پیشخوان
کد خبر : 11551
یکشنبه - 6 اسفند 1402 - 13:37

دولت باید همه توان خود را برای احیای دریاچه ارومیه به میدان بیاورد/ تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی مطالبه جدی مردم آذربایجان است

به گزارش تبریزگویا، عباس رنجبر، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر در نشست با جمعی از نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی، افزود: مبارزه با فساد و تبعیض گسترده که پایه آن رانت مدیران و مسئولانی است که اساسا شایسته حضور در مناصب خود نیستند، یک ضرورت مهم برای مدیریت کشور است و اهتمام من در صورت کسب اعتماد مردم مبارزه با فساد خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر مجلس قوی باشد، وزیر ضعیف را تایید صلاحیت نمی‌کند. اینکه وزیری چهار بار استیضاح شده و هر بار هم از برکناری توسط مجلس گریخته، چه پشت پرده‌ای دارد؟
رنجبر در بخش دیگری از سخنان خود به عقب ماندگی آذربایجان در توسعه صنایع زیرساختی و دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: توسعه صنایع زیرساختی و دانش‌بنیان ضروری است تا بیکاری قشر تحصیلکرده حل شود، تحصیلکردگان ما زمینه کاری مناسب با تخصص خود را در استان نمی‌یابند و به همین دلیل آذربایجان شرقی جزو مهاجرفرست ترین استان‌های کشور است.
وی افزود: نفت و گاز نباید به صورت خام صادر شود و این محصول استراتژیک فرآوری و با ارزش افزوده صادر شود. ما در عسلویه ۲۰ مجتمع مگاپلن داریم که برای این مهم باید تقویت شوند. صنایع پایین دستی و میان‌دستی باید در حوزه صنعت پتروشیمی در استان ایجاد شوند تا تولید ثروت در آذربایجان افزایش یابد.
رنجبر ادامه داد: یک مجتمع پتروشیمی در آلمان بیش از دو برابر صنایع نفت و گاز ایران ارزش افزوده تولید می‌کند.
وی در ادامه مهمترین چالش‌های استان را زیست‌محیطی خواند و تاکید کرد: آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی هوای تبریز، آلودگی رودخانه ارس و دریاچه ارومیه از عمده ترین چالش‌های آذربایجان هستند که باید دولت با همه توان خود برای این حل این مشکلات مهم به میدان بیاورد.
رنجبر اضافه کرد: دریاچه ارومیه موضوع ممات و حیات آذربایجان است، جان ۱۵ میلیون انسان در خطر است. ما نباید ۹۰ سد در حوضه دریاچه می ساختیم، حالا که ساخته شده، باید ورودی و خروجی سدها برای تأمین حقابه دریاچه ارومیه کنترل شود.
وی گفت: وقتی چغندر قند به عنوان آب‌بر ترین محصول کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کشت می‌شود، نمی‌توان شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه شد. مدیریت بخش کشاورزی و انتقال آب از حوضه های مجاور ضرورت احیای دریاچه ارومیه است.
رنجبر اظهار کرد: انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه یکی از راهکارهای سریع و قابل انجام احیای دریاچه ارومیه است که باید در اولویت دولت قرار گیرد، چرا که مطالعات این طرح و امکان سنجی آن نتایج خوبی داشته است.
این کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادامه به مغفول ماندن اجرای برخی اصول قانون اساسی از جمله اصل ۱۵ و اصل ۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: آموزش زبان مادری یکی از خواسته های اصلی مردم آذربایجان است و ما همچنان باید تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی را پیگیری کرده و به نتیجه برسانیم.
رنجبر در مورد هزینه‌های انتخاباتی خود هم توضیح داد: تا کنون ۵۰۰ میلیون تومان از طریق هزینه شخصی و کمک دوستانم برای هزینه‌های انتخاباتی جمع‌آوری کرده‌ایم و برای همین محدودیت مالی تاکنون در شهرهای دیگر حوزه انتخابیه حضور پررنگی نداشتیم، اما سعی می‌کنیم در ادامه در اسکو و آذرشهر هم حضور داشته باشیم و به خدمت مردم عزیزمان برسیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های ترانزیت در آذربایجان هم گفت: صنعت ترانزیت یکی از مهمترین بخش‌های توسعه کشور‌ها است و ایران در چهارراه شمال-جنوب و شرق-غرب قرار گرفته است و تبریز جایگاه تاریخی و استراتژیک در حوزه ترانزیت دارد، اما با این حال می‌بینیم درآمد استان اصفهان با اینکه در مرکز کشور است و مرزی ندارد، از آذربایجان شرقی به طور چشمگیری بیشتر است.
رنجبر افزود: در حوزه ترانزیت زیرساخت‌های آذربایجان در سال‌های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است، در حالی که فقط گمرک جلفا در سال‌های گذشته به عنوان بندر خشک عمل کرده و میلیون ها دلار درآمد حاصل کشور کرده است.
وی در خصوص دلسردی بخشی از مردم برای حضور در انتخابات، اظهار کرد: من معتقدم مردم باید با مشارکت در انتخابات تغییرات اساسی در وضعیت مدیریت کشور و سرنوشت خود ایجاد کنند، مطالبه مردم سرمنشاء تغییر در مدیریت کشور است.
رنجبر ادامه داد: با تمام احترامی که به نمایندگان فعلی مجلس قایل هستم، معتقدم در بین این عزیزان نماینده واقعی مردم کم است و اینکه برخی نماینده ها در اختیارات دولت و عزل و نصب‌ها بر اساس منافع فردی و گروهی دخالت می‌کنند، مایه دلسردی مردم است.
شهردار سابق تبریز در مورد معضل حاشیه‌نشینی کلانشهر تبریز هم گفت: حاشیه‌نشینی محصول عقب‌ماندگی تکنولوژیکی است، ما طرح اقدام را در زمان شهرداری تبریز تهیه کرده بودیم که در این طرح درجاسازی بافت حاشیه نشین و با حفظ ساختار اجتماعی و فرهنگی موجود و ارایه تسهیلات ویژه بانکی و قانونی اجرا می‌شد، اما شورای شهر مجال نداد.