رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۰ جماد ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Sunday 22 December
  • سه شنبه 10 خرداد 1401 - 12:51
  • کد خبر : 2928
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : مشکل مهارت‌ محور کردن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید بررسی شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکل مهارت‌محور کردن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش تبریز گویا، محمدعلی زلفی‌گل ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه تبریز اظهار کرد: باید دانشگاهیان عملکرد متفاوتی با جاهای دیگر داشته باشند چون که علم به ما آموخته برای انجام اقدامات جدید، کارهای دیگران را مورد بررسی قرار دهیم و پس از بررسی، کار جدید را انجام دهیم.

وی افزود: در دانشگاه با تغییر مدیریت‌ها نوع نگاه به مدیران سابق تغییر می‌کند. مدیر خوب نباید کاستی‌ها را گردن قبلی‌ها بیندازد. دانش به ما آموخته است که ارث گذشتگان را حفظ کرده و با اضافه کردن داشته‌های جدید آن را تحویل نسل بعدی بدهیم. جابه‌جایی مدیریت‌ها و مدیران روح و انرژی جدیدی را به دانشگاه‌ها می‌بخشد.

وزیر علوم تأکید کرد که راهی جز این نداریم که نگاهمان به آموزش عالی را تغییر دهیم، چون در دنیا نوع نگاه تغییر کرده است. نوع نگاه به دانش متفاوت شده است. دانش باید خالق ارزش باشد.

وی با بیان اینکه وزارت علوم باید پرچمدار حکمرانی علم و حکمرانی علمی باشد، گفت: وزارت علوم تلاش می‌کند دانش‌آموختگانش در صنایع و سازمان‌های مختلف نگاه ویژه‌ای به حکمرانی علمی داشته باشند.

زلفی‌گل با تأکید بر اینکه دستاوردهای علمی حاصل زحمات دانشگاهیان است، گفت: یک حاکمیت دانا بهترین عمل برای سرمایه‌گذاری را علم، فناوری و نوآوری می‌داند. در این دوره همه همت در این است تا این نگاه را بین مسئولان تبیین کنیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در برنامه توسعه کشور چند درصد از درآمد ناخالص ملی باید صرف پژوهش می‌شد اما الان کمتر از نیم‌درصد از درآمد صرف پژوهش می‌شود. دلایل این اتفاق باید بررسی شود.

زلفی‌گل در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتخاب رشته داوطلبان کنکور گفت: رشته‌های علوم پایه و علوم ریاضی طی سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی در انتخاب رشته داوطلبان کنکور دارد رخ می‌دهد. باید مشکل مهارت‌محور کردن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. مهارت‌محور کردن فارغ‌التحصیلان نیاز به حمایت فرابخشی دارد.

وی با طرح این سوال که طبقه واسط دانشگاه و صنعت کجاست، گفت: طبقه واسط بین دانشگاه و صنعت را سامانه «نان» درنظر گرفته‌ایم و امیدواریم که بخشی از مشکلات مرتبط با آن حل شود.

وزیر علوم با اشاره به شناسایی ۲۲ چالش در وزارت علوم خاطرنشان کرد: ۲۲ چالش وزارت علوم شناسایی شده و طرح‌های تحقیقاتی آن در دست بررسی است و محققانی در این زمینه در حال تطبیق برای حل این مشکلات هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه توسعه با توصیه نمی‌شود، گفت: توسعه نیازمند قانون است. هر جا مشکلی وجود دارد باید قوانین را بررسی کنیم. یا قانون وجود ندارد یا اگر قانون هست، درست اجرا نمی‌شود.

عالی‌ترین مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین به قانون جهش دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و گفت: این قانون قطعاً می‌تواند اتفاقات خوبی را در دانشگاه‌ها رقم بزند. مدیریت جامعه نیازمند قوانین خوب است. وزارت علوم در دولت سیزدهم تلاش می‌کند که قوانینی که مرتبط با دانشگاه‌هاست و می‌تواند آنها را تغییر دهد را به روزرسانی کرده و تغییر دهد.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها