پیشخوان
کد خبر : 2556
یکشنبه - 15 آبان 1401 - 06:44
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی:

۸۸ درصد آذربایجان شرقی درگیر مسایل خشکسالی است

به گزارش تبریز گویا، حبیب عبدلی روز یکشنبه در دومین جلسه کارگروه بلایای جوی و طوفان استان با بیان اینکه در زمان کنونی در غرب استان و شمال شرق کلیبر میزان خشکسالی بیشتر است، افزود: هشت درصد استان در وضعیت خشکسالی بسیار شدید، ۲۹ درصد در خشکسالی شدید، ۳۲ درصد در خشکسالی متوسط و ۱۸ درصد در وضعیت خشکسالی خفیف قرار دارد. 

وی اظهار داشت: در بررسی وضعیت خشکسالی، شاخص های مختلفی مورد ارزیابی قرار می گیرد که مهمترین آن ها ماندگاری خشکسالی است به طوری که اگر شاخص بیشتر باشد نیاز به برنامه ریزی بیشتر و دقیق تر برای مصرف منابع آبی وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری و ۴۲ روز گذشته میانگین دمای استان نسبت به بلند مدت حدود ۲.۲ درجه سانتی گراد افزایش یافته است، گفت: در این مدت دمای کمینه استان نیز افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هر چه دمای حداقل ها ( دمای سحرگاه ها) افزایش یابد به همان میزان نقش آن در موقعیت جغرافیایی استان اثراگذاری بیشتر داشته و مخرب تر خواهد بود.

عبدلی، ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده دمای حداکثری ( ظهرگاهی) استان نیز در این مدت حدود ۲.۴ درجه سانتی گراد افزایش یافته است که دمای حداکثری زیاد در موقعیت جغرافیایی استان تاثیرگذار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی استان در سال زراعی جاری (اول مهر تاکنون) ۱۶.۱ میلی متر بوده است ، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که حدود ۲۲.۴ میلی متر بود در حدود ۲۵ درصد و نسبت به بلند مدت که معادل ۳۲.۸ میلی متر بود، حدود ۴۸ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: در این مدت بناب از نظر بارندگی در بدترین شرایط قرار داشت و میزان بارندگی در آن ۷۶ درصد کاهش یافته و در چاراویماق با شرایط بهتر بارندگی نیز هشت دهم درصد کاهش یافته است.

عبدلی، با اشاره به افزایش ۲.۲ درجه ای میانگین دمای استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بالاتر از میانگین یک تا ۲ درجه سانتی گرادی دنیا، افزود: در این مدت بیشترین افزایش دما در شهرستان های عجبشیر و کلیبر به میزان ۲.۸ درجه و کمترین افزایش دما در ورزقان ۱.۵ درجه سانتی گراد ثبت شده است.

وی یادآوری کرد: در کل کشور اختلاف بارندگی نسبت به نرمال کشور منهای ۲.۲ میلی متر بوده در حالی که در آذربایجان شرقی این اختلاف منهای ۱۵.۹ میلی متر است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه و میزان بارش در این حوزه، گفت: در سال زراعی جاری میزان بارندگی در این حوزه ۱۶.۸ میلی متر بوده که نسبت به بلند مدت که ۳۳.۸ میلی متر ثبت شده حدود ۱۷ میلی متر کاهش یافته است.

بارندگی های استان آذربایجان شرقی تا نیمه بهمن ماه نرمال می شود

عبدلی، ادامه داد: بر اساس پیش بینی های انجام شده، میزان بارندگی در آذربایجان شرقی تا نیمه بهمن ماه سال زراعی جاری نسبت به همین دوره زمانی در بلند مدت به حال نرمال می رسد ولی از آنجایی که میزان بارش در این مدت در حالت منفی قرار داشت این وضعیت ادامه خواهد داشت و از نظر دمایی نیز افزایش دما در استان تداوم خواهد یافت.

وی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات هواشناسی استان و ضرورت تامین اعتبار مورد نیاز در این زمینه، خواستار راه اندازی و تجهیز ایستگاه های هواشناسی جاده ای و کشاورزی و تبدیل ایستگاه های اقلیم شناسی به ایستگاه های خودکار شد و اظهار داشت: محیط زیست نیز باید تعداد شبکه های آلاینده سنجی در سطح استان را افزایش داده و آن ها را به روز کند. 

مردم، مدیریت مصرف آب را جدی بگیرند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به کاهش ۴۸ درصدی بارش و افزایش ۲.۲ درجه سانتی گرادی دمای استان در سال زراعی جاری، گفت: کاهش بارش در ماه های آینده موجب بروز مشکلاتی در حوزه های متعدد خواهد شد و این موضوع ایجاب می کند همه مردم مدیریت مصرف آب را جدی بگیرند.

محمدباقر هنربر، با تاکید بر وضعیت خشکسالی و تغییرات اقلیمی استان، افزود: فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم از وضعیت خشکسالی استان ضروری بوده و باید با مدیریت صحیح مصرف آب مانع از بروز مشکل در تامین آب شرب در ماه های آینده شد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب نیز باید بر جداسازی آب شرب از آب صنعتی نیز اهتمام ویژه ای داشته باشند، اظهار داشت: این شرکت ها باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهند و آن را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به سیل سال ۱۳۹۶ در روستای «چنار» عجبشیر و «غله زار» آذرشهر که موجب فوت ۴۲ نفر از مردم استان شد، گفت: هواشناسی در تمامی حوزه ها برای پیش بینی و پیشگیری از حوادث احتمالی و کاهش خطرات جانی و مالی نقش بسزایی دارد و مردم باید به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

هنربر، ادامه داد: با وجود هشدارهای هواشناسی، توقف برخی از مردم در بستر رودخانه و ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه موجب بروز این حادثه و از دست رفتن جان تعدادی از مردم شد.

وی با تاکید بر به روزرسانی و تکمیل دستگاه ها و تجهیزات هواشناسی و تامین اعتبارات مورد نیاز از منابع ملی و استانی، اظهار داشت: با پیش بینی های دقیق هواشناسی می توان از بروز خسارت های مالی و جانی در حوزه های مختلف جلوگیری کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: دستگاه های عضو ستاد پیشگیری، فرمانداری ها، شهرداری ها، دهیاری ها و بخشدارها باید هشدارهای هواشناسی را جدی گرفته و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند و مردم نیز با این دستگاه ها همکاری کرده و در این مواقع از کوهنوردی و اتراق در بستر رودخانه ها پرهیز کنند.

هنربر، خواستار لایروبی رودخانه ها و دهانه پل ها از سوی دستگاه های متولی شد و افزود: اگر در حوزه پیشگیری هزینه نشود، در زمان بارش و بروز سیل میلیاردها تومان هزینه تحمیل مردم و دستگاه ها می شود.