رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 5 May
  • دوشنبه 31 مرداد 1401 - 08:29
  • کد خبر : 2051
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : طرح‌های اصلاح الگوی کشت در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: طرح‌های اصلاح الگوی کشت در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام می‌شود.

اکبر فتحی در گفتگو با تبریزگویا در خصوص طرح مدیریت مهندسی محیط زیست و توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر پاسخ به این پرسش که چرا دریاچه ارومیه را موضوع بررسی‌های علمی قرار دهیم دیگر موضوعیت ندارد چرا که چالش این دریاچه تبدیل به بحران شده است و در حال از دست دادن زمان هستیم. بنابراین باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم در این خصوص انجام شده و دانشگاه نیز به عنوان مرجع علمی مورد انتظار مردم، پیشنهادها و راهکارهای خود در این خصوص را ارائه دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با دعوت از نماینده دانشگاه آزاد اسلامی استان برای عضویت در کمیته احیای دریاچه ارومیه این سازمان، خاطر نشان کرد: در دنیا معمولاً طرح‌هایی وارد مرحله اجرا می‌گردد که در محیط دانشگاهی مطالعات کافی روی انجام شده و موفقیت آن تضمین شده است اما متأسفانه ما در خصوص دریاچه ارومیه هزینه زیادی را در بخش‌های مختلف صرف کرده ایم اما همچنان بازخورد متناسب و مناسبی دریافت نکرده ایم چرا که در این خصوص هماهنگی وجود نداشته است.

فتحی نگاه سخت افزاری به احیای دریاچه ارومیه را یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت در احیای این دریاچه دانسته و گفت: راه حل حفظ و بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اقدامات غیر سازه‌ای است که در آن به مساله معیشت کشاورزان و بهره بردارانی که آنجا زندگی می‌کنند نیز توجه شود، زیرا اجرای هر طرحی در خصوص این دریاچه بدون نظر گرفتن این کشاورزان، همراهی جامعه محلی را نخواهد داشت و با شکست مواجه خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه در مرکز تحقیقات و سازمان جهادکشاورزی برخی طرح‌های اصلاح الگوی کشت در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام شد که به وسیله کشور ژاپن پشتیبانی می‌شود و کارایی آن بسیار بیشتر از اقدامات سازه‌ای است که در طول سنوات گذشته انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر همفکری و تعامل با دانشگاه، گفت: امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی حضور پر رنگ تری در حوزه‌های کشاورزی داشته باشد و طرح‌هایی از قبیل اشتغال پایدار روستایی که در این دانشگاه اجرا می‌شد، از سرگرفته شود افزایش ارزش افزوده کشاورزی در استان، از دیگر حوزه‌هایی است که ورود این دانشگاه می‌تواند مؤثر بوده و باعث بهبود وضعیت کشاورزی استان شود.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها