رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۰ ربيع أول ۱۴۴۶
  • 2024 Tuesday 24 September

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: ۶۲ درصد بهره برداران کشاورزی استان دیپلم و زیر دیپلم هستند.

به گزارش تبریزگویا، حیدر فتح‌زاده در جلسه هماهنگی سرشماری کشاورزی استان اظهار کرد: اولین سرشماری جمعیت در کشور در سال ۱۲۹۷ انجام شد اما به صورت رسمی اولین سرشماری رسمی کشور در سال ۱۳۳۵ انجام شد.وی افزود: از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۵ نزدیک به ۴۷ درصد از جمعیت استان در بازه سنی ۰ تا ۱۴ سال قرار داشتند اما در سال ۱۳۹۵، در آذربایجان شرقی که ۳ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفر جمعیت داشت، ۲۲ درصد جمعیت در بازه سنی ۰ تا ۱۴ سال قرار داشتند که ۲۶ درصد کاهش جمعیت این بازه سنی در استان اتفاق افتاده بود.

فتح‌زاده گفت: سال ۱۳۹۳ سرشماری که انجام شد برای اولین بار در تاریخ کشاورزی ایران نشان داد که تنها ۲۶ درصد تغییر بهره برداری به انواع دیگر بهره برداری در کشور صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی بیان کرد: ۶۲ درصد بهره برداران کشاورزی استان دیپلم و زیر دیپلم هستند.این مسوول ادامه داد: طبق سرشماري سال ۱۳۹۳ وسعت اراضي كشاورزي در استان يك ميليون و ۱۱۹ هزار و ۷۶۳ هكتار است كه از اين مساحت، حدود ۲ درصد از اراضيِ مالكان و بهره برداران كمتر از يك هكتار، ۱۴ درصد بين يك تا پنج هكتار و ۴۱ درصد نيز بين ۵ تا ۲۰ هكتار است.

یک پارچه کردن اراضی کشاورزی و جلوگیری از تقسیم این اراضی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.وی گفت: طی سال اخیر بخشی از اراضی کشاورزی استان به دلیل قانون ارث تقسیم شده اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان جمع آوری اطلاعات از خانوارهای غیرساکن را یکی از چالش های آمارگیری کشاورزی دانست و گفت: در آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۶۹۶ روستای دارای سکنه و ۳۸۴ روستای غیرسکنه وجود دارد که با توجه به آمارگیری در آبان ماه انجام می شود، جابجایی جمعیتی در روستاهای غیرسکنه وجود دارد.

فتح زاده افزایش بهره وری را یک ضرورت در حوزه کشاورزی دانست و گفت: هر میزان بتوانیم از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و دانش بنیان حرکت کنیم، میزان بهره وری و تولید در واحد سطح افزایش خواهد یافت.وی بیان کرد: باید برنامه ریزی داشته باشیم که میزان کالری مورد نیاز برای هر فرد چقدر است و جهاد کشاورزی چه میزان از آن را می تواند تولید کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: سهم ارزش افزوده بخش كشاورزي از كل اقتصاد كشور ۹ درصد و اين رقم در استان بين ۷ تا ۸ درصد است در حالی که در آذربایجان شرقی ۲۲ درصد از اشتغال به بخش کشاورزی اختصاص دارد..

گفتنی است عملیات اجرایی سرشماری کشاورزی همزمان با سراسر کشور، از ۱۲ آبان سال جاری به مدت یک ماه در استان آذربایجان شرقی انجام می‌شود

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها