رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
از خرید ارزانتر شیر تا پرداخت پول دامدار با 3 ماه تاخیر؛

تخلف آشکار شرکت پگاه آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی از تخلف آشکار شرکت پگاه استان در خرید شیر از دامداران خبر داد.

تبریزگویا؛ آذربایجان شرقی با دارا بودن دومین جمعیت دامی، قطب تولید محصولات دامی در کشور است. دامداران این استان ۸ درصد محصولات دامی را تولید می‌کنند که علاوه بر اشتغال زایی برای جوانان جویای کار، ارزش افزوده فراوانی نیز به اقتصاد استان به همراه داشته است.

با اینکه مجموع تولیدات دامی استان (گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و شیر) در سال گذشته بیش از یک میلیون تن بوده است اما دامداران این خطه برای تولید محصولات دامی با مشکلات متعددی از قبیل کمبود نهاده‌های دامی، افزایش قیمت علوفه، خشکسالی چند سال اخیر، تأمین علوفه از مرتع و عدم حمایت دولت مواجه هستند.

اخیرا برخی از دامداران و فعالان صنعت دامپروری در پیام هایی مختلف به تبریزگویا، از خرید شیر توسط شرکت پگاه آذربایجان شرقی به قیمت پایین تر از نرخ مصوب کشوری انتقاد کرده اند.

برای پیگیری این موضوع گفتگویی با هادی فرجی آزاد رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

تخلف آشکار شرکت پگاه آذربایجان شرقی| وقتی شیر ارزانتر از نرخ مصوب کشوری خریداری می‌شود

پگاه آذربایجان شرقی شیر را در هر لیتر ۱۰۰۰ تومان ارزانتر از نرخ مصوب خریداری می کند
هادی فرجی آزاد گفت: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی نرخ خرید شیر را در تمامی استان ها ۶۴۰۰ تومان درب گاوداری تصویب کرده است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی افزود: این نرخ مصوب کشوری در حالی است که در استان آذربایجان شرقی شرکت پگاه شیر را درب کارخانه به قیمت ۵۵۰۰ تومان خریداری می کند و با احتساب کرایه از گاوداری تا محل کارخانه قیمت شیر برای هر لیتر حدود ۵۰۰۰ تومان می شود.

شرکت پگاه در دو نوبت به میزان ۶۰ درصد محصولات لبنی خود را افزایش قیمت داده درحالی که اگر این شرکت شیر را به قیمت ۶۴۰۰ تومان خریداری می کرد باید ۴۵ درصد افزایش قیمت می داد

وی افزود: شرکت پگاه در دو نوبت به میزان ۶۰ درصد محصولات لبنی خود را افزایش قیمت داده درحالی که اگر این شرکت شیر را به قیمت ۶۴۰۰ تومان خریداری می کرد باید ۴۵ درصد افزایش قیمت می داد ولی اکنون علاوه بر خرید ارزان تر شیر به قیمت حدود ۵۰۰۰ تومان محصولات نیز بالای ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

تخلف آشکار شرکت پگاه آذربایجان شرقی| وقتی شیر ارزانتر از نرخ مصوب کشوری خریداری می‌شود

پرداخت پول دامداران با تاخیر ۳ ماهه
فرجی آزاد ادامه داد: در این سال که به نام “تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، شرکت پگاه با ایجاد مشکلات متعدد برای دامداران در زمینه تولید شیر اختلال ایجاد می کند.

محصولات پگاه به روز به فروش می رسد ولی هزینه شیر تولید شده توسط دامدار با تاخیر سه ماهه پرداخت می شود

وی گفت: به عنوان مثال پرداخت پول دامداران از بابت فروش شیر با تاخیر ۳ ماهه توسط شرکت پگاه استان انجام می شود، درحالیکه دامدار برای خرید نهاده باید به صورت روزانه هزینه آن را پرداخت کند و نهاده نیز با دو ماه تاخیر به دست تولیدکننده و دامدار می رسد. محصولات پگاه به روز به فروش می رسد ولی هزینه شیر تولید شده توسط دامدار با تاخیر سه ماهه پرداخت می شود.

لیدری شرکت پگاه در تعیین نرخ پایینتر برای خرید شیر
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: شرکت پگاه استان در این موضوع تعیین نرخ خرید شیر لیدری می کند و دیگر شرکت های بزرگ لبنی را نیز با خود هماهنگ کرده تا شیر تولیدی توسط دامدار با قیمت پایینی خریداری شود.

تخلف آشکار شرکت پگاه آذربایجان شرقی| وقتی شیر ارزانتر از نرخ مصوب کشوری خریداری می‌شود

وی سپس در خصوص درصد چربی شیر نیز اظهار داشت: نرخ ۶۴۰۰ تومانی مصوب توسط شورای قیمت گذاری برای شیر با درصد چربی ۳.۲ واحد است و باید به ازای هر واحد افزایش چربی، قیمت آن ۸۰ تومان افزایش یابد ولی در شرکت پگاه استان چنین اقدامی انجام نمی شود.

شیر تولیدی در استان درصد چربی بالای ۳.۵ و ۳.۶ واحد دارد که باید ۴۰۰ و ۵۰۰ تومان نیز از نرخ مصوب کشوری بالاتر خریداری شود

فرجی آزاد افزود: بیشتر شیر تولیدی در استان درصد چربی بالای ۳.۵ و ۳.۶ واحد دارد که باید ۴۰۰ و ۵۰۰ تومان نیز از نرخ مصوب کشوری بالاتر خریداری شود.

وی گفت: تولید با این شرایط و با این مشکلات متعدد برای تولیدکننده و دامدار صرفه اقتصادی ندارد و مجبور است تا دام را به فروش رسانده و یا ذبح کند چون نهاده به موقع دریافت نمی کند و موقع دریافت نیز نهاده کیفیت لازم را نداشته و مجبور می شود از بازار آزاد نهاده با قیمت بالایی خریداری کند.

گفتنی است این وضعیت در تولید شیر و نرخ خرید آن توسط شرکت های بزرگ باعث بروز مشکلات متعددی برای دامداران شده است که باعث می شود تولید شیر نه به نفع تولید کننده باشد و نه به نفع مصرف کننده!

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها