رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 8 May

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از تشکیل ۴۳ گروه ثابت و ۶۴ گروه سیار برای نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در استان خبر داد.

به گزارش تبریزگویا. امیرحسین بهداد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این اقدام با هدف حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام های قربانی و تامین بهداشت عمومی انجام می شود.

وی افزود: ناظران بهداشتی دامپزشکی به همراه ناظران شرعی در قالب ۱۰۷ گروه ثابت و سیار آمادگی دارند تا در در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت هفت تا ۱۴ به هیات ها و دسته جات عزاداری و همچنین مردم استان ارائه خدمات داده و دام های قربانی را پیش از کشتار و پس از ذبح از نظر بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام بررسی کنند.

وی با بیان اینکه ارائه همه خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه ها و دیگر اماکن رایگان است، اعلام کرد: این اقدامات برای ارتقاء بهداشت عمومی جامعه و پیشگیری از احتمال انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ویژگی‌های دام سالم، افزود: مردم در موقع خرید دام زنده توجه داشته باشند که دام خریداری شده سرحال و بدون لنگش بوده، پوست و پشم سالمی داشته و دارای زخم و یا ریختگی پشم نباشند، چشم‌ها براق و پوزه دام تمیز و بدون آبریزش و ترشحات باشد، علائم بیماری مانند عطسه و سرفه دیده نشود و در دام حالت جوش (نشخوار) مشاهده شود.

بهداد تاکید کرد: هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه ممنوع است اما بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ آیین‌نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت، کشتار دام‌های قربانی در اعیاد و مناسبت های مذهبی در خارج از کشتارگاه با نظارت سازمان دامپزشکی کشور بلامانع است.

بهداد از مردم خواست تا همکاری های لازم را با گروه های نظارتی در سراسر آذربایجان شرقی داشته و در صورت نیاز با شماره تلفن ۱۵۱۲ تماس بگیرند تا گروه های سیار دامپزشکی در محل حضور یافته و بر ذبح دام قربانی نظارت بهداشتی و شرعی داشته باشند.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها