رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 8 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۲۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی از استان خبر داد.

به گزارش تبریزگویا، اکبر فتحی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه میزان صادرات بخش کشاورزی و غذای استان در ۱۰ ماهه اول سال‌جاری، ۲۷۰ هزار و ۲۹۲ تن به ارزش ۲۸۰ میلیون و ۳۰۸ هزار دلار بوده است، گفت: میزان صادرات خشکبار ۶۸ هزار تن به ارزش ۱۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده که سهم آن از کل صادرات بخش ۴۳.۷۷ درصد است همچنین میزان صادرات شیرینی‌جات، شکلات و فرآورده‌های غلات ۶۲ هزار تن به ارزش ۵۸ میلیون دلار بوده که سهم آن از کل صادرات بخش ۲۰.۶۹ درصد است. 

وی میزان صادرات صنایع تبدیلی را ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۵۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار عنوان کرد و افزود: سهم صنایع تبدیلی از کل صادرات بخش کشاورزی استان ۱۸.۱۶ درصد است. 

وی میزان صادرات گل و گیاه، دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی را ۵ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۱۵ میلیون دلار با سهم ۵.۳۵ درصدی از صادرات کل بخش دانست و ادامه داد: میزان صادرات محصولات حیوانی و صنایع وابسته ۶۹۲ تن به ارزش یک میلیون و ۹۰ هزار دلار بوده که سهم آن از کل بخش ۰.۳۹ درصد است همچنین میزان صادرات محصولات لبنی ۱۲ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیون و ۶۳۸ هزار دلار بوده که سهم آن از کل بخش ۳.۸۰ درصد است و میزان صادرات میوه و تره بار ۵۷ هزار و ۶۰۰ تن به ارزش ۲۱ میلیون و ۹۸۰ هزار دلار بوده که سهم آن از کل صادرات بخش ۷.۸۴ درصد است. 

فتحی با بیان اینکه میزان صادرات کالاهای کشاورزی کشور طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۴.۸۳ میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از افزایش ۲۰ درصدی برخوردار است ادامه داد: میزان صادرات کالاهای کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری از لحاظ ارزشی ۲۸۰ میلیون و ۳۰۸ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: میزان صادرات کالاهای کشاورزی استان طی۱۰ ماهه نخست سال جاری از لحاظ وزنی نیز نسبت به مدت مشابه آن ۱۸درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: بهبود تراز تجاری کشور در بخش کشاورزی در ۱۰ ماهه نخست سال جاری به ارزش ۱.۱۳۰ میلیارد دلار است. 

وی با بیان اینکه در سال جاری در مجموع صادرات محصولات کشاورزی، افزایش در مورد محصولات لبنی، سیب‌زمینی، رب گوجه فرنگی، پیاز، نخود، تخم مرغ و … اتفاق افتاده است ادامه داد: کاهش واردات نیز در مورد محصولات اساسی نظیر شکر و برنج بوده است. 

فتحی سهم صادرات کالاهای کشاورزی استان از کشور را از نظر وزنی ۴ درصد و سهم صادرات کالاهای کشاورزی استان از کشور از نظر ارزشی، ۵.۸ درصد اعلام نمود و افزود: میانگین ارزآوری هر کیلو میوه خشک استان ۱.۷ دلار بوده است. 

وی بیان کرد: کشورهای هدف صادراتی بخش کشاورزی عمدتاً شامل عراق ( با سهم ۴۱درصدی)، امارات متحده عربی (۱۶درصد)، پاکستان (۸ درصد)، روسیه (۷ درصد)، افغانستان (۶ درصد)، ترکیه (۴ درصد)، ترکمنستان(۱.۹ درصد)، آذربایجان ( ۱.۳درصد)، قزاقستان (۱.۲درصد) است. 

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها