رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 24 April
  • شنبه 13 اسفند 1401 - 22:27
  • کد خبر : 4904
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : ضرورت حذف تفکر انحصارطلبی از اتاق بازرگانی تبریز| غلفت از ظرفیت‌های مهم اتاق
در نشست خبری ائتلاف توسعه اتاق بازرگانی تبریز مطرح شد؛

ضرورت حذف تفکر انحصارطلبی از اتاق بازرگانی تبریز| غلفت از ظرفیت‌های مهم اتاق

یکی از ائتلاف های دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تبریز با عنوان “ائتلاف توسعه” اعلام موجودیت کرده ک نفرات قرار گرفته در ترکیب آن یک نشست خبری با خبرنگاران در تبریز برگزار کردند.

به گزارش تبریز گویا ، این ائتلاف به لیدری احد عظیم زاده یکی از سه ائتلاف برخاسته از سوی تُجار و بازرگانان عضو پارلمان بخش خصوصی تبریز است که گوی سبقت را از سایرین ربوده و ترکیب ۱۵ نفره آن در دیدار با اصحاب رسانه به نقد وضعیت حاکم بر اولین اتاق تجارت ایران پرداختند.

دبیر این ائتلاف در پاسخ به سوالات متعدد اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در دوره دهم انتخابات اتاق با برخی از اصلاح قانون انتخابات مواجه هستیم گفت: برخی از موارد شائبه برانگیز، اصلاح و بازنگری شده اند.

محمود قهرمانی ادامه داد: اینگونه موضوعات در راستای حرفه ای سازی اتاق گام برداشته شده است که از آن جمله می توان به شفاف سازی بحث اهلیت افراد اشاره کرد که قبلاً به صورت کلی توضیح داده شده بود اما اکنون درباره رای دهنده و نامزدهای انتخاباتی شفاف سازی به عمل آمده است.

وی افزود: کارت های عضویت درباره قانون تجارت مزیتی نداشت و صرفاً در بحث عضویت اهمیت داشت که در ادوار گذشته نقش عمده‌ای در روند انتخابات داشته و تعیین کننده افرادی بود که به عنوان نمایندگان حوزه تجارت و اقتصاد به ایفای نقش می پرداختند اما در قانون جدید این نوع کارتهای عضویت از دور خارج شده و افرادی که ۲ سال سابقه عضویت در اتاق و پرداخت حداقل یکبار مالیات را داشته باشند می توانند در انتخابات شرکت کنند.

قهرمانی با اشاره به اینکه درهای اتاق بازرگانی تبریز به روی رای دهندگان و نامزدها گشوده شده است تا در اقتصاد آذربایجان به ایفای نقش بپردازند اضافه کرد: سقف رای دهندگان بسیار مهم است به طوری که از میان ۲۴۰۰ نفر از اعضای اتاق در دوره نُهم، فقط ۹۹۳ نفر به پای صندوق رای آمدند و این امر، تبریز را در بین سه شهر صعودی ایران قرار داد که نفر اول آن در حدود ۶۰ درصد میزان رای دهندگان معادل ۶۶۴ نفر و نفر پانزدهم با ۲۱۸ رای در حوزه کشاورزی در ترکیب فعلی هیئت نمایندگان اتاق قرار گرفتند.

وی با ذکر این نکته که با قانون جدید شدیداً با ریزش آرا مواجه خواهیم شد تاکید کرد: با این حساب، نامزدهای راه یافته به اتاق بازرگانی با آرای محدود به کُرسی های اتاق تکیه خواهند زد و ضروری است تا اتاق از نگرش صنفی گری در ترکیب خود خارج شده و موضوعات تعریف شده و سازماندهی گردند.

قهرمانی با اشاره به اینکه اکنون ائتلاف توسعه اتاق برای شما در کنار سایر ائتلاف ها قرار گرفته تا اتاق بازرگانی از صنفی گری خارج شده و با تلفیق بخش علم و تجربه، تخصص های اقتصادی در ترکیب اعضای اتاق مدنظر قرار گیرد.

در این جلسه اعلام شد که علیرغم اینکه تمام استان های کشور دارای ساختمانهای بسیار مجلل و شیک اتاق بازرگانی هستند اما تبریز اینگونه نیست و بعد از وعده های چندین ساله انتقال اتاق به محل جدید و تبدیل ساختمان فعلی به موزه تجارت، در حد شعار باقی ماند.

یکی از اعضای ائتلاف گفت که دیپلماسی اقتصادی جزو ارکان هر کشور بوده و باید مورد توجه ترکیب اتاق بازرگانی قرار گیرد اما اتاق فعلی رئیس محور است شدیداً به نظم و برنامه ریزی بی تفاوت می باشد لذا ضروری است تا ساختار آن تغییر یابد.

یک فعال اقتصادی هم با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی می تواند تصمیم ساز باشد تاکید کرد که با دعوت از تمام نخبگان، فعال کردن پژوهشکده فکری و اندیشه تاثیر بسزایی در راه توسعه استان خواهد داشت و کمیسیون های اتاق نیز با حضور این افراد می‌توانند پربارتر شوند.

در بخش دیگری از این جلسه از عدم توجه اتاق فعلی تبریز به زنان فعال در حوزه تجارت و اقتصاد انتقاد به عمل آمد زیرا از قرار معلوم، حدود ۲۵۰ کارت بازرگانی متعلق به بانوان فعال عضو اتاق وجود دارد اما فرصت نقش آفرینی موثر برای آنها در اقتصاد آذربایجان داده نشده که ناشی از انحصارطلبی اتاق بازرگانی است زیرا آدرس اتاق را نمی دانند!

نکته جالبی که در این جلسه مطرح گردید بی تفاوتی مسئولان سابق آذربایجان شرقی به نقش سرمایه گذاری های کلان بود، به طوری که سرمایه گذار، به خاطر سنگ اندازی های متوالی متولیان، عطای خدمت به زادگاه خویش را به لقایش بخشیده و به دیار غربت عزیمت کرده است که از آن جمله می توان به احداث مال های معظم در تبریز اشاره کرد که رویای داشتن کمپلکس های تجاری را به واقعیت تبدیل نماید.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تبریز نوک پیکان را متوجه مسئولان استانی قرار داد که فرش تبریز آنقدر اُفت کرده که حجم صادرات آن به نیم درصد کاهش یافته و معلوم نیست در آینده چه آواری بر سر محصول شهر جهانی فرش دستباف ویران شود در حالی که با احداث کارخانه های فرش ماشینی در کاشان و سایر مناطق کشور تار و پودهای فرش دستباف تبریز رنگ باخته است!

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها