پیشخوان
کد خبر : 1745
شنبه - 20 آذر 1400 - 09:45
با حضور دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛

نشست مشورتی طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور در تبریز برگزار شد

به گزارش تبریزگویا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، یاسر جلالی ظهر امروز پنج شنبه در نشست مشورتی طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور که با حضور جمعی از فعالان عرصه فرهنگ، رسانه و تربیتی استان به همت اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد، گفت : بازسازی فرهنگ و رسانه کشور نیازمند طرح کلان فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه خواسته‌ ما از فعالان فرهنگی و رسانه استان‌ها این است که در توسعه و تعمیق طرح کلان معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور مشارکت و کمک کنند، افزود: باید از تجارب فعالان فرهنگی و مدیران درگیر موضوعات فرهنگ و سایر موضوعات خاص برای توسعه‌ این طرح استفاده شود.

جلالی با بیان اینکه در عرصه فرهنگ و رسانه چالش هایی وجود دارد که همیشه جزو دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده است، گفت: بار اصلی بازسازی بر دوش نخبگان فرهنگی است.

دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مسئول مرکز راهبردی فرهنگ و رسانه ادامه داد : تاکنون تعداد ۳۳۷ طرح برای بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور ارسال شده است.

وی از تحلیل محتوای ۹۳ محتوای تولید شده قبلی در حوزه های فرهنگی و رسانه ای از سوی دبیرخانه طرح فوق نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد این تعداد در روزها و هفته های آینده افزایش قابل توجهی داشته باشد.

جلالی ابراز داشت: ۸۰ محور برای صورت‌بندی محتواهای گردآوری شده و کمک به ارائه نظرات صاحب نظران تنظیم شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سرفصل‌های کلی این طرح شامل شناسایی ساختاری و حقوقی نهادها، دستگاه‌ها، عناصر فعال مردمی و امکانات سخت و نرم فرهنگی، شناسایی ارتباطات، تحلیل ساختارها و آسیب‌شناسی وضع موجود، اهداف و ارزش‌های بنیادین حاکم بر بازسازی ساختار، تقسیم‌بندی موضوعات و کارکردی حوزه فرهنگ و رسانه کشور، ترسیم وضع مطلوب در هر یک از حوزه‌های فرهنگ و رسانه، اولویت‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور، راهبردهای کلان و اقدامات ملی برای بازسازی ساختار فرهنگی و رسانه‌ای، معماری تقسیم وظایف و حیطه اختیارات، ارائه چارچوب نهادی و الزامات حکمرانی، پیش‌بینی مقاومت‌ها و آسیب‌های ایجاد ساختار جدید و ارائه راهکار برای رفع آن‌ها است.

جلالی در خصوص اصول حاکم بر تهیه این نیز طرح نیز گفت: پرهیز حداکثری از تصدی‌گری و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی عناصر ذی‌ربط، تاکید و رویکرد مشارکتی در فرایند تهیه طرح، توجه به اسناد بالادستی حوزه فرهنگ و رسانه کشور، توجه همگام به تمامی ابعاد گفتمان سازی و فراگیری پروژه و عدم انتساب آن به یک نهاد یا جریان جزو اصول حاکم بر تهیه این طرح است.

وی در تشریح مسیرهای پیشنهاد شده برای تدوین این طرح از سوی نخبگان خاطرنشان کرد: فرصت محوری، مبنا محوری، نهاد محوری، مساله محوری، تحول محوری، راهبرد محوری، عامل محوری، آسیب‌شناسی عدم کارآمدی سندهای نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نقشه جامع علمی و ارائه راهکار به‌منظور رفع آسیب‌ها و تقویت فرصت‌ها از جمله مسیرهای پیشنهاد شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات مشورتی بازآرایی نظام رسانه در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: خواسته ما در توسعه مشارکت بوده و از این رو به دنبال آن هستیم که کار محدود به دبیرخانه نباشد و در این راستا افراد باید به تعمیق  این مشارکت نیز کمک کنند.

جلالی سپس گفت: مشارکت مدیران، نخبگان، کنشگران و مردم در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی از طریق سامانه  sccmedia.ir انجام شده است که تاکنون ۳۷۷ محتوای دریافتی داشته‌ایم که از این تعداد ۱۵۱ طرح ساختارمند هستند.

وی گفت: پیش بینی ما این است که در انتهای فرآیند، به واسطه تفاوت نگاه‌ها بیش از یک طرح داشته باشیم و طرح ها را به رهبر انقلاب وشورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهیم.

در این نشست تعدادی از فعالان عرصه فرهنگ، رسانه و تربیت استان به بیان دغدغه‌ها، مشکلات و نقطه نظرات خود پیرامون وضعیت فرهنگی و اجتماعی و ایده‌های خود برای بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه پرداختند.