رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 19:57
  • کد خبر : 12609
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : تراز تجاری مثبت ارس در سال ۱۴۰۲/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد؛

تراز تجاری مثبت ارس در سال ۱۴۰۲/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از تراز تجاری مثبت ارس در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش تبریزگویا، مجید کیانی در نشست هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با فعالین اقتصادی منطقه آزاد ارس اظهار داشت: ۲ سال قبل نگاه استانی و ملی به منطقه آزاد ارس مواجهه با مجموعه‌ای راکد بود اما پس از برگزاری جلسات متعدد، مقابله با انبوهی از ضوابط و فرایندهای مازاد، احصاء مشکلات و رفع بسیاری از آن‌ها، التهاب در حوزه صنعت فروکش کرده است.
وی ادامه داد: با نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم اما در شرایط فعلی حداقل در ارزیابی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، ارس به همت سرمایه‌گذاران، فعالین اقتصادی و همراهی مسئولین، بین سایر مناطق آزاد در رتبه اول ایستاده است.
رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با تاکید بر تراز تجاری مثبت این منطقه، خاطرنشان ساخت: یک آمار مربوط به گمرک جلفاست و یک آمار مربوط به واردات و صادرات خود منطقه آزاد ارس می‌باشد. آمار صادرات گمرک جلفا، ۱۹۴ میلیون دلار و واردات آن ۸۶۹ میلیون دلار است که ربطی به منطقه آزاد ارس ندارد و اگر ما اینجا نبودیم، این گمرک واردات و صادرات خود را انجام می‌داد. آمار صادرات گمرک نوردوز هم ۱۴۳ میلیون دلار است و وارداتی هم از این گمرک صورت نمی‌پذیرد.
وی تصریح کرد: مجموع صادرات قطعی این منطقه ۱۷۲ میلیون دلار و صادرات مجدد آن ۱۹ میلیون دلار است و واردات ۱۰۴ میلیون دلار است که تراز منطقه ازاد ارس که را مطالبه سازمان امور مالیاتی بود، مثبت نشان می‌دهد. البته ما به این میزان راضی نیستیم و یکی از دلایل تشویق واحدها به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی افزایش صادرات است‌.
کیانی با تاکید بر اینکه ارائه آمارهای غلط و خدشه به تراز تجاری ارس، ضربه به بخش خصوصی است، یادآور شد: معافیت مالیات ارزش افزوده برای فعالین اقتصادی مستلزم تایید محصورشدگی و تراز تجاری مثبت است و انکار این واقعیت، تولیدکنندگان را متضرر می‌کند.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس ۲۵۱ واحد فعال صنعتی و ۱۶۰ واحد صنعتی در حال ساخت دارد، افزود: ۷۶ واحد کشاورزی نیز عمدتا در بخش گلخانه‌ای فعال هستند و ۳۹ واحد کشاورزی نیز در حال ساخت هست.
رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ شاهد جهش سرمایه‌گذاری در ارس بودیم، ابراز داشت: سال قبل ۱۰۲ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد تومان آن به تایید سازمان رسید و قریب به ۹ هزار میلیارد تومان آن محقق شد و در سالجاری مابقی طرح‌های مصوب نیز جهت اجرا پیگیری خواهد شد.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها