رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • یکشنبه 5 تیر 1401 - 06:17
  • کد خبر : 1974
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : گل محمدی طلای خوش بوی آذربایجان/ غلفت از صادرات به کشورهای همسایه

گل محمدی محصول خوش بو و پرخاصیت آذربایجان شرقی است که متاسفانه از صادرات بالای این محصول به کشورهای همسایه غفلت شده است.

تبریزگویا؛ آرزو صلحی اردهائی؛ سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان آذربایجان شرقی ۱۴۶۹ هکتار است که از این میزان۱۳۹۶ هکتار آن بارور و ۷۴ هکتار نیز غیربارور است.

براساس برآوردهای اولیه میزان تولید گل محمدی در سالجاری بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ تن برآورد می شود و متوسط عملکرد در هکتار ۳.۵ تا ۴ تن است حدود ۳۰ درصد تولید معادل ۱۶۵۰ تن برای مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت و غیره مصرف می شود هفتاد درصد بقیه معادل ۳ هزار و ۸۵۰ تن در زمینه فرآوری گل محمدی، گلاب و اسانس غیره مصرف می شود.

بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ تن گل محمدی در استان آذربایجان‌شرقی تولید می شود و این استان ۱۰ درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در کشور را داراست.

ارز آوری بالای گل محمدی
محمدباقر بی پروا مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار تبریزگویا به صادرات گل محمدی نیز اشاره کرد و اعلام کرد: در استان ۲۰ واحد در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس و بسته بندی گیاهان دارویی فعالیت می کنند که قسمت اعظم محصولات تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می شود.

عطر گل محمدی آذربایجان در کشورهای آسیای میانه و اروپا پیچید

بی پروا بیان کرد: ارقام بومی گل محمدی ۹۵ درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد و پنج درصد ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی است. استان آذربایجان‌شرقی از مجموع بیش از ۱۴ هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود ۱۰ درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در کشور را دارد و مقام پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در شهرهای اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر، تبریز قرار دارد گفت: شهرستان های اسکو و آذرشهر به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار دارند و از قطب های مهم تولید گل محمدی و فرآورده های آن در استان هستند.

بی پروا افزود: سه شرکت صنایع تبدیلی فعال در زمینه گل محمدی در اسکو با برندهای شرکت کیمیا مهر، عصاره ناب سهند (شربت و عرقیجات گیاهی رازقی) و شرکت آقای امینی فعالیت می کنند همچنین تعداد ۱۵۰ واحد به طور سنتی و یا به صورت مشاغل خانگی مشغول گلاب گیری یا تولید سایر فرآورده های این محصول هستند.

بی پروا ادامه داد: با توجه به اینکه گل محمدی الگوی کشت جایگزین در دریاچه ارومیه قرار گرفته است، ما در دو بخش توسعه آن را در باغبانی مدنظر قرار داده ایم. گل محمدی در حوزه دریاچه ارومیه مخصوصاً شهرستان اسکو به عنوان جایگزین است و در اصلاح باغات استفاده می کنیم.

عطر گل محمدی آذربایجان در کشورهای آسیای میانه و اروپا پیچید

وی بیان کرد: خوشبختانه صندوقی داریم که اعتبارات و تسهیلات کم بهره با ۴ درصد در اختیار فعالان بخش قرار گرفته می گیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ما باید تخصصی تر به موضوع تولید و کشت گل محمدی بپردازیم افزود: ما باید از ارقام جدید و اصلاح شده در استان و کشورمان استفاده کنیم و این محصول را توسعه بدهیم به همین منظور دو واحد کشت بافت قوی در استان آماده به کار است که با آنها قرارداد بسته‌ایم تا کشت بافت گل محمدی را تولید کنند. کشت بافتی که عاری از بیماری ها و سایر مسائل است و در عین حال اصلاح شده است. در این بخش هم بیشتر فعالیت می‌کنیم و قصد داریم ادامه دهیم.

بی پروا ادامه داد: از این به بعد توسعه گلستانهای گل محمدی باید به صورت مدرن و تخصصی باشد و کاشتن در حاشیه مسئله جنبی باشد چرا که در آن صورت تولید اقتصادی نمی شود.

وی همچنین بر تامین گل محمدی مورد نیاز کارخانجات به صورت تخصصی تاکید کرد و اضافه کرد: جهاد کشاورزی استان با ارائه تسهیلات و اعتبارات دریاچه ارومیه به صورت ۱۰۰ درصد در خدمت بهره بردان است که محصول گل محمدی را توسعه بدهند.

اسانس و عرقیات گل محمدی به کشورهای اروپایی صادر می شود
سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار تبریزگویا گفت: در استان ما هم اسانس و هم عرقیات گل محمدی تولید و به کشورهای خارجی حتی اروپا صادر می شود.

ایاز برنو با اشاره به اینکه در استان ۲۵ واحد فرآوری گل محمدی فعالیت می کنند افزود: در استان گل محمدی به صورت مربا، گلاب، اسانس و روغن گیاهی فرآوری می شود.

وی تاکید کرد: بدترین شکل صادرات، صادرات ماده خام است مثل نفت. ما باید محصول نهایی را صادر کنیم به خاطر آن باید در صنعت، سبدمان متنوع باشد یعنی هم غنچه باشد، هم گل خشک و هم اسانس و عرقیات.

عطر گل محمدی آذربایجان در کشورهای آسیای میانه و اروپا پیچید

برنو ادامه داد: در آذربایجان شرقی ۱۵ هزار نفر دانش آموخته بخش کشاورزی در دانشگاه های مختلف تلاش می کنند تا دانش وارد بخش کشاورزی شود و ما نیز از این ظرفیت باید بیشترین بهره را بیریم.

ضرورت تشکیل تعاونی های گل محمدی
اسکو یکی از قطب های اصلی تولید گل محمدی استان است که فرماندار این شهرستان در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه داد: کارگاه هایی که به صورت خانگی و واحدهای کارگاهی و صنفی در شهرستان اسکو فعالیت می کنند را باید با تشکیل تعاونی یا روشهای دیگر ساماندهی کنیم در این حوزه، از بابت سرمایه گذاری و تسهیلات خوشبختانه مشکل نداریم، بنا داریم دبیرخانه دائمی جشنواره گل محمدی فعال شود و موارد و مسائل از این طریق پیگیری شود.

حسن فیروزی اظهار کرد: فضا برای تولید، فرآوری و صادرات گل محمدی در شهرستان اسکو مناسب است یک زمانی ما نگرانی داشتیم که اگر تولید باشد، محصولات روی دست تولید کننده می ماند ولی الان تولید کننده ما آقای قدیمی ۶ ماه قبل محصولاتش را پیش فروش و در نهایت صادر می کند که این یک ظرفیت بزرگی نه تنها برای شهرستان اسکو حتی برای استان است.

دبیر اجرایی خانه کشاورز آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار بازار، گفت: گل محمدی به عنوان جایگزین بعضی محصولات مثل انگور می تواند قرار گیرد چرا که محصولی کم آب بر و مقاوم در برابر خشکسالی است و آسانی کشت و برداشت از ویژگی های آن است. این محصول به عنوان گیاه منتخب در حوزه دریاچه ارومیه نیز است.

مصطفی قنبری افزود: گل محمدی را می توان در مکان هایی کاشت که در آبخیزداری برای ما مفید باشد یعنی در فرسایش خاک، برداشت آب و تزریق ان در آبخوان ها و تلطیف هوا از این محصول می تواند مفید باشد.

وی به تولید محصول سالم نیز اشاره کرد و بیان کرد: اگر در نهاده ها کار کارشناسی انجام گیرد گل محمدی را به عنوان محصولی سالم می توان برشمرد.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها