پیشخوان » تیتر روز متنی » تیتر یک
کد خبر : 8003
یکشنبه - 23 مهر 1402 - 14:23
نگاهی به وضعیت ناگوار نخستین آزادراه کوهستانی کشور

در این آزادراه الاکلنگ سواری کنید

به گزارش تبریزگویا، این آزادراه، اوایل سال ۱۳۹۰ به عنوان نخستین آزادراه کوهستانی کشور افتتاح و تردد در آن آغاز شد ولی این جاده همچنان از مشکلاتی چون وضعیت نامناسب آسفالت، چاله‌های فراوان در مسیر، نبود روشنایی و کمبود مجتمع‌های خدماتی بین راهی رنج می‌برد و رانندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وضعیت این آزادراه و تصادفات آن، هر ساله نقل محافل و اخبار است و به خصوص در فصل زمستان از بسته شدن و بازگشایی آن به خاطر مه گرفتگی و بارش سنگین برف می‌شنویم و مسئولان مربوطه نیز فقط از امیدواری بهبود وضعیت آن صحبت می‌کنند تا این‌که حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز در ۱۹ خردادماه سال جاری در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی و آیت الله رئیسی، ریاست دولت سیزدهم در تبریز برگزار شد، از این وضعیت گله کرد و گفت که در جاده زنجان به تبریز مشکلات فراوان داریم و همه گلایه می‌کنند که شاسی خودروها در این مسیر چندین بار شکسته اما چون این جاده در اختیار بانک ملی بوده لذا هیچ کاری برای درست شدن آن انجام نداده‌اند.

پس از این نشست که در جریان دومین سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی انجام گرفته بود، مقرر شد تا اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی جهت بهسازی این آزادراه در قالب مصوبات سفر ریاست جمهوری به بانک ملی تکلیف شود که انجام هم گرفت و عادل غلامی، دبیر هماهنگی کمیسیون بانک‌های استان و مدیر امور شعب بانک ملی در آذربایجان شرقی، هشتم شهریورماه سال جاری در جمع اصحاب رسانه این موضوع را عنوان کرد که برای بهسازی و تعمیر آزادراه تبریز-زنجان ۳۰۰۰ میلیارد ریال در سفر اخیر ریاست جمهوری به بانک ملی تکلیف شده است.

در ادامه، این جریانات به ورود بازرسی منتهی شد. 

واکنش سازمان بازرسی به وضعیت آزادراه زنجان-تبریز

نهم مهرماه جاری بود که معاون سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامطلوب آزادراه زنجان-تبریز بر لزوم بهسازی آن در طرحی کوتاه مدت تاکید کرد.

احمد اسدیان در این نامه با اشاره به پایان مدت قرارداد مشارکت شرکت آزادراه زنجان-تبریز وابسته به بانک‌های ملی، صادرات و رفاه کارگران در تیرماه سال ۹۹ و عدم تعیین تکلیف این مشارکت مبنی بر تحویل پروژه به دولت یا تمدید دوره بهره برداری تأکید کرد که شرکت مذکور همچنان از شهروندان و مسافران در آزاد راه زنجان-تبریز عوارض اخذ می‌کند.

در این نامه هم‌چنین به این موضوع اشاره شده که شرکت آزادراه زنجان- تبریز به تعهدات قانونی مبنی بر نگهداری و بهسازی پروژه در طول دوره بهره برداری شامل حفظ آسفالت مسیر آزادراه مشابه با کیفیت زمان اتمام دوره ساخت، عمل نکرده که این موضوع موجب افت شدید کیفیت آسفالت آزادراه و به تبع آن نارضایتی شدید رانندگان و مسافران شده است.

حال به سراغ اورجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی رفتیم تا آخرین وضعیت این آزادراه را از زبان وی بشنویم.

علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که اکنون آزادراه تبریز-زنجان در دست بانک ملی است، افزود: این آزادراه از زنجان تا بستان آباد، تقریبا سال ۸۶ به زیر بار ترافیک رفت و دریافت عوارض در آن محدوده شروع شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ نیز قطعه دوم این آزادراه تا تونل «شیبلی» به زیر ترافیک رفت که اخذ عوارض در منطقه «قزلجه‌میدان» آغاز شد. تا این زمان که آزادراه به زیر بار ترافیک رفته بود، یکسری نواقصاتی داشت.

وی در خصوص نواقصات این آزادراه، تشریح کرد: در آن زمان مثلا هنوز سیستم‌های تهویه، روشنایی و سیستم مانیتورینگ تونل شیبلی با ۲۵۰۰ متر طول، راه اندازی نشده بود و دو تقاطع «قزلجه‌میدان» و «اتصال آزادراه به اتوبان شهید کسایی تبریز» نیز تمام نشده بود و در ۱۵ کیلومتری انتهای مسیر جاده به سمت تبریز، آسفالت لایه آخر را اجرا نکرده بودند.

علیزاده گفت: از سال ۸۶ تاکنون حدود ۱۶ سال می‌گذرد در حالی که حداکثر عمر آسفالت در بهترین حالت، ۱۲ سال است. از زمان بهره برداری تا به امروز، هیچ اقدامی به آسفالت ریزی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای پیگیری‌های انجام گرفته از سوی استانداری و راهداری در سال ۹۰، بانک ملی، روشنایی تونل شیبلی را کار کرد و تکمیل سیستم تهویه را نیز به حدود ۸۰ درصد رساند اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وی تاکید کرد: در بحث آسفالت ناقص نیز تاکنون اقدامی انجام نگرفته و دو تقاطع هم همچنان به صورت نیمه تمام باقی مانده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با بیان این‌که آسفالت این آزادراه نیاز به بهسازی دارد، گفت: بانک ملی در سال ۹۸ اقداماتی را شروع کرد و حدود ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر از این جاده را با صرف حدود ۷۰ میلیارد تومان از تونل شیبلی به سمت تهران لکه گیری کرد اما تا به امروز زیر بار تعهداتی که باید بعد از ۱۲ سال، آسفالت را بهسازی کرده و نواقصات تکمیل شود، نرفته است.

وی افزود: سال گذشته در جریان سفر ریاست جمهوری به تبریز، استاندار محترم و امام جمعه تبریز در جلسه‌ای با حضور ریاست جمهوری، این موضوع را مطرح کرده و حتی حجت الاسلام آل هاشم، در خصوص وضعیت این آزادراه گلایه کردند. بر این اساس، بندی در قالب مصوبه سفر تصویب شد تا آزادراه از بانک ملی گرفته شده و به وزارت راه داده شود تا خود وزارت این نواقصات را تکمیل کند.

وی ادامه داد: این مصوبه تحویل آزادراه علی رغم پیگیری‌ها، از جانب بانک ملی و سازمان برنامه و بودجه تحقق نیافت. پس از جلساتی که با حضور معاونت اجرایی رئیس جمهوری به همراه استاندار، وزارت راه، راهداری، بانک ملی و سازمان برنامه انجام گرفت و این مصوبه را پیگیری می‌کردیم، مصادف با سفر دوم ریاست جمهوری به استان شد که در این سفر نیز به تصویب رسید که سریعا فرایند تحویل آزادراه طی شود و در طول فرایند نقل و انتقال نیز بانک ملی مکلف به رفع نواقصات در حد ۳۰۰ میلیارد تومان شود.

علیزاده گفت: روز دوشنبه هفته گذشته نیز مجددا جلسه‌ای در حضور معاون اجرایی ریاست جمهوری، استاندار، معاون عمرانی استانداری، راهداری، وزارت راه، بانک ملی و سازمان برنامه برگزار و تصمیم گرفته شد تا سریعا این تحویل اتفاق بیفتد و بانک ملی به بحث نواقصات آزادراه ورود یابد و حداکثر ظرف امسال این نقل و انتقال انجام گیرد.

گفتنی است؛ با توجه به مطالب گفته در خصوص آخرین وضعیت آزادراه مهم حیاتی تبریز-زنجان که عملا شاهراهی برای اتصال شهرهای شمالغرب کشور به مرکز کشور است، امیدواریم نواقصات ۱۶ ساله آن هر چه سریعتر و اصولی تر رفع و دیگر شاهد حوادث ناگوار در این مسیر نباشیم.