رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 30 April

خونریزی لثه در زمان مسواک زدن ممکن است یک اتفاق رایج باشد، اما طبیعی نیست. آیا اگر دست‌هایتان را می‌شویید و خون از زیر ناخن‌هایتان می‌چکد شما آن را طبیعی تلاقی می‌کنید؟

به گزارش تبریزگویا،

خونریزی لثه در زمان مسواک زدن ممکن است یک اتفاق رایج باشد، اما طبیعی نیست. آیا اگر دست‌هایتان را می‌شویید و خون از زیر ناخن‌هایتان می‌چکد شما آن را طبیعی تلاقی می‌کنید؟ حال می‌خواهیم به شما توضیح دهیم که علت خونریزی لثه‌هایتان در زمان مسواک زدن چیست.

زمانی که دندان‌هایتان را تمیز می‌کنید، حتی مقدار کمی خون در سینک، طبیعی نیست و می‌تواند نشانه بیماری، عفونت، التهاب، یا حتی هشداری مبنی بر اینکه شما در معرض خطر مواردی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، سرطان، زوال عقل و سکته هستید، باشد.

این خون می‌تواند به شما بگوید که کمبود تغذیه‌ای یا یک مشکل اساسی سلامتی جدی مانند دیابت یا لوسمی دارید. اکنون نمی‌خواهم شما را بترسانم، اما سعی می‌کنم شما را وادار کنم که ببینید خونریزی لثه‌ها در زمان مسواک زدن طبیعی نیست.

علت خونریزی لثه با مسواک

با توضیحاتی که داده شد، شاید خیلی از شما به فکر فرو بروید که چه کاری برای درمان این خونریزی انجام دهید؟ اما اجازه دهید ابتدا علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن را به شما توضیح دهیم.

بهداشت ضعیف دهان و خونریزی لثه

شایع ترین دلیل خونریزی لثه صرفاً به دلیل مراقبت نامناسب از بهداشت دهان و دندان در خانه و تمیز نکردن کافی دندان ها است. هنگامی که پلاک روی دندان‌ها ایجاد می‌شود، بدن شما باکتری‌های پلاکی را می‌بیند که نباید وجود داشته باشند و اگر این پلاک برای مدت طولانی روی دندان‌ها و لثه‌های شما باقی بماند، سیستم ایمنی بدن شما شروع به تولید آنتی‌بادی‌ها و گلبول‌های سفید خون می‌کند و این پاسخ ایمنی در ترکیب با باکتری باعث التهاب و سپس خونریزی لثه می‌شود.

خونریزی لثه‌ها به شما می‌گوید که همه چیز از بین رفته است، بنابراین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب برای جلوگیری از خونریزی لثه ضروری است. مراقب باشید که هر روز مسواک می‌زنید، مثل این است که روزانه ورزش کنید، هر چه بیشتر ورزش کنید، درد کمتری دارد و همین امر در مورد لثه‌های شما نیز صدق می‌کند. هرچه بیشتر لثه ها را به درستی تحریک کنید، حساسیت کمتری خواهید داشت.

اگر هر روز مسواک می‌زنید و نخ دندان می‌کشید و همچنان لثه‌هایتان خونریزی می‌کند، حتما با دندان‌پزشک خود مشورت کنید تا مشکلتان حل شود.  

خونریزی لثه و التهاب لثه

یکی از علت‌های اصلی خونریزی لثه‎‌های شما در زمان مسواک زدن، ژنژیویت یا همان  التهاب لثه است. اگر لثه‌های شما ملتهب باشند، متورم شده و رگ‌های لثه پر از خون شده و آماده هستند با کوچکترین فشار پاره شده و خونریزی کنند. درمان التهاب لثه با تمیز کردن مناسب دندان‌ها و مراقبت‌های خانگی به راحتی درمان‌پذیر است.

خونریزی لثه و بیماری شدید لثه

اگر التهاب لثه را درمان نکنید، می‌تواند به مرحله پیشرفته‌تر بیماری پریودنتال، پریودنتیت یا التهاب لثه و استخوانی شدید که دندان‌های شما را نگه می‌دارد، تبدیل می‌شود. در این مرحله، باکتری‌ها به زیر خط لثه نفوذ کرده‌ و در نهایت منجر به از دست دادن استخوان دندان شود.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها