رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April

استاندار آذربایجان شرقی گفت: احیای دریاچه ارومیه و اجرای طرح های آب و کشاورزی در حوضه آبریز به ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش تبریزگویا، مالک رحمتی روز دوشنبه در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه که در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: دولت سیزدهم اهتمام جدی به احیای این دریاچه دارد و باید تمام دستگاه های اجرایی وارد میدان شده و تعاملات بین استان های آذربایجان شرقی و غربی در این راستا بیش از گذشته عینیت یابد.

وی احیای دریاچه ارومیه را برای کل کشور و به ویژه استان های آذربایجان شرقی و غربی مهم و حیاتی دانست و گفت: اگر میزان آب این دریاچه به حد استاندارد نرسد، با مشکلات عدیده زیست محیطی و بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی در منطقه مواجه خواهیم شد.

رحمتی با تاکید بر اینکه شتاب دهی به احیای دریاچه ارومیه رویکرد اصلی و مهم ستاد احیا است، افزود: مشکل اصلی در این رابطه نوع مدیریت منابع آبی است و اگر همین منابع موجود را بهینه مدیریت کنیم به راحتی احیای دریاچه محقق می شود، به شرطی که مجامع محلی نیز همراه و همیار باشند.

وی بر ضرورت جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و انسداد آنها در هر ۲ استان آذربایجان شرقی و غربی تاکید و اضافه کرد: بر همین مبنا باید اصلاح الگوی کشت و استفاده از شیوه های آبیاری نوین، اصلاح بذرها و در نهایت به روز رسانی و مدرن سازی کشاورزی باید مد نظر باشد.

رحمتی احیای دریاچه ارومیه را یک کار دانش پایه تعریف کرد که اگر از خرد جمعی و دانش فنی کشور و سایر کشورهای پیشرفته و صاحب سبک در این زمینه بهره بگیریم، اقدامات احیا سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی با اعلام آمادگی کامل دستگاه های مختلف اجرایی آذربایجان شرقی در ارتباط با موضوع احیای دریاچه ارومیه، گفت: ما با تمام توان و ظرفیت های فنی و دانشگاهی خود در خدمت کارگروه ملی و استانی ستاد احیا هستیم.

رحمتی احیای دریاچه ارومیه را دغدغه اصلی و مهم شخص رئیس جمهور و دولت سیزدهم دانست و با تاکید بر اینکه ایشان اهتمام ویژه‌ای به احیای دریاچه ارومیه دارند، یادآور شد: در این دولت انتقال آب از سد کانی سیب شتاب گرفت و حیات و سرزندگی خاصی به دریاچه بخشید که در روزهای اخیر نیز شاهد رهاسازی آب سدها به صورت واقعی بوده ایم.

وی نوع نگرش دولت مردمی و انقلابی به احیای دریاچه ارومیه را راهبردی اعلام و اظهار کرد: پیگیری های لازم و کافی در این زمینه از سوی دولت در حال انجام است و منابعی نیز تخصیص داده شده است که البته کافی نبوده و باید اعتبارات بیشتری به اجرای طرح های احیا داده شود.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها