برگزیده » پیشخوان
کد خبر : 11893
دوشنبه - 21 اسفند 1402 - 19:43

افزایش ۴۰ درصدی کشفیات مواد مخدر در آذربایجان شرقی

به گزارش تبریزگویا، امیر رنجبر روز دوشنبه در نشست خبری به تشدید اقدامات مقابله ای در مبادی ورودی و خروجی و همچنین اجرای طرح ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر در استان اشاره و اظهار کرد: این طرح ها از ۱۵ اسفند آغاز شده و تا ۳۱ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پدیده شوم مواد مخدر و روان گردان ها، نسل بشر را تهدید می کند، گفت: ۲۰۰ کشور قربانی این پدیده بوده و ۳۰۰ میلیون نفر به طور مستقیم درگیر آن هستند.

رنجبر با بیان اینکه کشورمان در مسیر ترانزیت این کالا قرار دارد، افزود: قرارگرفتن در همسایگی کشوری که سالانه بیش از ۹ هزار تن مواد مخدر تولید می کند خطرات بسیاری دارد و ایران اسلامی به تنهایی و بدون کمک دیگر کشورها، در مقابل تهدیدات ناشی از مواد مخدر ایستاده است.

وی اضافه کرد: مواد مخدر در کنار آسیب های و خسارات مالی که به دنبال دارد موجب افزایش بیماری های جسمی و روانی و عفونی می شود ضمن اینکه ۶۵ درصد همسرآزاری ها، ۵۵ درصد طلاق ها، ۳۰ درصد کودک آزاری ها و ۲۵ درصد قتل های عمد به نوعی با اعتیاد و مواد مخدر در ارتباط هستند.

رنجبر بیان کرد: به رغم اینکه نزدیک به چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانبازی که در راه مبارزه با مواد مخدر داده ایم اما مواد مخدر همچنان وجود دارد و دلیل این موجودیت، تقاضا برای آن است از این رو، یکی از راهکارهای اصلی برای برون رفت از این پدیده شوم و تهدیداتش، تلاش برای کاهش تقاضاست.

وی به طرح ساماندهی محلات آسیب پذیر در استان اشاره کرد و گفت: این محلات شناسایی و شناسنامه دار شده اند و جمعیت ساکن در این محلات، تحت آموزش قرار می گیرند تا آنها را نسبت به اثرات و عواقب شیوع اعتیاد و مصرف مواد مخدر آشناتر کنیم.

رنجبر از اجرای طرح نوروزی مبارزه و جمع آوری خرده فروشان و ساماندهی معتادن متجاهر در این ایام خبرداد و گفت: قانون مبارزه با مواد مخدر با توجه به تنوع مواد مخدر موجود در جوامع و تغییر لحظه ای آنها، باید لحظه به لحظه تغییر کند.

وی همچنین از وجود ۲۸۳ مرکز درمانی اعتیاد در استان خبرداد و گفت: از مجموع ۱۵۰ هزار معتادی که در استان وجود دارد ۶۹ هزار نفر در این مراکز درمانی تحت درمان قرار دارند.