رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۱۲ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 20 May
  • پنجشنبه 27 بهمن 1401 - 17:47
  • کد خبر : 4600
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : صادرات ۲.۶ میلیارد دلار کالا از آذربایجان شرقی به ۱۰۰ کشور دنیا

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آخرین گزارش های آماری استخراج شده مربوط به ابتدای ماه شانزدهم دولت سیزدهم ۲ میلیارد و ۶۱ میلیون دلار کالا از مبادی گمرکی استان صادر شده است.

به گزارش تبریز گویا ، لیلی اورنگی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگاران وزن کالای صادر شده از استان را سه میلیون و ۶۲۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: صادرات گمرکی آذربایجان شرقی که تا ابتدای ۱۶ ماه فعالیت دولت سیزدهم استخراج شده نسبت به مدت مشابه دولت قبل از نظر ارزش پنج درصد افزایش و از نظر وزن ۶ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات استان به کشور ترکیه به ارزش ۷۲۰ میلیون دلار است، افزود: عراق با ۴۴۲ میلیون دلار و ارمنستان با ۲۵۲ میلیون دلار بیشترین سهم صادراتی استان را به خود اختصاص داده اند.

اورنگی اظهارکرد: بیشترین افزایش صادرات استان در دولت سیزدهم به گرجستان با ۱.۱۴ برابر افزایش (۱۱۴ درصد) بوده و امارات متحده عربی با ۱.۰۳ برابر افزایش (۱۰۳ درصد رشد) و ارمنستان با ۷۰ درصد رشد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات ماشین آلات و وسایل مکانیکی با ۹۶ درصد رشد و مصنوعات آهنی و فولادی با ۴۶ درصد رشد بیشترین افزایش کالاهای صادر شده از مبادی گمرکی استان را شاهد هستیم.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی همچنین از واردات یک میلیارد و ۶۸۶ میلیون دلار کالا به استان تا ابتدای ۱۶ ماه تلاش دولت سیزدهم خبر داد و گفت: واردات کالا از نظر ارزش ۲۹ درصد افزایش یافته است.

اورنگی با اشاره به اینکه بیشترین رشد واردات از کره جنوبی با افزایش ۲.۶۲ برابری اتفاق افتاده است، گفت: بیشترین کالای وارد شده از نظر ارزش مربوط به ترکیه با ۹۷۵ میلیون دلار است و امارات متحده عربی با ۱۹۴ میلیون دلار، آلمان با ۱۴۵ میلیون دلار و چین با ۱۳۹ میلیون دلار در رده‌های بعدی کشورهای مبدا واردات کالا به کشورمان از طریق مبادی گمرکی استان هستند.

وی اعلام کرد: بیشترین واردات کالا به استان تا ابتدای ۱۶ ماه یاد شده مربوط به وسایل نقلیه زمینی و اجزا و قطعات آنها به ارزش ۴۶۲ میلیون دلار و ماشین آلات و وسایل مکانیکی به ارزش ۲۲۰ میلیون دلار است.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها