پیشخوان
کد خبر : 9412
یکشنبه - 12 آذر 1402 - 12:24
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی:

حیات وحش آذربایجان‌شرقی در معرض تهدید است

به گزارش تبریزگویا، شهنام اشتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان  صبح امروز در مراسم آغاز طرح سرشماری حیات وحش آذربایجان شرقی، اظهار کرد: متاسفانه در دهه های اخیر به دلیل نفوذ و اعمال سلیقه توسط انسان بر طبیعت علاوه بر محیط زیست، جمعیت گونه های جانوری در حال کاهش بوده و باید با برنامه ریزی های منطقی و عملی در برابر این تهدیدات مقاومت کرد تا آسیب ها به حیات وحش به حداقل ممکن برسد.

وی چرای بی‌رویه غیر اصولی، تغییرات پی در پی کاربری های اراضی مرتعی و جنگلی، شکارهای بی رویه و غیرمجاز و انواع سودجویی‌ها در ماه‌های اخیر در آذربایجان‌شرقی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در کنار این عوامل انسانی، عناصر طبیعی مثل خشکسالی های چند ساله نیز منجر به تهدید حیات وحش منطقه شده است.

اشتری یکی از اهداف اصلی و مهم طرح سرشماری از حیات وحش آذربایجان شرقی را اخذ اطلاعات درست و متقن برای جلوگیری از تلف شدن گونه های جانوری عنوان و اضافه کرد: برآوردهای کمی، تلاش و برنامه ریزی برای افزایش تنوع گونه های جانوری، مقابله با تغییرات اقلیمی و حفظ گونه های موجود از دیگر اهداف تعیین شده در اجرای طرح سرشماری است.

وی یکدست سازی را یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده حیات وحش دانست و با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید به دنبال این موضوع بود، یادآور شد: باید توجه داشت که یکدست سازی حیات وحش با کمترین و جزئی ترین تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی از بین رفته و منقرض می شود.

اشتری حفظ محیط زیست و حراست از حیات وحش را یکی از سخت ترین و پیچیده ترین کارهای اجتماعی و اقتصادی که در همه شئون زندگی بشر تاثیر گذار است، دانست و ادامه داد: بر همین اساس رسالت محیط بانان برای حفظ حیات وحش و جلوگیری از هر گونه تهدید و تخریب محیط زیست بسیار خطیر و البته طاقت فرساست.

وی با اشاره به اینکه محیط بانان به علت حساسیت خاص شغل خود همیشه و در همه حال در معرض تهدید و خطر جانی قرار دارند، یادآور شد: این افراد عاشق و خدوم با کمترین حقوق و تنها به خاطر علاقه و عشق به کار حرفه ای خود، از طبیعت مراقبت می کنند و این نوع فعالیت ها با هیچ مقیاس و متری قابل اندازه گیری نیست.

اشتری گفت: باید توجه داشت که محیط بانان تنها ماموریت محیط بانی بر عهده ندارند، بلکه به دلیل خاص بودن این شغل باید از اطلاعات کافی از محیط اطراف، گونه های گیاهی و جانوری، روابط عمومی بالا و درک درست از جوامع محلی برخوردار باشند تا بتوانند به وظایف خود به خوبی عمل کنند.

به گفته وی برای نخستین بار در طرح سرشماری از حیات وحش آذربایجان شرقی و در منطقه «کمتال» شهرستان جلفا از پهباد به منظور راستی آزمایی آمارها استفاده می شود.