پیشخوان » تیتر روز متنی
کد خبر : 7297
دوشنبه - 20 شهریور 1402 - 16:26

روایتی از «سخنگوی مکتب» و محرابی که خونین شد

به گزارش تبریزگویا، تاریخ مجاهدپرور ایران اسلامی سرشار از دلاوری بزرگمردانی است که تا پای جان برای استواری دین و حکمت ایستاده‌ و تاریخ‌ساز شده‌اند؛ آیت‌الله مدنی یکی از همین دلاورمردان مجاهد است که شهد شیرین شهادت را در محراب می‌نوشد تا نام پرآوازه‌اش به عنوان «دومین شهید محراب» در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به یادگار بماند. شهید مدنی انسانی متخلق به اخلاق و متمسک به احکام بود، مجاهدی که جز برای حق قدمی برنداشت. او ولایتمداری را در حد اعلای خود ادا کرد و به آیندگان راه حق و حقیقت را آموخت تا امروز در چهل‌ودومین سالروز شهادتش، یادش را گرامی داشته و از فضایلش سخن بگوییم. 

میراسدالله مدنی دهخوارقانی در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی در آذرشهر آذربایجان‌شرقی به دنیا آمد، در طالبیه تبریز و بعد با مسافرت به قم درس، بحث و فقه را ادامه داد و سپس در نجف تحصیلات تکمیلی و حوزوی خود را در فقه و اصول تکامل بخشید و در مقام اجتهاد و به‌عنوان یک مجتهد مسلط مورد تأیید آیات عظام نجف و قم شناخته شد. امام خمینی(ره)، آیت‌الله حکیم، آیت‌الله حجت، آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله خوئی، آیت‌الله سیدعبدالهادی شیرازی و آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی از استادان دوره تحصیلات تکمیلی(اجتهاد و روایت) این شهید بزرگوار بود و او در این جهت از این بزرگان اجازه اجتهاد داشت. 

شهید مدنی، مبارزی تحصیل کرده و اندیشمند و دانشمندی مجاهد بود که به معارف حقه مکتب اسلام تسلط داشت، او یک مبارز، فقیه و یک آشنا به اصول این مکتب بود که شخصیت‌هایی چون او نهال‌های ارزشمند اسلام را در طول تاریخ آبیاری کرده و محصولاتی نیک، ارزشمند و جهانی را پرورش دادند. 

پیشگامی شهیدمدنی در کارهای فرهنگی و عام المنفعه

حجت‌الاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به شخصیت والای شهید مدنی، گفت: سالگرد شهادت آیت‌الله مدنی در بیستم شهریورماه است اما هر لحظه باید یاد و خاطره‌ آن بزرگمرد را گرامی‌ بداریم و از اندیشه‌های ناب و ربانی ایشان بهره‌مند شویم. 

وی با بیان اینکه اخلاص، ساده‌زیستی و شجاعت آن عالم ربانی در ذهن تمام علاقه‌مندان و آنانی که زمان حیات وی را درک کرده بودند، نقش بسته است، افزود: از ویژگی‌های مهم شهید مدنی می‌توان به ساده‌زیستی، اخلاص، انقلابی‌گری و ذوب در ولایت بودن ایشان اشاره کرد. 

اسکندری، با تأکید بر اینکه شهید مدنی شخصیتی بسیار گرانبها و برجسته بود، ادامه داد: نقل شده آیت‌الله مدنی در دو موضوع تردید داشته که آیا واقعاً از اولاد پیامبر هستم؟ و دیگری آنکه آیا لیاقت دارم که در راه خدا شهید شوم و در مسیر درستی هستم؟ که شبی امام حسین(ع) را در خواب می‌بیند که خطاب به ایشان می‌فرمود: «یا بُنَّی انتَ مقتولٌ؛ ای فرزندم! کشته می‌شوی». 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی، مردم‌داری را جزو ویژگی‌های برجسته شهید مدنی مطرح کرد و گفت: او همیشه در خدمت مردم و مستضعفان بود و شخصیتی خستگی‌ناپذیر بود که در شهرهای مختلف منشأ اثر و خیر و برکت شد. 

وی با تأکید بر اینکه آیت‌الله مدنی به‌ویژه در کارهای فرهنگی و عام المنفعه پیشگام بود، افزود: در دوران حضور در تبریز به‌عنوان امام جمعه نیز خدمات انقلابی، فرهنگی و مردمی‌اش زبانزد عام و خاص بوده و همین ویژگی‌های برجسته باعث شد تا شهید مدنی در زبان و قلب مردم و انقلاب باقی بماند. 

اسکندری با تدکید بر اینکه شخصیت‌هایی چون شهید مدنی پیام‌های مهمی برای نسل امروز جامعه دارند، اظهار کرد: پاسداشت اسلام و انقلاب و ارزش‌های والای اخلاقی و انسانی، ولایت‌پذیری و همچنین پیرو خط امام و شهدا بودن از جمله پیام‌هایی است که جامعه‌ امروزی می‌تواند از آن الگوگیری کرده و در مسیر الی‌الله سرافراز باشد. 

پیام آیت‌الله مدنی به نسل امروز

احمد حسین انزابی، مبارز انقلابی و فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ محمد حسین انزابی از علما و مبارزان برجسته تبریزی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه شهید مدنی روحانی مبارز، نستوه و یار باوفای امام راحل بود و پیش از آغاز نهضت روحانیون، اولین مبارزی است که به پشتیبانی و حمایت از نواب صفوی می‌پردازد، افزود: شهید مدنی یار دیرین آیات عظام نجف، به‌ویژه در اعتراض به حضور استعمارگر پیر در عراق بود و همچنین ایشان از جمله بزرگانی بود که در کنار سیدمحسن حکیم و در اعتراض علیه انگلیس، کفن پوشید.

وی با تأکید بر اینکه آیت‌الله مدنی ایستاده در سنگر دفاع از دیدگاه‌های مبنایی امام راحل بود، تصریح کرد: پس از خرداد ۴۲ و تبعید حضرت امام(ره) به ترکیه و عراق، شهید مدنی که در نجف مشغول به تحصیل بود به امام راحل پیوست و از مریدان و مجاهدان نستوه خط امام و انقلاب بود، به طوری‌که در اعتراضاتشان و مخالفت‌هایشان با رژیم ستم‌شاهی و آمریکا و اسرائیل، گرفتار تبعید، نفی بلد و برخوردهای خشن و تند شدند. 

انزابی، با بیان اینکه ساواک که محصول کودتای آمریکایی سال ۳۲ بود، نهایت خشونت را در مورد بزرگان دین و اسلام تدارک دیده بود، ادامه داد: تبعید، نفی بلد، شکنجه و محرومیت از امکانات زندگی و نفی آزادی‌ها جزو برنامه‌های ساواک بود که شهیدمدنی نیز از آن مستثنی نبود. 

مدرس دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، با اشاره به خدمات عام المنفعه شهید مدنی در شهرهای محل سکونت، یادآور شد: آیت‌الله مدنی به دلیل آب‌وهوای همدان روزگاری را نیز قبل از سال ۵۰ در آن منطقه سپری کرد و علاوه بر امور مختلف، خدمات عام المنفعه نیز از خود بر جای گذاشتند و مسجد و درمانگاه بنا کردند، صندوق قرض‌الحسنه تشکیل دادند و چون ماندگار شدند، امام سرپرستی حوزه علمیه را به ایشان سپرد. 

وی با تأکید بر اینکه شهید مدنی در تبریز هم همانند قم و نجف مشتاق تحصیل علم بود، افزود: زمانی که حزب رستاخیز به دستور پهلوی دوم تأسیس شد بسیاری از علما مخالفت خود را با حزب رستاخیز اعلام کرده و شهید مدنی نیز جزو علمایی بود که این حزب را تحریم کرد؛ حزبی که پهلوی دوم، شاه خائن اعلام کرده بود «هرکس عضو این تأسیسات نشود، ایران را ترک کند» و لذا ساواک فوراً طرحی برای تبعید آیت‌الله مدنی ریخته و او را به ممسنی، سپس به بندر کنگان و بعد به مهاباد تبعید کرد. 

انزابی، با اشاره به دلایل جابه‌جایی‌ها و تبعیدهای مختلف آیت‌الله مدنی، گفت: شهید مدنی در بدو ورود به هر شهر حوزه تشکیل داده و به منبر می‌رفتند، جوانان و مردم شهرها را بیدار می‌کردند، به دلیل همین فعالیت‌ها ساواک ایشان را از شهری به شهر دیگر تبعید می‌کرد که آخرین محل تبعیدشان نیز مهاباد بود. 

این مبارز انقلابی با بیان اینکه شهید مدنی کارنامه‌ای در دو فصل دارند که شامل دوران بعد از فقاهت و اجتهاد و همچنین دوران ماموریتشان در لباس مقدس روحانیت، اظهار کرد: شهید مدنی در هنگامه پیروزی انقلاب که امام در پاریس در تبعید بود، در همدان حضور داشت و به خاطر پیشینیه حضورشان و آشنایی با این شهر، مدیریت همدان را برعهده گرفت و مجاهدت‌های بسیاری در مسیر پیروزی انقلاب کرد. 

وی با بیان اینکه شهید مدنی از همدان به‌عنوان نماینده مردم در مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی تعیین شد، افزود: ناگفته نماند که نخستین استاندار منصوب نماینده امام در همدان نیز به تعیین آیت‌الله مدنی انتخاب می‌شود. 

انزابی، به حوادثی که در طول ۲۲ ماه حضور آیت‌الله مدنی در تبریز رخ داد نیز اشاره کرد و گفت: تحرکات خلق مسلمان‌‌ها بود و افرادی که از آن تحصیل کرده‌ فرانسه و فریب خورده‌ شرق و غرب حسن شریعتمداری درس می‌گرفتند باعث شده بود تا این منطقه گرفتار حرکت‌های خشن از سوی این حزب شود. 

این مدرس دانشگاه، با بیان اینکه شهید مدنی در بحبوحه این حرکات در تبریز بود و در روز جمعه‌ای که قرار بود خلق مسلمانی‌ها مانع حضور مردم در نماز جمعه شوند، کفن‌پوش شده و به مقابله ایستاد و پیروز شد، افزود: از این نوع مقوله‌ها توسط خلق مسلمانی‌ها در تبریز جریان داشته که شامل اشغال ادارات، دانشگاه و… بود که شهید مدنی بر هر کدام با تدبیر خاص و موضع مناسب، غلبه می‌کرد. 

وی با تأکید بر اینکه شهیدمدنی دومین امام جمعه تبریز بود که بعد از شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی به امامت جمعه تبریز منصوب می‌شود، ادامه داد: در آن زمان دو گروه مایه ترورها و حرکات خشن و ضدانقلابی در جامعه ما بودند که نخستین گروه فرقان بود و موجب شهادت شهید قرنی، شهید مطهری و آیت‌الله قاضی طباطبایی شد؛ فرقانی‌ها گروهی عنود و جاهل بودند که بعد که گرفتار شدند و پس از آنان منافقین علم کردند که آیت‌الله مدنی هدف ترور تروریسم‌های منافقین در تبریز شد. 

انزابی، با اشاره بر اینکه شهید مدنی دومین امام جمعه تبریز بود که به‌عنوان دومین شهید محراب نیز در تاریخ ماندگار شد، افزود: روز جمعه ۲۰ شهریورماه سال ۶۰ بود که آیت‌الله مدنی، امام جمعه تبریز نطق اول و دوم را ایراد کرده و پس از اقامه نماز جمعه، به نماز نافله ایستاده بودند، البته ایشان عادت بر اعاده نماز ظهر داشتند، چراکه امام راحل اعاده نماز ظهر را بعد از اقامه نماز جمعه مستحب موکد می‌دانست و مقلدان ایشان نیز بر همین ترتیب نماز می‌خواندند و شهید مدنی نیز در حین ادای نماز مستحب موکد بود که در رکعت دوم و در حالت قنوت، هدف ترور منافقان قرار می‌گیرد.

شهادت آیت‌الله مدنی، منافقین را بی‌آبرو کرد 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شهادت آیت‌الله مدنی در محراب، منافقین را بی‌آبرو کرد، چراکه این اقدام هیچ‌گونه توجیهی نداشت و اقدامی در مقابل با اسلام بود، یادآور شد: شهید مدنی یک انسان مکتبی، جهادگر و حاضر در صحنه‌ها بود که با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور سال ۵۹ همچنان در صحنه ایستاده و بارها به جبهه‌ها سفر کرده و حضوری معنوی در سنگرها داشت. 

وی با تأکید بر اینکه شهید مدنی سخنگوی مکتب بود و برای مکتب اسلام به پاخواسته بود، افزود: پیام او به نسل‌ها همان پیام مکتب اسلام به‌عنوان یک مکتب توحیدی، اعتقادی و معرفتی بود و این مکتب در سه جهت «توحید، اخلاق و شریعت» قابل تبیین و اشاعه بود. آنچه که امام راحل و نمایندگانش در استان‌ها فریاد می‌زدند این بود که به مکتب بگروید، چراکه الإسلامُ یَعْلو و لایُعْلی عَلَیه. 

انزابی، با بیان اینکه پیام شخصیتی چون شهید مدنی به نسل امروز این است که به اسلام توجه کنید، چراکه اسلام تنها مکتب پیروز جهان است، اظهار کرد: امروز اسلام بزرگ، تنها مکتبی که در جهان برای پیروزی جامعه بشری و سعادت نسل بشر تدبیرها دارد و اندیشیده و تضمین سعادتشان را کرده است. 

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: شهادت آیت‌الله مدنی در واقع اثبات ارزش‌های اسلامی و اثبات اخلاق و شریعت است، چراکه او مرد شریعت و اخلاق بود.