رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 19 May
  • چهارشنبه 25 فروردین 1400 - 14:06
  • کد خبر : 1314
  • اخبار
  • چاپ خبر : توجه کارویژه به ظرفیت اکوسیستم و گردشگری اسکو از ضروریات است

نوروز به پایان رسید و به رغم تردد چند میلیون نفری مسافران نوروزی در استان آذربایجان شرقی به دلیل نبود زیرساخت ها جیب صنعت گردشگری شهرستان اسکو از درآمدهای این بخش خالی ماند.

شهرستان اسکو با داشتن ده ها ظرفیت گردشگری از روستاهای تاریخی و تفریحی گرفته تا باغ شهر و آثار باستانی یکی از قطب های اصلی گردشگری در شمال غرب کشور است.

اسکو به خاطر وجود دهکده توریستی کندوان و باغ شهر اسکو از ظرفیت های بالقوه گردشگری برخوردار بوده ولی به دلایل مختلفی از جمله نبود زیرساخت ها و همچنین شیوع ویروس کرونا از پتانسیل های این شهرستان غفلت شده است.

مهم‌ترین ثروت شهرستان اسکو اماکن گردشگری، روستاهای تاریخی و باغات آن است که آن طور که باید و شاید از این قابلیت ها در سال های اخیر استفاده چندانی نشده، در حالی که می شد با مشارکت شهروندان و همت مسئولان و مدیران مربوطه گام های محکمی برای صنعت در کمای گردشگری برداشت.

البته نباید از تاثیر شیوع ویروس کرونا در این وضعیت صنعت گردشگری غافل بود؛ صنعت گردشگری کشور و به تبع آن شهرستان اسکو در شرایطی قرار گرفته که تعطیلی‌های چندین ماهه و زمین‌گیری مستدام خود را تجربه می کند.

در این میان اما کرونا بهانه ای نیز برای برخی از فعالان این صنعت و مدیران مربوطه شده تا دست روی دست گذاشته و ویروس کرونا را بهانه وضعیت موجود کنند، در حالی که بسیاری از شهرها و استان های کشور در نوروز امسال تن نیمه جان صنعت گردشگری خود را زنده کردند و از حضور مسافران نوروزی در شهرهای خود نهایت استفاده را بردند.

این شرایط در اسکو بسیار متفاوت بود و در نوروز دیدیم که در سایه نبود زیرساخت ها، نداشتن تبلیغات و معرفی ظرفیت های گردشگری در رسانه های کشوری، چندان مسافری به این منطقه سفر نکرد و صنعت گردشگری شهرستان در کما باقی ماند.

این در حالی است که اسکو با برخورداری از منابع سرشار محیطی و بهره‌گیری از پشتوانه تاریخی و فرهنگی از قابلیت خاصی در توسعه صنعت گردشگری برخوردار است، اما به لحاظ شکوفایی این کارکردها، نتوانسته جایگاه درخور توجهی را در کشور کسب کند.
با اینکه مسئولان می گویند «کرونا» در نوروز امسال تیر خلاصی بر پیکر گردشگری وارد کرد ولی این موضوع نباید بهانه ای برای کم کاری ها باشد، کرونا دیر یا زود از این کشور برخواهد بست و تمام خواهد شد ولی باید از حالا با تکمیل زیرساخت های گردشگری و تفریحی خود را برای دوران پساکرونا آماده سازیم.

توجه به گردشگری خلاقانه در دوران پساکرونا اهمیت ویژه ای دارد چراکه اسکو علاوه بر داشتن پتانسیل های بالای جذب گردشگر همچون صنایع دستی، طبیعت بکر و زیبا، آداب و رسوم و غذا و خوراکی دارد که می تواند در دوران پساکرونا یکی از عوامل جذب گردشگر شود.

باید به پا خواست و قدمی برداشت تا بیش از این اقتصاد گردشگری به فنا نرود، البته که نباید فراموش کرد شرط اصلی استفاده از این ظرفیت‌های فراوان، مشارکت شهروندان و همت مسئولان امر است.

یادداشت از دکتر فاطمه مظفری اسکویی

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها