پیشخوان » تیتر روز متنی
کد خبر : 1799
شنبه - 7 اسفند 1400 - 11:50

تبریز شهر چاله‌ها شد

تبریزگویا؛ لیلا حاتمی: با وجود روش‌های جدید یخ زدایی از سطح خیابان‌ها استفاده از روش قدیمی شن و نمک به خاطر ارزانی در اکثر شهرها و تبریز حسابی کاربرد دارد.

استفاده از نمک برای یخ زدایی معابر علاوه بر اینکه برای خاک، آب، گیاهان، جانوران و حتی مبلمان شهری زیان آور است؛ اساساً شیوه اجرای عملیات اشتباه است. گیاهان شهری به دلیل سازگاری نداشتن با نمک و با توجه به افزایش درجه شوری آب، در دراز مدت دچار سوختگی شده و تداوم استفاده از این شیوه به نابودی و خشک شدن گیاه منجر می‌شود

از طرفی با توجه به نفوذ آلودگی حاصل از نمک به آب‌های زیرزمینی، موجودات داخل خاک نیز از این بلا در امان نخواهند بود و تهدید به مرگ می‌شوند.

برای بررسی تخصصی‌تر این موضوع گفت و گویی با رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی انجام دادیم.

نمک پاشی بلای جان آسفالت خیابان‌ها/ تبریز شهر چاله‌ها شد

نمک مورد استفاده برای یخ زدایی باعث شوری آب‌های زیرزمینی می‌شود

عبدالرضا واعظی گفت: معمول‌ترین روش یخ زدایی در کل دنیا استفاده از نمک است ولی مسئله‌ای که در ایران قابل بحث است نوع نمک استفاده شده است؛ نمکی که در سطح کشور برای یخ زدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد نمک طعام است که می‌تواند با نفوذ به سطح خاک باعث شوری آب زیر زمینی شود.

وی ادامه داد: هنگامی که آب‌های زیر زمینی شور می‌شوند، محیط گیاهان آسیب پذیر شده و باعث خشک شدن گیاهان می‌شود.

واعظی با اشاره به اینکه سدیم عمر آسفالت را کاهش می‌دهد، افزود: عمر مفید آسفالت در ایران یک پنجم عمر مفید آسفالت در کشورهای توسعه یافته دنیا است و یکی از مهم‌ترین دلایل این امر مخصوصاً در مناطق سردسیر ایران استفاده از نمک طعام برای یخ زدایی است.

وقتی خیابان‌های تبریز پر از چاله می‌شود

رئیس پارک فناوری آذربایجان شرقی بیان کرد: در شهر تبریز هنگامی که فصل بهار می‌رسد تقریباً شهر آسفالت خود را از دست داده و خیابان‌ها پر از چاله است، از همین رو شهرداری پروژه اصلاح چاله‌ها را در فصل بهار انجام می‌دهد چراکه اگر در فصل زمستان انجام شود به دلیل استفاده از نمک آسفالت مجدداً از بین خواهد رفت.

واعظی گفت: در دنیا از نمک‌های کم ضرر تر مانند نمک‌های کلرید کلسیم که یک نمک بدون سدیم است استفاده می‌کنند با توجه به اینکه سدیم از ترکیب این نمک حذف و کلسیم جایگزین شده است؛ ماده‌ای که باعث شوری و تخریب کیفیت آب و خاک شده از بین رفته و با استفاده از کلسیم که یک ماده مفید است در این ترکیب، عمر آسفالت افزایش می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نمک کلرید سدیم که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد ارزان است، افزود: برای استفاده از نمک نوع سدیم کلسیم در کشور نیازمند مشوق‌ها یا اجبارهای قانونی هستیم، از طرفی برای تأمین این نوع سدیم باید کارخانه تولید داشته باشیم. ازآنجایی که در کشور ما راهداری‌ها و شهرداری‌ها تمایلی به استفاده ازاین نوع نمک را ندارند؛ مصرف کننده این ماده حذف می‌شود، بنابراین تولید این نوع سدیم برای تولید کننده توجیه ندارد.

نمک پاشی بلای جان آسفالت خیابان‌ها/ تبریز شهر چاله‌ها شد

نمک پاشی به صلاح شهر نیست

دبیر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این باره گفت: قبل از شروع به کار رسمی شورای ششم در نشست‌هایی که با همکاران داشتیم این مسئله را به عنوان یکی از بزرگترین دغدغه‌ها مطرح کردیم و خواستار برنامه‌ای دقیق برای مکانیزه کردن برف روبی در سطح شهر شدیم.

یاسین بجانی ادامه داد: متأسفانه کشور ما در این بحث کمبود برنامه جدی دارد و نمک پاشی را با توجه به آسیبی که به بتن و گیاهان وارد می‌کند به صلاح شهر نمی‌دانیم.

وی افزود: اگر هرساله مقدار نمک پاشی را کاهش می‌دادند، می‌شد با هزینه آن تجهیزات و ماشین آلات تهیه کرد در همین راستا پس از بحث‌های فراوان و برگزاری جلسات مختلف با مجموعه‌های دانش بنیان خواستار این شدیم که جایگزینی برای محلول نمک مخصوصاً برای استفاده در پل‌ها، تونل‌ها و خیابان‌ها ارائه دهند.

نمک پاشی بلای جان آسفالت خیابان‌ها/ تبریز شهر چاله‌ها شد

بجانی در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع گفت: ما نیز خدمات شهری را مجاب خواهیم کرد جلساتی برگزار کرده و برنامه عملی برای این موضوع ارائه دهند.

شاید نمک سدیم به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن در کشور ما به ظاهر برای شهرداری‌ها بسیار مقرون به صرفه باشد؛ اما بدون شک در بلند مدت برای شهر بسیار آسیب زا و گران خواهد بود زیرا هزینه‌های پنهان آن از هزینه‌های آشکارش بیشتر است.

نمک پاشی با نمک سدیم خیابان‌ها به منظور برف روبی، شیوه‌ای کاملاً غیرعلمی است. چنین عملیاتی باید به وسیله ماشین آلات یا محلول‌های سازگار با محیط زیست اجرا شود تا اثرات مخرب، هزینه‌های سرسام آور و عواقب زیست محیطی حاصل را کاهش دهد.