از عملكرد و شكل اوليه و سنتي خارج شود و ضرورتهاي زمانهاي را كه در آن زندگي ميكند، درك كند، اگر مدیریت روابط عمومی همه چیز را ثابت و بدون تغییر فرض كند، قطعا سازمان با چالش روبرو خواهد شد. روابط عمومی ها نباید دیدگاه خود را بر روی داده های پیرامون خود ببندند، بلكه با آهنگ سريع رشد و تحول تكنولوژي هاي اطلاعاتي و ارتباطي، كاركردها و ابزارهاي سنتي روابط عمومي را با اين تكنولوژي ها هماهنگ و همسو کنددر این رابطه هر چه زمان بیشتر بگذرد، فرصت سوزی شده است. حالا به زماني رسيده ايم که ضمن انجام فعاليت هاي عادي حرفه اي خود بايستي با نگاهي جديد، براي خود، نقش و مسئوليت تازه اي در نظر بگيريم ما بايد خودمان را با آنچه که در دنياي پيرامون مان ميگذرد، تطبيق دهيم. از تکنولوژيهاي ارتباطاتي براي تحکيم و ارتقاي ارزشها سازمانی استفاده کنيم در همین راستا دولت و مسئولان سازمانها نیز ضمن آنکه باید به دغدغه های روابط عمومی های دستگاه خود توجه جدی نمایند، و با لحاظ کردن تغییرات ضروری، روابط عمومی های سنتی را به سوی روابط عمومی آرمانی سوق داده و آماده سازند ،اقتضاء می کند بازتعریفی نسبت به روابط عمومی و دانش های مرتبط و نقش آفرینی روابط عمومی داشته باشد تا روابط عمومی ها علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، بتوانند مسیر تغییرات و دگرگونیها را نیز در آینده پیش بینی کرده و قادر باشند که این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آینده ای بهتر هدایت کنند، چرا که روابط عمومی ها حلقه واسط بین دولت و مردم بوده و یکی از ابزارهای مهم اطلاع رسانی به جامعه و اطلاع یابی از نظر دیدگاه مردم و انعکاس آن به دولت مردان بشمار می روند.
به عبارت دیگر روابط عمومی ها با عملکرد خوب و اثر گذار خود می توانند بازیگر نقش خطیر و حساس ایجاد ارتباط فعال و اثر بخش بین کارگزاران حکومتی و مردم باشند و فاصله ها را کاهش دهند و زمینه ایجاد تفاهم و هم اندیشی بین مسئولان و مردم را فراهم سازند و تصمیم گیریها را به سمت منافع عمومی سوق دهند و نهایتا زمینه تحقق یک جامعه دموکراتیک را فراهم سازند.
ناصر اسگندریان
کارشناس مسئول روابط عمومی و مسئول واحد سرمایه گذاری راه آهن آذربایجان