رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 18 May

وعده نسیه توقع‌آفرین است و وعده بی‌سرانجام اعتمادزدا؛ اما گویا این دو آفت مدیریت مس ایران در سونگون شده است.

به گزارش تبریزگویا، هر مدیرعاملی که در مس ایران منتصب می‌شود در سفری به مجتمع مس سونگون وعده افتتاح طرح‌های افتتاح شده را می‌دهد بطوریکه تولید نخستین کاتد مس به روش “هیپ لیچینگ” در مس سونگون از جمله طرح‌های پرحاشیه سال‌های اخیر در آذربایجان‌شرقی است، با وجود افتتاح در سفر دوم رئیس جمهور در خرداد، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران تازه از رفع نواقص این طرح افتتاح شده تا پایان اردیبهشت امسال خبر می‌دهد.

* ۵۲ درصد ذخایر مس ایران در آذربایجان‌شرقی

آذربایجان‌شرقی یک درصد ذخیره مس دنیا و ۵۲ درصد ذخایر مس کشورمان را در خود جای داده است و معدن مس سونگون واقع در یک منطقه کوهستانی در شمال‌غرب ایران بر روی کمربند مس جهانی قرار دارد و با توجه به این ظرفیت‌های غنی منطقه ای، مردم استان خواستار بازگشت سرمایه مالی این ذخایر استانی برای رفع محرومیت از شهرها و روستاهای محروم و توسعه متناسب این استان هستند.

خروج بیش از ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس بدون هیچ انتفاعی

روزانه بیش از ۵۰ میلیارد تومان کنستانتره مس بدون هیچ انتفاعی برای مردم آذربایجان راهی کرمان می‌شود، سال‌هاست با شعار احداث کارخانه ذوب، پالایش و راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی مس، محیط زیست آذربایجان تخریب می‌شود.

تولید نخستین کاتد مس به روش “هیپ لیچینگ” در مس سونگون از جمله طرح‌های پرحاشیه سال‌های اخیر در آذربایجان‌شرقی است، با وجود افتتاح در سفر دوم رئیس جمهور در خرداد، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران تازه از رفع نواقص این طرح افتتاح شده تا پایان اردیبهشت امسال خبر می‌دهد.

این طرح دستاورد دستور رئیس جمهور در سال ۱۴۰۱ به مسؤولان مربوطه در سفر استانی به “ورزقان” و بازدید مستقیم از معدن مس این شهرستان اراده راسخ آیت‌الله رئیسی برای تحقق استقلال مس سونگون و ایجاد شرکت مس آذربایجان برای محرومیت‌زدایی از چهره محروم “ورزقان” و شهرها و روستاهای اطراف آن و استان آذربایجان‌شرقی بود.

آغاز تولید مس کاتد در خرداد ۱۴۰۲

تولید مس کاتد بعد از تولید آزمایشی در خرداد ۱۴۰۲ در سونگون ورزقان آغاز شد. تولید مس کاتد به روش “هیپ لیچینگ” (اسیدپاشی با آب) در مجتمع مس سونگون “ورزقان” همزمان با دومین سفر آیت‌الله رئیسی به آذربایجان‌شرقی با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از در مس سونگون آغاز شد.

مدیر سابق مجتمع مس سونگون در این برنامه با اشاره به تکمیل بودن پروژه “هیپ لیچینگ” در ۱۶۴ هکتار در گفت و گویی اظهار کرده بود: اعتبار پروژه ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده و ۷۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم دارد.

معبود عباس‌زاده ادامه داد: پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۳۹۷، ۲.۹۸ درصد در انتهای سال ۱۳۹۸، ۲۳.۶۵ درصد و پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۳۹۹، ۴۳.۶۲ درصد، پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۴۰۰، ۷۸.۸۹ درصد و در انتهای سال ۱۴۰۱، نزدیک ۱۰۰ درصد بوده است.

وی گفته بود: “هیپ لیچینگ” پروژه ای است که در ۶ بخش اجرا شده و از قسمت هایی مثل هیپ(آب)، ۶ استخر، محلول و غیر بوده رعایت مسائل حفاظت از محیط زیست رعایت شده و بسیاری از مشکلات زیست محیطی بخاطر انبار اکسید کنسانتره مس برطرف شده است.

عباس‌زاده یادآور شده بود: اکنون یک میلیون تن ماده معدنی بارگذاری شده و زیرپاشش رفته که برای تولید ۱۵۰ هزار تن کاتد آماده شده طوری که ۹هزار و ۵۰۰ مترمکعب محلول حاوی مس به آن ریخته شده و برای ۲۰ تن خوراک مس آماده شده است.

وی افزوده بود: ارتباط یا “هیپ” با موفقیت برقرار شده و پمپاژ انجام شده است، برای اینکه محلول خارج شود باید پاشش انجام شود که ۵۱ خودرو اسید تامین شده است.

وی ادامه داده بود: محلول “یون” به کارخانه رسیده و ماده اولیه تولید کاتد تمام مراحل از جمله مرحله گرم، سرد، الکترونیکال و مکانیکال را با موفقیت گذرانده است و تمام مراحل آزمایشی با موفقیت انجام شده و تا چند روز آینده آماده تولید کاتد است.

*تولید هر هفته ۳۰ تن مس با عیار ۹۹٫۹۹

معبود عباسی، مدیرعامل سابق شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تولید نخستین کاتد مس به روش “هیپ لیچینگ” در این شرکت، گفت: هر هفته ۳۰ تن و ماهانه ۱۲۰ تن مس با عیار ۹۹.۹۹ درصد در این شرکت به طور مستمر تولید می‌شود که البته در سفر دوم رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی تولید آن به طور رسمی آغاز شد و دستاورد همان سفر است.

وی افزوده بود: ۵۱ درصد این طرح ظرف ۱۰ سال و ۴۹ درصد ظرف هشت ماه با سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد ریال به انجام رسید که علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه، ۱۵ هزار میلیارد ریال ارزآوری از طریق صادرات به همراه خواهد داشت که البته دستاورد سفر دور اول و دور دوم رئیس جمهور به شهرستان “ورزقان” و آذربایجان‌شرقی است.

وی ادامه داده بود: پاشش اسید این طرح ۳۱ فروردین ماه سالجاری و تولید آزمایشی نیز در ۱۴ خرداد همین سال تحقق یافته و اکنون این شرکت نخستین کاتد مس با عیار ۹۹.۹۹ درصد را تولید کرده که گام بزرگی برای توسعه همه جانبه استان است.

عباس‌زاده به روند طرح تولید کاتد مس از طریق “هیپ لیچینگ” در این شرکت اشاره کرد و گفته بود: این طرح یکی از پروژه های کلیدی در شرکت بوده که در سال ۹۲ مطالعات آن آغاز شد و در سال ۹۷ به پیمان رفت اما تا مرداد سال گذشته که شرکت را تحویل گرفتم تنها ۵۱ درصد پیشرفت داشت و اکنون این طرح به طور کامل به اتمام رسیده و نخستین محصول نیز از این طریق در شرکت تولید شد.

گفته می‌شود، بعد از افتتاح پرحاشیه طرح کاتد مس سونگون این طرح با مشکلاتی در لوله گذاری و حوضچه طرح کاتد با مشکل مواجه شده است.

وعده آغاز به کار طرح افتتاح شده این بار توسط مدیرعامل شرکت ملی مس ایران

حسین مدرسی، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در سفر اخیر خود به مجتمع مس سونگون در خصوص طرح تولید کاتد مس در این گفت: پیمانکار این پروژه درصدد است تا تمام نواقص پروژه را تا آخر اردیبهشت ماه برطرف کند تا از خرداد ماه امسال، تولید مداوم کاتد مس در مجتمع مس سونگون انجام شود.

حالا سوال مهم و اساسی اینجاست در حالی این طرح طی سفر دوم رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۲ افتتاح شد که اینک و بار دیگر مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در سفر اخیر خود به استان از رفع نواقص و تولید روتین آن از خرداد امسال خبر می‌دهد.

ناامیدی پس از عملی نشدن وعده‌ها

مواجه شدن با انبوهی از وعده‌ها، آن هم به صورت روزانه در خوشبینانه‌ترین حالت توقع‌ها را بالا می‌برد؛ در بدبینانه‌ترین حالت هم پس از برآورده‌نشدن، بزرگ‌ترین سرمایه ملی یعنی اعتماد عمومی را بیش از پیش خدشه‌دار می‌کند.

بدبینی از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به مسؤولان، سوءتعبیر و ایجاد فاصله ناشی از وعده‌هایی است که برخی از افراد بدون در نظر گرفتن شرایط، امکانات و اختیارات به مردم می‌دهند.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها