رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 17 April
  • یکشنبه 30 آبان 1400 - 11:48
  • کد خبر : 1710
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : آشنایی با قانون و مقررات مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

در قانون مالیات های مستقیم، وظایف و تکالیف متعددی برای اشخاص حقوقی در نظر گرفته شده است که عدم رعایت هر یک از موارد، می تواند منتج به خسارت ها و جرایم قابل توجهی برای اشخاص حقوقی شود.

علی صفری- مدیر مسئول نشریه پیشرفت و مالیات؛ این اشخاص مکلف هستند، اظهارنامه مالیاتی خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالی به صورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی(www.tax.gov.ir)تسلیم کنند.

طبق ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم، جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود، پس از وضع زیانهای حاصل از منابع غیر معاف وکسر معافیت های مقرر در قانون، به استثنای مواردی که طبق مقررات دارای نرخ  جداگانه ای می باشد، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد خواهد بود.

اشخاص حقوقی مکلف هستند اقداماتی به شرح ذیل انجام دهند:

  1. با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی (www.tax.gov.ir) نسبت به ثبت نام الکترونیکی اقدام کرده و پس از دریافت  نام کاربری و رمز عبور، می توانند از تسهیلات خدمات الکترونیکی نظیر تسلیم اظهارنامه مالیاتی، پرداخت مالیات، تسلیم فهرست حقوق و فهرست معاملات فصلی، ابلاغ اوراق مالیاتی، امکان ثبت اعتراضات، استعلام بدهی مالیاتی و دریافت گواهیهای مالیاتی از طریق سامانه مذکور، برخوردار شوند.
  2. ثبت و پلمپ دفاتر روزنامه و کل باید قبل از شروع سال مالی انجام شود. مؤدیان محترم می توانند با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، درخواست خود جهت دریافت دفاتر را ثبت و مراحل لازم برای دریافت دفاتر پلمپ شده را بر اساس دستورالعمل موجود در سامانه مذکور طی نموده و کد رهگیری دریافت کنند.
  3. در اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴، ضمن صدور صورتحساب برای معاملات خود، شماره اقتصادی (شناسه ملی) خود و طرف معامله را در صورتحساب ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به صورت فصلی تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی ارسال نمایند. صورت حسابهای صادره می بایست منطبق با صورتحساب های مورد قبول سازمان امور مالیاتی باشد.
  4. پرداخت کنندگان حقوق، هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف هستند مالیات متعلق را طیق مقررات محاسبه، کسر و « تا پایان ماه بعد» ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل، پرداخت و در ماههای بعد فقط تغییرات را اعمال کنند.
  5. اشخاص موضوع تبصره ۹ ماده ۵۳ ( اشخاص‌حقوقی‌و‌…)،‌ در صورت پرداخت مال الاجاره، می بایست مالیات مربوط را در هر پرداخت، کسر و تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک، بپردازد و رسید آن را به موجر تسلیم نمایند.
  6. اشخاص حقوقی، مکلف به ثبت کلیه معاملات و رویدادهای مالی و محاسباتی خود در دفاتر روزنامه و کل موضوع قانون تجارت هستند و باید دفاتر و اسناد مربوط را مطابق استانداردهای پذیرفته شده حسابداری، تحریر و نگهداری نمایند.
  7. کلیه اشخاص حقوقی مکلف هستند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مؤدیان اقدام نمایند. اشخاصی که مستقیماً با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان، با رعایت مقررات مربوط؛ موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی نیز می باشند.
  8. در صورت انحلال شخص حقوقی، مدیران تصفیه مکلف هستند، ظرف مدت شش ماه از تاریخ انحلال (ثبت انحلال در اداره ثبت شرکتها) اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره عملیات شخص حقوقی را تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها