رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 7 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • شنبه 25 فروردین 1403 - 10:09
  • کد خبر : 12370
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : چند توصیه برای تثبیت وزن بعد از روزه‌داری

یک کارشناس علوم تغذیه اما و اگرهای تغذیه پس از ماه رمضان را تشریح کرد و گفت: افراد پس از پایان ماه رمضان و ایام نوروز با رعایت الگوی تغذیه‌ای سالم از گرفتار شدن در دام چاقی پرهیز کنند.

به گزارش تبریزگویا، خدیجه چاه‌کبوتری روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در ماه رمضان امسال با توجه به تقارن با نوروز بسیاری از افراد از اضافه وزن و چاقی گله‌مند هستند با این حال افرادی که پس از روزه‌داری کاهش وزن را تجربه کردند، می‌توانند با رعایت برخی از نکات وزن خود را ثابت نگه دارند گرچه همیشه تثبیت وزن سخت‌تر از کاهش وزن است و البته بی‌تحرکی بیش از پرخوری در چاقی افراد تاثیر دارد.

کارشناس تغذیه، تثبیت قند خون برای کنترل وزن را الزامی دانست و یادآور شد: شیرینی‌جات موجب ناپایداری قند خون می‌شود، با مصرف شیرینی قند خون فرد افزایش یافته و فرد دچار احساس سرخوشی، گرما و گرگرفتگی می‌شود و پس از آن انسولین ترشح شده و در نهایت چربی ساخته می‌شود.

چاه‌کبوتری با بیان اینکه بهترین روش کاهش وزن به ویژه کاهش چربی در نقطه شکمی پرهیز از مصرف شیرینی‌جات و یا مصرف آن به مقدار محدود است، یادآور شد: کسانی که علاقه زیادی به شیرینی‌جات دارند وعده غذایی خود را با پروتئین و یا کربوهیدرات پیچیده آغاز کنند.

وی با بیان اینکه هر کسی صبح خود را با مصرف شیرینی آغاز کند «باخته است»، تاکید کرد: افراد از شروع صبحانه با شیرینی پرهیز کنند.

کارشناس تغذیه تاکید کرد: مردم پس از ماه رمضان در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام، غذا کمتر میل کنند، همچنین مصرف پروتئین در وعده صبحانه احساس سیری را طولانی می‌کند.

چاه‌کبوتری از مردم خواست؛ هنگام صبح تا ظهر از مصرف شیرینی پرهیز کنند و در صورت صرف چای، آن را کمرنگ و ولرم بنوشند.

وی تاکید کرد: با توجه به روزه‌داری، بدن پس از ماه رمضان به وعده ناهار عادت ندارد و دیرتر احساس گرسنگی می‌کند به همین علت توصیه ما به مردم، استفاده بیشتر از پروتئین و شروع وعده ناهار با سالاد است.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه ۱۰ دقیقه قدم زدن پس از صرف ناهار حتی در محیط خانه می‌تواند مانع اضافه وزن شود، افزود: از سویی دیگر صرف میان وعده موجب می‌شود تا افراد در وعده‌های غذایی اصلی زیاده‌روی نکنند.

چاه‌کبوتری با اشاره به اینکه مصرف یک لیوان ماست و خیار در روزهای گرم سال و یا خوردن میوه پیشنهاد خوبی برای میان وعده است، یادآور شد: به افراد توصیه می‌کنیم هنگام خوردن میوه‌ای مانند سیب که قند ساده دارد یک خیار و یا هویج خام میل کنند تا از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری کند.

از مصرف برنج نترسید!

وی گفت: بهتر است افراد پس از خوردن هندوانه، چند عدد گردو، تخم کدو و یا بادام میل کنند تا ضمن گرفتن رطوبت اضافه هندوانه جلوی افزایش ناگهانی قند خون را بگیرد.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف روزانه هشت الی ۱۲ لیوان آب جوشیده ولرم با طعم گلاب، هِل، زعفران و گل سرخ به تثبیت یا کاهش وزن کمک شایانی می‌کند، تصریح کرد: مردم پس از نوروز مصرف آجیل و شیرینی را پس از یک دوره طولانی کنار بگذارند.

چاه‌کبوتری با تاکید بر اینکه گاهی اوقات بیکاری عامل پرخوری است، تصریح کرد: گرچه در ماه رمضان بر مصرف چند وعده میوه بین افطار و سحر تاکید می‌شود اما روزه‌داران پس از ماه رمضان و بعد از شام فقط یک وعده میوه میل کنند.

وی با بیان اینکه حذف وعده شام، پرخوری را به دنبال دارد، افزود: اگر افراد در وعده شام از پروتئین، سالاد و سبزی به میزان کافی استفاده کنند کمتر گرفتار چاقی می‌شوند.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه بزرگسالان باید قبل از ساعت ۱۲ شب و کودکان باید قبل از ساعت ۲۲ بخوابند، گفت: شب‌بیداری و دورهمی به پرخوری و اضافه وزن کمک شایانی می‌کند.

وی خواستار مصرف کمتر نان شد و گفت: افراد از مصرف برنج هراس دارند حال آنکه یک قرص نان بربری معادل ۶۰ قاشق برنج است، توصیه ما به افراد این است که از مصرف برنج نترسید اما مصرف نان را هم کنترل کنید.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها