رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • پنجشنبه 4 اسفند 1401 - 18:16
  • کد خبر : 4809
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی سد ستارخان به دلیل خشکسالی
در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی اهر عنوان شد؛

کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی سد ستارخان به دلیل خشکسالی

فرماندار اهر از کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی سد ستارخان به دلیل خشکسالی خبر داد.

به گزارش تبریز گویا ، ابوالفضل غنی‌زاده صبح پنج شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر از کاهش بارندگی‌ها و ورودی آب به مخزن سد ستارخان ابراز نگرانی کرد و افزود: وضعیت منابع آبی اصلاً خوب نیست، با توجه به اینکه بارندگی‌ها کاهش یافته و به تبع آن میزان ورودی آب به مخزن سد ستارخان کاهش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد و این مهم زنگ خطر بحران کم‌آبی در شهرستان اهر را به صدا درآورده است.

فرماندار اهر از کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی سد ستارخان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: طبق گزارش امور آب، در مخزن سد ستارخان تنها ۵ میلیون مترمکعب آب قابل استفاده وجود دارد و اینکه به دلیل کاهش بارندگی‌ها منابع آبی مصارف بخش کشاورزی تأمین نشده است و شهرستان اهر در بحث خشک‌سالی و کاهش منابع آبی در بین شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی رتبه نخست را دارد.

انتقاد از عدم ترمیم خط انتقال آب از سد ستارخان به تصفیه‌خانه آب شرب

وی با انتقاد از عدم ترمیم خط انتقال آب از سد ستارخان به تصفیه‌خانه آب شرب تأکید کرد: تلفات منابع آبی از خط انتقال آب به تصفیه‌خانه آب شرب که امور آب میزان هدررفت را ۲ میلیون مترمکعب نشان می‌دهد واقعاً نگران‌کننده است، شرکت آب و فاضلاب برای جلوگیری از تلفات منابع آبی در شبکه آب‌رسانی شهر و از سد ستارخان تا تصفیه‌خانه آب شرب برنامه‌ریزی و اقدام کند.

غنی‌زاده بابیان این‌که آبیاری فضای سبز شهری با آب شرب ممنوع بوده و شهرداری اهر مکلف است تا از چاه‌های در اختیار برای آبیاری فضای سبز استفاده کند، ابراز داشت: آب و فاضلاب در گزارشی اعلام کرده که شهرداری اهر با ۴۵ انشعاب غیرمجاز فضای سبز شهری را آبیاری می‌کند، در جلسه قبلی نیز تأکید کردیم تا انشعابات غیرمجاز تعیین تکلیف شده و از آب چاه برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده شود.

فرماندار اهر از برنامه‌ریزی شهرداری اهر برای تجهیز بخشی از فضای سبز شهری به سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی خبر داد و یادآور شد: با نظر کارشناسان، طرح تجهیز بخشی از فضای سبز شهری به سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی بررسی و نهایتاً شهرداری اهر با اجرای این طرح، بایستی برای کاهش مصرف ۸۰۰ هزار مترمکعبی آب در فضای سبز اقدام کند.

کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی سد ستارخان به دلیل خشکسالی

میزان مصرف آب شرب کاهش نیافته است

وی با تأکید بر این‌که مدیریت آب و فاضلاب اهر در اجرای مصوبه کاهش مصرف آب توفیقی نداشته است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف آب شرب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نداشته، با این‌حال بخش صنعت ۷ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرده است.

غنی‌زاده خطاب به بخشداران و مدیران جهاد کشاورزی و امور آب اظهار کرد: سریعاً با برگزاری جلسات و حضور میدانی در روستاها به شوراها، دهیاران و کشاورزان روستایی وضعیت منابع آبی را تشریح کنید، به روستاییان و شهروندان اهری باید وضعیت منابع آبی و بحران کم‌آبی اطلاع‌رسانی شود.

ضرورت احداث سد کچری‌چای

فرماندار اهر بر ضرورت احداث سد کچری‌چای به‌عنوان منبع جایگزین تأمین آب شرب اهر تأکید کرد و افزود: مطالعات سد کچری‌چای طبق گزارشات ارسالی به شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی به اتمام رسیده و با توجه به شرایط بحرانی منابع آبی، احداث سد کچری‌چای به‌عنوان منبع جایگزین آب شرب اهر را باید از طریق استانداری و شرکت آب منطقه‌ای استان از وزارت نیرو پیگیری کنیم.

کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی سد ستارخان به دلیل خشکسالی

وی با اشاره به این‌که وخیم‌ترین وضعیت کاهش منابع آبی در بین سدهای آذربایجان‌شرقی، مربوط به سد ستارخان شهرستان اهر است، گفت: پوشش برف در حوزه آبریز سد ستارخان اهر با وسعت ۹۹۷ کیلومتر مربع نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد کاهش یافته است در حالی که پوشش برف در حوزه آبریز سایر سدهای استان وضعیت بهتری نسبت به سد ستارخان دارند.

غنی‌زاده با ابراز نگرانی از وضعیت کاهش منابع آبی در سد ستارخان خاطرنشان کرد: برای عبور از بحران کم‌آبی چاره‌ای جز صرفه‌جویی حداکثری در مصرف آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان اهر نداریم. امیدواریم تا عنایت خداوند متعال بارندگی در اسفندماه و فصل بهار مطلوب باشد و ورودی آب به مخزن سد ستارخان نیازهای آبی را تأمین کند در غیر این‌صورت وضعیت خوبی نخواهیم داشت، چراکه اگر بخش کشاورزی را حساب نکنیم و فقط نیاز آبی بخش‌های شرب، صنعت و … را محاسبه کنیم ۱۵ میلیون مترمکعب کمبود منابع آبی داریم.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها