رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April
  • یکشنبه 30 آبان 1400 - 11:53
  • کد خبر : 1714
  • تیتر یک
  • چاپ خبر : روزهای سیاه تبریز درسایه مازوت‌سوزی

رنگ طوسی آسمان تبریز، تحت تاثیر این آلودگی چنان برای مردم عادی شده که دیگر کمتر کسی به یاد دارد آسمان آبی آفریده شد تا همگان زیر چتر این عرش بلند، لذت زیبایی را تجربه کنند به‌طوریکه شاخص آلودگی هوا در چند روز متوالی برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است و همزمان با جولان کرونا ذرات معلق در تبریز ریه شهروندان را نشانه گرفته است.

تبریزگویا، نقاشی‌های کلیشه‌ای دوران بچگی پر بود از خانه و درخت و چمن و آسمان. آسمانی که آن بالای کاغذ همیشه آنقدر مداد‌رنگی آبی را فشار می‌دادیم تا یکدستی‌اش را ثابت کنیم. ولی حالا هر قدر شهر مدرن‌تر می‌شود، رنگ آسمان‌اش بیشتر به خاطرات قدیمی منتهی می‌شود.

اگر قبل‌ترها بی‌رنگی آسمان را پای روزهای مه‌آلود زمستانی و نشانه‌ بارش برف می‌دانستیم حالا آنقدری کارکشته شده‌ایم که پیش از اعلام اخبار هواشناسی و هشدارهای محیط زیستی، خودمان متوجه باشیم که امروز هوا آلوده است و باید ماسک‌های سفید را دوباره و دوباره استفاده کنیم.

پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری، یکی از ره‌آوردهای انقلاب صنعتی است که از سیصد سال قبل آغاز شد و با توسعه صنعتی و زیاد شدن شهرها بر میزان و شدت آن روز به روز افزوده می‌شود.

آلودگی ناشی از خودروها، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، آلودگی ناشی از سوخت نیروگاه تبریز، آلودگی ناشی از کارخانجات اطراف شهر، ریزگردهای فرامنطقه‌ای و… ولی خیلی عوامل دیگر که کفه‌ صنعتی بودن را در کنار اطلاع عنوان کلان‌شهر با تمام مشکلاتش کنار هم قرار می‌دهد.

با بررسی عوامل آلوده‌کننده هوای شهر تبریز به نیروگاه این شهر می‌رسیم؛ چند سالی است که افزایش استفاده از سوخت مازوت به جای گاز طی فصل پاییز و زمستان در نیروگاه حرارتی تبریز، باعث بالا رفتن آلودگی هوا شده تا دوباره این نیروگاه به تنهایی مسوولیت بخش عمده افزایش آلودگی هوای تبریز و شهرهای اطراف را داشته باشد.

تبریز زیر سایه «مازوت»!

گاز نیروگاه تبریز با تصمیمی عجیب از سوی شرکت ملی گاز قطع شده، تصمیمی که نتیجه آن استفاده کامل از مازوت به عنوان سوخت این نیروگاه و در نتیجه تشدید آلودگی هوای باغ شهر ایران شده است.

در حالی که نیروگاه حرارتی تبریز به عنوان یکی از دلایل اصلی و قطعی آلودگی هوای این کلان‌شهر و نیز اسکو، ایلخچی، خسروشهر و آذرشهر محسوب می‌شود، گاز این نیروگاه به همراه نیروگاه سهند در بین تمام نیروگاه‌های حرارتی کشور با تصمیمی عجیب از سوی شرکت ملی گاز قطع شده، تصمیمی که نتیجه آن استفاده کامل از مازوت به عنوان سوخت این نیروگاه‌ها و در نتیجه تشدید آلودگی هوای مناطق یاد شده است.

نیروگاه حرارتی و گازی تبریز که در منطقه صنعتی غرب تبریز در کنار بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و مجاور به مناطق پرجمعیتی چون سردرود، کوجوار، شهرک اندیشه و حتی راه‌آهن واقع شده، با ظرفیت تولید ۸۰۰ مگاوات برق دارای ۲ واحد بخار و ۲ واحد گازی تولید برق است که معمولاً در فصل زمستان و در مواقع افت فشار گاز از سوخت مازوت برای تداوم فعالیت خود استفاده می‌کند.

موضوعی که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای تبریز و البته آذرشهر، اسکو، ایلخچی و خسروشهر به دلیل تولید و انتشار میزان بالایی گاز آلاینده و سمی دی‌اکسید گوگرد یاد می‌شود.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها