اعتبار پروژه راه آهن تبریز- میانه صرف پرداخت افزایش حقوق کارمندان شد
تبریزگویا؛ محمدرضا علی اشرفی: وقتی سال ۱۳۷۹ وزیر راه دولت وقت درحال کلنگ زنی مهمترین پروژه ریلی شمالغرب از میانه به تبریز بود کمتر کسی فکر می کرد قرار است این پروژه چند رئیس جمهور و چند دولت مختلف به خود ببیند و سرانجام هم تکمیل نشود.
آن سال ها بسیاری از تبریزی های شاغل در تهران و بسیاری از دانشجویان از کلنگ زنی این پروژه خوشحال بودند چراکه به گمان خود و به گفته مسئولان وقت قرار بود این پروژه نهایت بعداز چند سال افتتاح شود و مسیر خسته کننده و ۱۲ ساعته تهران تا تبریز را با قطار به جای ۱۲ ساعت در ۷ ساعت طی کنند.
حالا بعداز گذشت ۲۲ سال آن افراد خوشحال دیروز همچون ریل های این پروژه پیر و فرتوت شده و بازنشست شده اند و دانشجویان دیروز نیز فارغ التحصیل ولی همچنان خبری از افتتاح و تکمیل پروژه نیست.
البته شاید انتظارها فقط برای شهروندان و مردم منطقه خلاصه نمی شد چراکه ۸ وزیر راه و ۴ رئیس جمهوری که درخصوص این پروژه وعده داده بودند نیز هرگز نمی دانستند این پروژه به عمر کاری آنها قد نمی دهد. آنها نیز همراه این پروژه پیر شدند و نه قطاری از میانه به تبریز رسید و نه مسیر تهران تا تبریز ۵ ساعت کوتاه تر شد.
البته تنها مزیت این پروژه کوتاهی مسیر تهران به تبریز نبود و بلکه افتتاح ابر پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز می توانست انقلاب اقتصادی در حمل و نقل ریلی کشورمان با توجه به شرایط جغرافیایی و هم مرزی با کشورهای خارجی از جمله ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و ارمنستان ایجاد کند.
باتوجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان شرقی به جهت ارتباط ایران با اروپا این پروژه می توانست زمینه ساز رشد اقتصادی شود، این پروژه قادر بود جهش قابل توجهی در جابجایی کالا در داخل کشور و همچنین محموله های خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند، موضوعی که سالهاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.
با همه این اوصاف متاسفانه پروژه راهآهن تبریز- بستان آباد- میانه به قدیمیترین پروژه نیمه تمام حمل و نقل ریلی کشور تبدیل شده که قطار آن در ۲۲ سال گذشته تجربه ۴ رئیس جمهوری و وعدههای دولتهای مختلف برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته است و همچنان در ایستگاه انتظار سوت می کشد.
افتتاح نمایشی پروژه توسط رئیس جمهور دولت تدبیر و امید
۴ آذرماه سال ۱۳۹۸ بود که رئیس جمهور دولت گذشته در سفر به تبریز پروژه راهآهن میانه- تبریز را تا ایستگاه بستانآباد افتتاح کرد. افتتاحی که نتیجه ای نداشت و نمی شد قطارها در مسیر تردد کنند چراکه محور ریلی بن بست بود.
احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: افتتاح نمایشی پروژه توسط رئیس جمهور دولت تدبیر و امید دردی از این پروژه دوا نکرد.
وی با بیان اینکه آقای روحانی با دغل بازی ادای افتتاح پروژه ناقص و تکمیل نشده را درآورد، ادامه داد: پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز یک محور مهم ترانزیتی است که به صورت دوخطه ساخته میشود و افتتاح یک ایستگاه در بین مسیر درحالیکه پروژه به صورت کامل تمام نشده است فایده ای ندارد.
اعتبار پروژه راه آهن تبریز- میانه صرف پرداخت افزایش حقوق کارمندان شد
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعتبار پروژه راه آهن تبریز- میانه صرف پرداخت افزایش حقوق کارمندان شد، افزود: منابع مالی برای پروژه در سال جاری و سال آینده وجود ندارد و پروژه در بلاتکلیفی است.
بیگی با اشاره به اینکه پروژه به جهت مسائل مالی در تگنا است، گفت: دولت باید توجه جدی به این پروژه نیمه تمام و مهم داشته باشد.
فعلا به این زودی ها منتظر افتتاح پروژه نباشید
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص زمان افتتاح پروژه راه آهن تبریز میانه افزود: فعلا به این زودی ها منتظر افتتاح پروژه نباشید. سال آینده نیز اعتبار خاصی به این پروژه تخصیص نخواهد یافت. حتی هزینه نگهداشت پروژه نیز تامین نشده است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ابراز داشت: تخصیص ها به پروژه های عمرانی در کشور حداقلی است، پول دولت بیشتر صرف پرداخت حقوق ها می شود و با این وضعیت مشکلات جدی در زیرساخت های کشور ایجاد خواهد شد.
ابر پروژه آذربایجان در بن بست!
پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز به صورت دوخطه ساخته میشود و اکنون آنچه فعلاً قرار است افتتاح شود یک قطعه از آن از بستان آباد تا ایستگاه خاوران در حوالی تبریز است. با افتتاح این قطعه، قطارهای ترانزیتی نمیتوانند از این محور استفاده کنند زیرا به ایستگاه موجود تبریز وصل نشده و امکان ادامه حرکت ندارد یعنی این مسیر بن بست است.
کارشناسان امر می گویند اجرای بخش باقیمانده از ایستگاه خاوران تا ایستگاه موجود تبریز جزو برنامههای آتی است که دست کم پنج سال طول خواهد کشید.
به اعتقاد کارشناسان، افتتاح قطعه ذکر شده، برای مردم تبریز هم چندان مفید نیست زیرا باید فاصله شهر تا ایستگاه خاوران در حومه شهر را با وسیله دیگری طی کنند بعد با قطار به مقصد خود بروند.
اگر این طرح اکنون تا ایستگاه موجود تبریز تکمیل و آماده شده بود برای بهبود مسیر ترانزیتی شرقی غربی از مرز سرخس به مرز رازی مفید و مؤثر بود ضمن اینکه در شرایط کنونی به علت جنگ روسیه و اوکراین، حمل بارهای چین به اروپا (سالانه حدود ۸۰ میلیون تن) با عبور از روسیه خیلی محدود شده و فرصت خوبی بود که بخشی از این بار انبوه به مسیر عبوری از ایران جذب میشد.
۵۰۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه نیاز است
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ۵۰۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه نیاز است تا هم بدهی پیمانکاران پرداخت و هم برای اجرای پروژه هزینه شود.
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه دولت گذشته برنامه ریزی و مدیریت مناسبی روی پروژه راه آهن تبریز- میانه نداشت و برای همین یک افتتاح نمایشی انجام داد، افزود: مدیریت زمانی برای اجرای هر پروژهای الزامی است.
این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: بهرهبرداری از راهآهن تبریز- میانه حلقه مفقوده اتصال راهآهن سراسری به راهآهن شمال غرب است که باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور و رونق حمل و نقل ریلی و مسافری میشود.
وعده پشت وعده!
بازخوانی وعده های مسئولان طی سال های اخیر نشان می دهد که این پروژه بیشتر از تزریق اعتبار، وعده وعید به خود دیده و مسئولان دولت های مختلف قول های مختلفی برای افتتاح پروژه داده اند.
نام | مسئولیت | تاریخ اعلام وعده | وعده بهره برداری |
محمد اسلامی | وزیر راه دولت تدبیر | ۶ آذرماه ۱۳۹۸ | پایان سال ۱۳۹۹ |
محمدباقر نوبخت | معاون رئیس جمهور سابق | ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | اوایل سال ۱۴۰۰ |
داود بهبودی | رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در دولت گذشته | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | مرداد ماه ۱۴۰۰ |
محمدباقر نوبخت | رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت تدبیر | ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | تیرماه ۱۴۰۰ |
عباس خطیبی | معاون ساخت و توسعه راهآهن | ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | اوایل سال ۱۴۰۱ |
خیرالله خادمی | معاون وزیر راه و شهرسازی | ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ | تیرماه ۱۴۰۱ |
حمیدعلی محمدزاده | مجری طرح پروژه راه آهن تبریز میانه | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | مرداد ۱۴۰۱ |
عابدین خرم | استاندار آذربایجان شرقی | ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | شهریور ماه ۱۴۰۱ |
جواد رحمتی | معاون سابق عمرانی استاندار آذربایجان شرقی | ۲ مرداد ۱۴۰۱ | هفته دولت ۱۴۰۱ |
خیرالله خادمی | معاون وزیر راه و شهرسازی | ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ | آذرماه ۱۴۰۱ |
با اینکه خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی خط ریلی بستانآباد- تبریز را یکی از پنج پروژه اولویتدار کشور اعلام کرده و گفته این خط ریلی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهرهبرداری خواهد شد ولی شواهد و بازدیدهای میدانی از پروژه نشان می دهد که با تداوم وضعیت فعلی و عدم تزریق اعتبار به پروژه تا چند سال آینده نیز نمی توان سوت قطار تبریز- میانه را شنید.