رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 19:48
  • کد خبر : 5663
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : هزینه تمام شده پول در کشور بالا است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی:

هزینه تمام شده پول در کشور بالا است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نظام بانکی کشور را یک نظام پولی ناکارآمد توصیف کرد و گفت: هزینه تمام شده پول در کشور بالا است.

به گزارش تبریز گویا ، صابر پرنیان در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص موضوع تأمین مالی و چالش کمبود نقدینگی صنایع کوچک که باید از سوی نظام بانکی انجام شود، اظهار داشت: متأسفانه نظام بانکی ما در خدمت تولید نیست و تمایل به سرمایه گذاری در جاهایی غیر از تولید یعنی در بخش‌های تجاری و خدماتی و یا سایر بخش‌ها دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور صنایع کوچک است، افزود: صنایع بزرگ معمولاً هلدینگ هستند و برای تأمین مالی می‌توانند از سایر منابع استفاده کنند ولی صنایع کوچک به لحاظ نوع فعالیت خود نیاز به حمایت ویژه‌ای دارند چرا که صنایع کوچک در تأمین مواد اولیه، بهره مندی از زیرساخت‌ها و تأمین مالی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

وی نظام بانکی کشور را یک نظام پولی ناکارآمد توصیف کرد، گفت: هزینه تمام شده پول در کشور بالا است و این موضوع در بخش تولید به ویژه در صنایع کوچک تأثیرگذار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: سیاست‌های کلان پولی و مالی کشور باید یک خط اعتباری ویژه‌ای را برای صنایع کوچک کشور باز کنند برای مثال با توجه به اینکه کفش تبریز یک صنعت با اشتغال بالا و ثروت آفرین است و نیازی به سرمایه گذاری زیادی نیز ندارد بنا بر این سال گذشته تسهیلات بانکی برای فعالان صنعت کفش تبریز تخصیص داده شد که البته یک نمونه موفق بود.

وی با بیان اینکه در حوزه رشد تولید و مهار تورم باید نقدینگی کنترل شود، اظهار کرد: باید اعتبار ویژه‌ای برای صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی در نظر گرفته شود تا این صنایع با تکمیل زنجیره تولید مکمل صنایع بزرگ باشند.

پرنیان ادامه داد: سال گذشته تبصره ۱۸ اجرا نشد و امسال نیز با وجود اینکه دو ماه از سال، گذشته است صنایع بزرگ همچنان در انتظار بهره مندی از تسهیلات بانکی هستند.

وی افزود: با توجه به افزایش چند برابری نرخ مواد اولیه و نیاز به سرمایه در گردش باید به سرعت تمهیدات ویژه ای اتخاذ شود تا واحدهای تولیدی آسیبی نبینند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در خصوص نحوه اجرای تبصره ۱۶ نیز گفت: اعتبار تخصص یافته از این محل برای فعالیت‌های اقتصادی واحدهای تولیدی به ویژه در آذربایجان شرقی که یک استان صنعتی است کافی نیست و باید توجه ویژه ای در این زمینه انجام شود.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها