اخبار » برگزیده » پیشخوان
کد خبر : 1984
پنجشنبه - 27 مرداد 1401 - 11:58

اولین رویداد Demo Day در استان آذربایجان شرقی برگزار شد

به گزارش تبریزگویا، رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در این رویداد گفت: پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به دنبال ایجاد اکوسیستم فناوری در استان مانند یک جنگل بارانی است به‌طوری‌که ایده‌ها و فناوری‌ها بتوانند در این اکوسیستم بدون نیاز به دخالت دولت رشد و نمو کنند.

عبدالرضا واعظی افزود: باید تفکر توسعه در مدیران و جامعه شکل گیرد تا توسعه عملیاتی شود و نقش دولت در اکوسیستم فناوری و نوآوری بایستی تنها ریل‌گذاری و نه تصدی‌گری باشد.

وی با اشاره به‌ضرورت بهره‌مندی صنایع از محصولات فناورانه برای رفع نیازهای خود گفت: پارک‌های علم و فناوری حلقه واسط بین دانشگاه‌ها و صنایع و به‌نوعی حلقه انتهایی پژوهش‌های کاربردی هستند.

واعظی بابیان اینکه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در مرزهای دانش حرکت می‌کنند و محصولات با تکنولوژی بالا تولید می‌کنند، ارزش‌افزوده بالا، داشتن قابلیت صادراتی، قابلیت توسعه و ارتقا و نیز بهره منادی از مشوق‌های قانونی را از مزیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری در محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد.

وی تامین هزینه‌های اولیه تحقیق و توسعه و نیاز به سرمایه‌گذاری یا مشارکت در ریسک تحقیق و توسعه را از آسیب‌ها و موانع اصلی طراحی و تولید محصولات فناورانه دانست.

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به پتانسیل شهرستان آذرشهر در خصوص دارا بودن دانشگاه‌های توانمند، صنایع و شهرک‌های صنعتی در شهرستان گفت: مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان آذرشهر با همراهی مدیران شهرستان به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

ضرورت توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری

فرماندار شهرستان آذرشهر نیز بر ضرورت توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری در این شهرستان تأکید کرد.

شمس علی محمودیان گفت: هم‌اکنون بسیاری از زیرساخت‌های لازم در شهرک صنعتی شهید سلیمی به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی در شمال غرب کشور در حال تکمیل است ولی بهره‌مندی صنایع از محصولات فناورانه اصلی‌ترین مقوله‌ای است که باید به آن توجه ویژه‌ای بشود.

وی آلایندگی‌های زیست‌محیطی، مصرف بیش‌ازحد انرژی، کمبود آب و برق در آینده و سطح تکنولوژی صنایع را اصلی‌ترین چالش‌های صنایع موجود دانست و تأکید کرد: صنایع باید با بهره‌گیری از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان این آسیب‌ها را رفع بکنند.

قائم‌مقام مدیرعامل گروه کارخانه‌های مهراصل هم گفت: گروه صنعتی مهراصل به دنبال ایجاد بستری لازم برای ارتباط مستمر بین فناوری و صنعت است.

سیده صنم مقیمی اصل افزود: بهره‌گیری از فناوری در صنایع موجب پیشرفت صنایع و بی‌نیازی کشور از واردات می‌شود.

وی این رویداد را فرصتی بی‌نظیر برای رفع نیازهای فناورانه مهراصل و همچنین مشارکت مهراصل در توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان عنوان کرد.

در این رویداد چندین شرکت فناور و دانش‌بنیان ایده‌ها و محصولات خود در حوزه‌های صنایع تهویه و تبرید، مس، معدنی و شیمیایی ارائه کردند و تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و گروه کارخانه‌های مهراصل منعقد شد.

اول تا چهارم شهریور انجام می شود؛

آغاز ثبت نام دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی

به گزارش تبریزگویا به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی، اصغر عابدزاده سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود: این دانشگاه در ۱۸۲ کد رشته محل کاردانی و ۱۲۹ کد رشته محل  کارشناسی ناپیوسته در گروه های آموزشی صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی، کشاورزی و فرهنگ و هنر از یکم تا چهارم شهریور ماه در ۱۶ مرکز آموزش علمی کاربردی در سطح استان پذیرش دانشجو خواهد داشت که از لحاظ آماری کد رشته محل ها نسبت به سال گذشته رشد ۶۰ درصدی داشته است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی در ادامه  با بیان اینکه در این دوره از پذیرش دانشجو رشته های مورد نیاز بازار کار استان احصا شده گفت: بر این اساس بیش از ۵۰  کد رشته جدید بر اساس مشاغل نوظهور و مطابق با سلیقه جوانان در استان پذیرش دانشجو انجام می شود.

وی در ادامه بیان داشت: رشته‌های متنوعی برای اولین بار در سطح استان به مجموعه رشته‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته مراکز آموزش علمی کاربردی استان اضافه شده است؛ از جمله:  مربی‌گری والیبال، مربیگری پایه پرورش اندام،  مربیگری پایه کوه‌پیمایی و کوهنوردی، مربی‌گری هندبال، مربیگری شطرنج، مربیگری تکواندو، داوری ورزشی- ورزش های توپ و تور، توسعه‌دهنده وب، کسب و کارهای دیجیتالی، پشتیبانی سیستم های رایانه ای، پشتیبانی وب و شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای دیجیتالی، تولید و مدیریت محتوا،  سامانه‌های نرم افزاری، فناوری طراحی و مدیریت پایگاه داده،  اتوماسیون صنعتی، تعمیر و نگهداری گیربکس،  طراحی و توسعه برند، حقوق بیمه، حقوق بورس، حقوق خدمات مالی و…

عابدزاده اظهار داشت:‌ متقاضیان ضرورت دارد که در مهلت در نظرگرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، به درگاه اطلاع رسانی  سازمان سنجش به نشانی  sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در پذیرش دوره مذکور اقدام کنند.

وی اضافه کرد متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی به نشانی az.uast.ac.ir مراجعه و یا آدرس مراکز آموزش علمی کاربردی در سطح  استان مراجعه نمایند.

گزارش؛

ابر پروژه ناتمام آذربایجان شرقی در ایستگاه افتتاح

تبریزگویا؛ آرزو صلحی اردهائی؛ طرح راه آهن میانه – تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه – بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است.

پروژه راه‌آهن تبریز – بستان آباد- میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل و نقل کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابجایی حجم قابل توجهی کالا آغاز شده و همچنان در مسیر بستان آباد تا خاوران ادامه دارد.

هفته دولت امسال آخرین وعده برای افتتاح پروژه

این طرح که در ۲۲ سال گذشته تجربه ۴ رئیس جمهوری و وعده‌های دولت‌های گذشته برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته، در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته است.

این پروژه که قرار بود در دهه فجر سال گذشته به بهره برداری برسد، حالا نیز بار دیگر وعده دیگری را بر جان خریده است و با تخصیص اعتبارات کافی قرار است این ابر پروژه آذربایجان شرقی، تا شهریورماه افتتاح شود.

با اعلام معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی قرار است این پروژه در هفته دولت امسال افتتاح شود.

پس از حرکت لاک پشتی این پروژه، ششم آذر ۱۳۹۸ بخشی از آن در مسیر میانه – بستان آباد به بهره برداری رسید و حالا قرار است مسیر بستان آباد به خاوران در شهریورماه افتتاح شود.

هزینه بالای اتصال ایستگاه خاوران به راه آهن تبریز

البته به گفته کارشناسان امر اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه راه آهن تبریز مستلزم هزینه‌های بالا و چند هزار میلیارد تومانی است که شاید به این زودی ها محقق نشود.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌دهد.

حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل و نقل در این منطقه شود.

این طرح ابر پروژه نیمه تمام استان آذربایجان شرقی است که به نظر می‌رسد با توجه ویژه رئیس جمهوری در سفر اخیر به استان و تزریق اعتبارات کافی به زودی شاهد افتتاح آن در مسیر بستان آباد به خاوران باشیم.

اتمام کامل این پروژه، بستگی به تزریق بودجه کافی از سوی دولت دارد تا با تسریع در عملیات اجرایی، به پایان برسد.

 وعده جدید برای افتتاح مهمترین مسیر ریلی شمال‌غرب

مسیر بستان آباد تا خاوران ریل گذاری شده است

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: فاز اول پروژه راه آهن میانه- تبریز تا شهر بستان آباد به طول ۱۳۱ کیلومتر به پایان رسیده است.

جواد رحمتی افزود: فاز دوم این پروژه نیز شامل ۴۴ کیلومتر از بستان آباد تا خاوران ریل گذاری شده است و در مراحل پایانی تکمیل ایستگاه است. تلاش می‌کنیم این پروژه تا هفته دولت امسال به بهره برداری برسد.

وی ابراز داشت: با افتتاح ایستگاه خاوران مسافرگیری از این منطقه به سمت شهرهای کشور آغاز می‌شود. فاز سوم این پروژه نیز از خاوران به ایستگاه راه آهن تبریز است که برای تکمیل این فاز به تنهایی به حدود ۳ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

وی در خصوص فاز سوم این پروژه گفت: در ایستگاه خاوران بارانداز نداریم و حتماً باید این فاز سوم اجرا شود تا زمینه بارگیری قطارها در ایستگاه راه آهن تبریز فراهم شود.

 وعده جدید برای افتتاح مهمترین مسیر ریلی شمال‌غرب

۳ هزار میلیارد تومان تاکنون برای پروژه هزینه شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در خصوص این پروژه گفت: برای محور ریلی بستان آباد تا خاوران تبریز به طول ۴۴ کیلومتر دولت ۶۵۰ میلیارد تومان اختصاص داد تا در هفته دولت امسال به بهره‌برداری برسد.

محمد فرشکاران ابراز داشت: احداث محور جدید راه‌آهن میانه – تبریز به طول ۲۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و تاکنون بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرشکاران افزود: میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا کنون سه هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان بوده و برای تکمیل به ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

پروژه ریلی میانه- بستان آباد- تبریز یک محور مهم ترانزیتی است که به صورت دوخطه ساخته می‌شود ولی آنچه فعلاً قرار است افتتاح شود یک قطعه از آن از بستان آباد تا ایستگاه خاوران در حوالی تبریز است و با افتتاح این قطعه، قطارهای ترانزیتی نمی‌توانند از این محور استفاده کنند زیرا به ایستگاه موجود تبریز وصل نشده و امکان ادامه حرکت ندارد یعنی فعلاً این مسیر بن بست است و اجرای بخش باقیمانده از ایستگاه خاوران تا ایستگاه موجود تبریز جزو برنامه‌های آتی است که دست کم پنج سال طول خواهد کشید.

به اعتقاد کارشناسان، افتتاح قطعه ذکر شده، برای مردم تبریز هم چندان مفید نیست زیرا باید فاصله شهر تا ایستگاه خاوران در حومه شهر را با وسیله دیگری طی کنند بعد با قطار به مقصد خود بروند و در این صورت به علت فاصله ایستگاه از شهر برای مردم جالب نیست.

به باور کارشناسان؛ اگر این طرح اکنون تا ایستگاه موجود تبریز تکمیل و آماده شده بود برای بهبود مسیر ترانزیتی شرقی غربی از مرز سرخس به مرز رازی مفید و مؤثر بود ضمن اینکه در شرایط کنونی به علت جنگ روسیه و اوکراین، حمل بارهای چین به اروپا (سالانه حدود ۸۰ میلیون تن) با عبور از روسیه خیلی محدود شده فرصت خوبی بود که بخشی از این بار انبوه به مسیر عبوری از ایران جذب می‌شد.

۴مرداد؛ افتتاحیه کنفرانس رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری

به گزارش تبریزگویا به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، معصومه نصیری، قائم مقام دبیرکل نخستین کنفرانس بین‌المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته و پس از اعلام فراخوان، ۱۲۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است. این مقاله‌ها طی چند مرحله داوری و برگزیدگان کنفرانس مشخص شده‌اند.

وی با بیان اینکه کنفرانس بین‌المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» از پتانسیل‌های موجود دانشگاه و پژوهشگاه‌ها برای کمک به غنای محتوایی و دانشی این رویداد بهره برده است، خاطرنشان کرد: رویداد پیش رو با چهار پنل تخصصی با عنوان‌های «بنیان‌های نظری حکمرانی سایبری»، «فرهنگ، جامعه و حکمرانی سایبری»، «نهاد آموزش، سوادهای نوین و حکمرانی سایبری» و «سیاستگذاری و حکمرانی سایبری» و ارائه ۱۱ مقاله برگزار خواهدشد.

نصیری با بیان اینکه افتتاحیه این رویداد از ساعت ۸:۳۰ با حضور اساتید دانشگاه، مسئولان مربوطه و پژوهشگران برگزار خواهدشد، ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در افتتاحیه، پنل‌های تخصصی و اختتامیه این رویداد در سالن الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران حضور داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه اطلاعات مربوط به کنفرانس از طریق سایت این رویداد به نشانی mcgconf.ir اطلاع رسانی خواهدشد، تاکید کرد: این کنفرانس از درجه علمی ISC برخوردار است و توسط باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو و مشارکت دانشگاه تهران، کمیسیون ملی یونسکو و فدراسیون باشگاه‌های یونسکو و همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برگزار می‌شود.

گفتگو؛

هندوانه متهم ردیف اول بحران آب در کشاورزی

تبریزگویا؛ آرزو صلحی اردهائی؛ برای بررسی این موضوع گفتگویی با جلال رحیم زاده مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی داشتیم.

وی در این خصوص گفت: با توجه به شرایط اقلیمی موجود و کاهش بارندگی و افزایش دما و وضعیت نابسامان دریاچه ارومیه، در سنوات اخیر اقدامات جدی در خصوص تغییر الگوی کشت و تغییر روش کشت و ارقام محصولات زراعی از آب بر بودن به مصرف بهینه و محصولات زراعی کم آب بر بودن انجام داده است.

وی گفت: در این خصوص از جمله محصولات مانند سورگوم علوفه‌ای و دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای و چغندر علوفه‌ای با آرایش کشت نوین و مناسب برای آبیاری نوار تیپ با حداقل مصرف آب با هدف کاهش مصرف آب ۶۵ درصدی وجایگزینی نباتات علوفه‌ای کم آب بر به جای یونجه با زمان کاشت پاییزه و انتظاری مانند خلر، ماشک، تریتیکاله و کاشت نخود علوفه‌ای و چغندر علوفه‌ای و گاودانه و … و افزایش سطح زیر کشت گیاهان دانه‌های روغنی با هدف اصلاح تناوب زراعی و تولید روغن مورد نیاز کشور مانند کلزا، گلرنگ، کاملینا، بالنگوی شهری، ارزن و جایگزینی بذور اصلاح شده با بذور بومی بخصوص در گندم، جو و حبوبات و همچنین استفاده از ارقام زودرس در کلیه محصولات زراعی از جمله استفاده از ارقام زودرس سیب زمینی در شهرستان‌های عجب شیر و بناب جهت استفاده از آب سبز تا حد قابل توجهی توانسته است در کاهش مصرف آب و پایداری محصولات کشاورزی نقش بسزایی ایفا نماید.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در این راستا از دیگر اقدامات مکمل اصلاح الگوی کشت می‌توان به عملیات حاصلخیزی خاک و افزایش ماده آلی با اجرای کشاورزی حفاظتی و حفظ بقایا و تغییر تکنیک کاشت از جمله استفاده از دستگاه کفکار و دستگاه کشت مستقیم اشاره نمود و همچنین تغییر زمان کاشت بسیاری از محصولات از بهاره به پاییزه جهت بهره مندی از آب سبز و همچنین جایگزینی آیش سبز به جای آیش زرد و کاهش سطح زیر کشت محصولات با نیاز آبی بالا و توسعه سطح زیر کشت گیاهان متحمل به شوری و افزایش درجه و ضریب مکانیزاسیون و اصلاح روش‌های آبیاری و کاهش سطح آبیاری سنتی و تغییر آن به روش‌های آبیاری نوین تا حد زیادی در افزایش عملکرد محصولات زراعی استان کارساز بوده و اجرای مستمر این اقدامات می‌تواند در کاهش مصرف آب، افزایش عملکرد و تولید استان بسیار مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه کاهش کشت محصولات آب بر از جمله سیاست‌های جهاد کشاورزی در عرصه کشاورزی متناسب با تغییرات اقلیمی می‌باشد و کاهش کشت محصولاتی همچون هندوانه به عنوان یکی از محصولات آب بر در دستور کار سازمان قرار دارد ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و اتفاقاتی که در کشورمان رقم خورده است، محدودسازی کشت محصولات آب بر در دستور کار سازمان قرار گرفته و علاوه بر این، سعی می‌شود با روش‌هایی از جمله افزایش عوارض، صادرات این گونه محصولات غیر اقتصادی شود.

رحیم زاده با بیان اینکه هندوانه یکی از محصولاتی است که محدود سازی سطح زیر کشت آن در دستور کار قرار دارد ادامه داد: با کاهش سطح زیر کشت هندوانه، زمین‌های مازاد به سمت تولید نهاده‌های دام و طیور و یا دانه‌های روغنی هدایت می‌شوند.

مسیری ترانزیتی که پر از چاله است؛

موج سواری در آزادراه تبریز-زنجان

تبریزگویا؛ آرزو صلحی اردهائی؛ آزادراه تبریز- زنجان به عنوان تنها مسیر ترانزیتی کشور به اروپا بوده که علی رغم این اهمیت، وضعیت مناسبی نداشته و رانندگان و مسافرانی که از این مسیر تردد می‌کنند همواره از وضعیت آن گلایه مند هستند.

آزادراه تبریز – زنجان اوایل سال ۱۳۹۰ در قالب اولین آزادراه کوهستانی کشور به بهره‌برداری رسید که بعدها به نام آزادراه پیامبر اعظم (ص) نام‌گذاری شد و اکنون یکی از مهم‌ترین و پرترددترین آزادراه‌های مواصلاتی کشور است.

حالا که بیش از ۱۱ سال از افتتاح آزادراه تبریز- زنجان سپری می‌شود این پروژه همچنان نواقص متعددی دارد. نواقصی همچون وضعیت نامناسب آسفالت، چاله‌های فراوان در مسیر، نبود روشنایی، کمبود مجتمع‌های خدماتی بین راهی و کمبود پمپ بنزین که همگی باعث شده تا مسافران این آزادراه از وضعیت آن ناراضی باشند.

حالا که بیش از ۱۱ سال از افتتاح آزادراه سپری می‌شود این پروژه همچنان نواقص متعددی دارد این آزادراه که طولانی‌ترین تونل‌های دوقلوی کشور یعنی تونل‌های دوقلوی شبلی، با طول هرکدام دو هزار و ۵۲۲ متر و عرض ۱۱ متر را در خود جای‌داده است، بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل و ارتباطات جاده‌ای کشور را عهده‌دار است ولی با این حال شاهد مشکلات متعدد در این مسیر هستیم.

آذربایجان‌شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.

زیرساخت ضعیف محور ارتباطی ایران با اروپا

وضعیت آسفالت آزادراه در حد یک جاده روستایی است

یکی از رانندگان تبریزی در خصوص وضعیت آزادراه تبریز- زنجان گفت: هفته‌ای چند بار به خاطر کارم در این مسیر تردد دارم و متاسفانه وضعیت آسفالت این مسیر اسفناک است.

اسماعیل سپهری وایقان سپس افزود: وضعیت آسفالت آزادراه در حد یک جاده روستایی است و باعث نارضایتی مسافران و گردشگران و رانندگان شده است.

در بسیاری از نقاط آزادراه شاهد کیفیت پایین آسفالت هستیم و چاله‌های مسیر نیز باعث بروز خسارت به خودروها می‌شود وی همچنین در خصوص جاده قدیم تبریز به زنجان گفت: با اینکه افتتاح آزادراه تبریز- زنجان تا حد زیادی از تعداد تصادفات و تلفات جاده قدیم این مسیر را کاسته، اما وضعیت آسفالت این آزادراه نامطلوب است.

سپهری ابراز داشت: در بسیاری از نقاط آزادراه شاهد کیفیت پایین آسفالت هستیم. چاله‌های مسیر نیز باعث بروز خسارت به خودروها می‌شود.

این راننده کامیون با تاکید بر اینکه وضعیت آسفالت آزادراه در حد یک جاده روستایی است، ادامه داد: باید مسئولان راهداری وضعیت این پروژه را سامان بخشند.

زیرساخت ضعیف محور ارتباطی ایران با اروپا

قوه قضاییه به وضعیت آزادراه تبریز- زنجان ورود کند

یکی از شهروندان بستان آبادی نیز در خصوص وضعیت آزادراه تبریز- زنجان گفت: قوه قضاییه به وضعیت آزادراه تبریز- زنجان ورود کند، هرسال شاهد افزایش نرخ عوارض این مسیر هستیم ولی در مقابل کیفیت خدمات و وضعیت آزادراه هر روز درحال بدتر شدن است.

رضا نیکجو افزود: باید با افزایش نرخ عوارضی خدمات در این مسیر نیز بهبود یابد و حداقل روکش آسفالت این آزادراه انجام شود که متاسفانه انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه آزادراه به حال خود رها شده است، ادامه داد: مسئولان امر فقط در این سال‌ها پول گرفتن از مردم را یاد گرفته‌اند. امید است قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم به موضوع آزادراه ورود کرده و به وضعیت آسفالت آن و دیگر مشکلات و نبود متولی ورود کند.

بنزین در آزادراه ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود

یکی از شهروندان تبریزی نیز درخصوص آزادراه تبریز- زنجان گفت: هفته گذشته سفری به تهران داشتم و در مسیر آزادراه پیامبر اعظم (ص) از تبریز تا تهران هرچه قدر محور آزادراه تبریز- زنجان ایراد و مشکل داشت ولی در مقابل از زنجان تا تهران شاهد آسفالتی عالی و بدون مشکل بودیم.

یونس مظلومی افزود: البته ایرادات آزادراه تبریز- زنجان تنها در آسفالت و روشنایی خلاصه نمی‌شود بلکه این مسیر مراکز خدمات بین راهی و پمپ بنزین هم به تعداد کافی ندارد.

زیرساخت ضعیف محور ارتباطی ایران با اروپا

وی ادامه داد: در مسیر برگشت از تهران به تبریز بعداز گذر از زنجان قصد بنزین زدن داشتم که هرچه قدر رفتم پمپ بنزین در مسیر نبود. تا اینکه در نزدیکی چاروایماق و بعداز حدود ۶۰ کیلومتر تابلوی مجتمع خدمات رفاهی و پمپ بنزین را دیدم. بعداز رسیدن به مجتمع مشاهده کردیم که چندین ماه است پمپ بنزین این مجتمع تعطیل است.

مظلومی افزود: برای رسیدن به پمپ بنزین دیگر باید ۶۰ کیلومتر رانندگی می‌کردم که چون دیگر باک بنزین خودرو درحال خالی شدن بود به ناچار از سوپر مارکتی مجتمع بنزین آزاد آن هم به نرخ ۱۰ هزار تومان خریداری کردم. البته این مشکل کمبود پمپ بنزین باعث شده تا خیلی از اهالی روستاهای اطراف، اقدام به فروش بنزین در کنار آزادراه به قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان کنند.

راهداری نقشی در آزادراه تبریز- زنجان ندارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: آزادراه تبریز- زنجان یک پروژه مشارکتی توسط بخش خصوصی بوده که راهداری نقشی در آزادراه تبریز- زنجان ندارد.

زیرساخت ضعیف محور ارتباطی ایران با اروپا

اروجعلی علیزاده با تاکید بر اینکه پیگیر رسیدگی بخش خصوصی و پیمانکار پروژه به وضعیت آسفالت آزادراه هستیم، افزود: باید دیگر مشکلات این آزادراه نیز برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور نیز در سفر اخیر خود به آذربایجان شرقی دستور رسیدگی به این آزادراه را صادر کرد، ادامه داد: پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام می‌شود.

دستور رئیس جمهور برای بهسازی وضعیت آزادراه تبریز- زنجان

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز از دستور رئیس جمهور برای بهسازی وضعیت آزادراه تبریز- زنجان خبر داد و گفت: قرارداد نگهداری آزادراه در دست بانک ملی بود که با تاکید ریاست جمهوری در سفر اخیر به آذربایجان شرقی مقرر شد قرارداد نگهداری آزادراه از بانک ملی به سازمان راهداری انتقال یابد.

جواد رحمتی با اشاره به اینکه بانک ملی سال گذشته از آزادراه تبریز- زنجان ۸۴ میلیارد تومان درآمد داشت که ۲۰ میلیارد تومان آن صرف هزینه‌های جاری آزادراه و حقوق پرسنل شد.

زیرساخت ضعیف محور ارتباطی ایران با اروپا

وی با بیان اینکه طبق قرارداد باید بانک ۱۵ درصد از درآمد را صرف نگهداری راه می‌کرد، گفت: عملاً این مبلغ اندک بوده و جوابگوی نیاز این آزادراه نیست. اکنون با دستور رئیس جمهور تمام درآمدهای حاصل از آزادراه صرف نگهداری آن خواهد شد.

رحمتی افزود: برای نوسازی روکش آسفالت آزادراه، اعتباری در اختیار سازمان راهداری قرار می‌گیرد تا پروژه شروع شود. این آزادراه یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی شمال غرب کشور بوده و در جهت توسعه اقتصادی و ترانزیتی استان‌های غرب و شمال غرب کشور نیز نقش بسزایی دارد.

مردم آذربایجان شرقی منتظر هستند تا عملکرد دولت سیزدهم را در خصوص پروژه‌های راهسازی این استان و به خصوص آزادراه تبریز- زنجان که شاهراه ترانزیتی شمال غرب کشور است، نظاره کنند.

صعود به سبلان با گذر از تیغه سرابی‌لر

به گزارش تبریزگویا، بهرام تندران از فعالان رسانه ای و محیط زیستی آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگار تبریزگویا گفت: در قالب یک تیم پنج نفره و در راستای ترویج ورزش کوهنوردی و با شعار حفظ محیط زیست، کوهنوردی پایدار به قله ۴۸۱۱متری سبلان در استان اردبیل صعود انجام شد.

در این صعود دو روزه، بهرام تندران به همراه چهار کوهنورد دیگر به نام‌های سعید بهجت، محمد نورمحمد و محمد دیبا و به سرپرستی سعید بابایی در روز اول صعود از مسیر هرم چال و از تیغه سرابیلر به قله هرم ۳ به ارتفاع ۴۵۱۶ صعود کرده کرده و شب را در آن قله سپری کردند.

کوهنوردان صعود کننده در روز دوم صعود فنی بر روی قله های هرم ۲ و ۱ صعود کرده و در نهایت از مسیر جان‌پناه غربی قله ۴۸۱۱ متری سبلان را فتح کردند.

شب‌مانی در قله سبلان از دیگر برنامه های این گروه پنج نفره باشگاه کوهنوردی و سنگ‌نوردی لوتسه تبریز بود.

بهرام تندران به جز صعود به ارتفاعات سبلان، صعود به قله های دیگر از جمله قله دماوند (شمال شرق) را نیز در کارنامه ورزشی خود ثبت کرده است.

جواد صدیقی لیقوان به عنوان سرپرست معاونت علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی منصوب شد

به گزارش تبریزگویا، متن حکم به شرح زیر می باشد:

جناب آقای دکتر جواد صدیقی لیقوان

سلام علیکم

نظر به سوابق و تجربیات ارزشمند جناب­عالی به موجب این حکم با حفظ مسئولیت در اداره روابط عمومی  به عنوان ” سرپرست معاونت علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی” به مدت سه ماه از تاریخ ۱۴۰۱٫۴٫۲۰ منصوب می شوید.

امید است با رعایت تقوای الهی و بهره مندی از توانمندی ها و سرمایه های دانشگاه، تمامی توان و کوشش خود را در راستای انجام وظایف محوله مصروف نموده و در جهت نیل به اهداف مقدس دانشگاه موفق و موید باشید.

رالی تور گردشگری خانوادگی موتورسواری در تبریز

به گزارش تبریزگویا، رالی تور گردشگری خانوادگی موتورسواری با هدف اعتلای فرهنگ سفرهای مسئولانه، موتورسواری قا‌نونمند و حفاظت از محیط زیست، روزجمعه ۱۷ تیرماه بمناسبت هفته ازدواج، برگزار شد.

در این برنامه که به همت کلوپ موتورسواری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان، با همکاری خانه فعالین محیط زیست و با حضوراعضای کلوپ (آقایان و بانوان)برگزار گردید، شرکت کنندگان با مفاهیم گردشگری پایدارو ارزش های مهم زیست محیطی تالاب بین المللی قوروگول آشنا و پرنده نگری را تجربه نمودند.

بهنام صمدی رئیس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی آذربایجان شرقی ازمسئولین محترم خانه فعالین محیط زیست به جهت اجرای برنامه آموزشی، محیط بانان محترم تالاب قوروگول و مسئولین و اعضای کلوپ موتورسواری به جهت هماهنگی این رویداد، نهایت تشکر و قدردانی خود را اعلام نمود.

ثبت نام دوره‌های کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی از ۱۴ تیرماه آغاز شد

به گزارش تبریزگویا به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی، اصغر عابدزاده رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود: این دانشگاه در ۱۸۲ کد رشته محل کاردانی در گروه های آموزشی صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی، کشاورزی و فرهنگ و هنر از ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱در ۱۶ مرکز آموزش علمی کاربردی در سطح استان پذیرش دانشجو خواهد داشت که از لحاظ آماری کد رشته محل ها نسبت به سال گذشته رشد ۶۰ درصدی داشته است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی در ادامه  با بیان اینکه در این دوره از پذیرش دانشجو رشته های مورد نیاز بازار کار استان احصا شده گفت: بر این اساس بیش از ۳۰  کد رشته جدید بر اساس مشاغل نوظهور و مطابق با سلیقه جوانان در استان پذیرش دانشجو انجام می شود.

عابدزاده در ادامه بیان داشت: رشته‌های متنوعی برای اولین بار در سطح استان به مجموعه رشته‌های کاردانی مراکز آموزش علمی کاربردی استان اضافه شده است؛ از جمله:  مربیگری پایه والیبال؛ مربیگری پایه پرورش اندام؛ مربیگری پایه کوه‌پیمایی و کوهنوردی؛ مربیگری پایه هندبال؛ مربیگری پایه شطرنج؛ مربیگری پایه تکواندو؛ کسب و کارهای دیجیتالی؛ پشتیبانی سیستم های رایانه ای؛ پشتیبانی وب و شبکه‌های اجتماعی؛ تولید محتوای دیجیتالی؛  اتوماسیون صنعتی؛ مکانیک- تعمیر و نگهداری گیربکس؛ حقوق کارگزاری خدمات عمومی؛ حقوق تجاری بین‌المللی؛ حقوق حمل‌و‌نقل و تجارت؛ حقوق خدمات مالی و …

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی اظهار داشت:‌ متقاضیان ضرورت دارد که در مهلت در نظرگرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، به درگاه اطلاع رسانی  سازمان سنجش به نشانی  sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در پذیرش دوره مذکور اقدام کنند.

 اصغر عابدزاده اضافه کرد متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی به نشانی az.uast.ac.ir مراجعه و یا آدرس مراکز آموزش علمی کاربردی در سطح  استان مراجعه نمایند.