رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
تبریز نیم میلیون نفر حاشیه نشین دارد؛

سکونت ۱۰ میلیون نفر در بافت ناکارآمد شهری کشور

حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی شهر‌ها سکونت دارند.

به گزارش تبریزگویا، رئیس کارگروه معماری شرکت بازآفرینی شهری در نشست آموزه‌های زلزله بم و نقش بازآفرینی در کاهش آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی بافت‌های ناکارآمد در مراغه با اعلام این خبر گفت: وسعت بافت‌های ناکارآمد شهری در کشور ۱۷۰ هزار هکتار است.

دقتی افزود: در بافت‌های فرسوده، سکونت‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی کشور بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: برای نوسازی ومقاوم سازی خانه‌ها در بافت‌های فرسوده مشوق‌هایی را وزارت راه وشهرسازی شامل وام ۳۵۰ میلیون تومانی و تخفیف ۵۰ درصد پروانه ساخت را شهرداری‌ها در نظر گرفته اند.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد وسعت شهر‌های کشور بافت‌های ناکارآمد هستند افزود: بازسازی و مقاوم سازی خانه‌های ناایمن در بافت‌های فرسوده و سکونت گاه‌های غیررسمی نیازمند همکاری مردم برای تخریب و بازسازی خانه‌های ناایمن است.

رئیس کارگروه معماری شرکت بازآفرینی شهری همچنین تصریح کرد: مقاوم سازی خانه‌های غیرمقاوم در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر‌ها به تنهایی از عهده دولت خارج است.

دراین نشست حدادیان سفیر شهر بم بر ضرورت مقاوم سازی واحد‌های مسکونی برای کاهش آسیب‌های زمین لرزه تاکید کرد و افزود: هزینه مشکلات اجتماعی و امدادی پس از زلزله بسیار بیشتر از مقاوم سازی خانه هاست.

رئیس اداره بازآفرینی شهری راه وشهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه وسعت بافت‌های ناکارمد دراستان ۶ هزار و ۲۴۸ هکتار است: در بافت ناکارآمد استان حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ناایمن وجود دارد و یک میلیون نفر در آن‌ها سکونت دارند.

فرقانی اضافه کرد: مصالح بکار رفته در خانه‌های این سکونت گاه‌ها غیراستاندارد و کوچه‌ها و معابر برای ارائه خدمات و امداد رسانی بسیار نامناسب است.

محرم پور رئیس راه و شهرسازی مراغه نیز در این جلسه از صدور سند به واحد‌های فاقد سند در بافت‌های ناکارآمد مراغه خبرداد و افزود: شهروندان برای دریافت سند تا آخر سال اقدام کنند.

این نشست یک روزه با حضور جمعی از کارشناسان شهرسازی و انبوه سازان استان روز گذشته در شهرداری مراغه برگزار شد.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها