رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

آزادراه تبریز- سهند، پروژه‌ای با سابقه ۱۳ سال در اولین روزهای افتتاح خود توسط وزیر راه، حوادث رنگارنگی را به خود دید و به سوژه داغ شبکه های اجتماعی نیز تبدیل شد.

آناهیتا رحیمی؛ تبریزگویا: بالاخره چشم انتظاری ۱۳ ساله برای افتتاح آزاد راه تبریز به سهند به پایان رسید؛ همان پروژه‌ای که قرار است در عرض ۱۰ دقیقه، ساکنین شهر جدید سهند را به تبریز برساند و از طرفی از بار ترافیک جاده تبریز- آذرشهر کم کند.

چندان شباهتی به یک آزادراه تازه افتتاح شده، آن هم بعد از گذشت سال‌های متمادی ندارد و حالا کمتر از دو هفته از افتتاح آزادراه تبریز- سهند گذشته و حال و روز مسیر تازه افتتاح شده را باید از رانندگانی پرسید که با هر بار تردد در این راه، با کلاف سردرگم روبرو شده‌اند.

مردم در این مسیر از نبود روشنایی کافی و تابلوهای علائم مسیر می‌نالند و بدین گونه پاره‌ای از مشکلات و نواقص بر تن این آزاد راه سایه افکنده است؛ در حال حاضر آزادراه تازه افتتاح شده به امید رسیدن هزینه‌هایی که قرار است روشنی بخش این مسیر باشد روزگار خود را سپری می‌کند.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: آزاد راه تبریز به سهند بر اساس آئین نامه ۴۱۵ طرح هندسی راه طراحی شده و منطقه توپوگرافی این محور در زمره مناطق کوهستانی سخت قرار دارد.

ابوالقاسم سلطانی ادامه داد: مشاور طراحی این آزاد راه، شیب حداکثری و در برخی از مقاطع شیب ۶ درصدی را تعبیه کرده است.

نبود روشنایی دلیل بر غیراستاندارد بودن آزاد راه نیست

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی تعهدی در تأمین روشنایی جاده و آزاد راه‌ها ندارد اما در صورت تأمین منابع مالی و امکانات لازم، تعبیه خواهد شد اما نبود روشنایی در این مسیر، دلیل بر غیراستاندارد بودن آزاد راه تبریز- سهند نیست.

وی در رابطه با برنامه‌های آتی در آزادراه تبریز- سهند به خبرنگار مهر گفت: به دلیل ایجاد ترافیک محلی در این مسیر و کم بودن علائم اطلاعاتی برخی از تابلوها، امکانات و تجهیزات لازم نیز نصب خواهد شد.

سلطانی یادآور شد: این پروژه ۱۳ سال با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی همراه بود اما از زمانی که از تعهدات دولتی به سمت مشارکتی رفته، در طی ۲ سال با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ادامه یافت و به بهره برداری رسیده است.

عوارض آزاد راه تبریز-سهند با تخفیف اعمال خواهد شد

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی توضیح داد: مبلغ تصویب شده برای عوارض آزادراه تبریز- سهند مناسب بوده و خودروهایی که تردد آنها در طی یک ماه بیش از ۴۰ باشد با تخفیف ۳۰ درصدی و خودروهای عمومی نیز تا تخفیف ۵۰ درصدی همراه خواهند بود.

این پروژه ۱۳ سال با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی همراه بود اما از زمانی که از تعهدات دولتی به سمت مشارکتی رفت، در طی ۲ سال با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ادامه یافت و به بهره برداری رسید وی با اشاره به لزوم پرداخت عوارض در آزاد راه تبریز- سهند افزود: احداث آزادراه‌ها مشارکتی بوده و از این رو دولت حق ندارد آزادراه‌ها تا ۱۰۰ درصد از منابع دولتی احداث شوند که در این راستا آزادراه تبریز- سهند نیز مشارکتی است.

سلطانی در ادامه اضافه کرد: سرمایه گذاری در چنین شرایط اقتصادی و نرخ تورم، قابل تقدیر است اما پرداخت عوارض باید به صورت جدی دنبال شود چرا که در غیر این صورت کمتر کسی برای سرمایه گذاری در این کشور رغبت پیدا می‌کند.

وی گفت: جاگذاری گاردیل به جای جداکننده‌های نیوجرسی به دلیل فرهنگ رانندگی موجود در این کشور انجام گرفته و حتی در آزادراه زنجان تا میانه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اتوبان، تعریف خاصی را برای خود به دنبال دارد و قرار بر این نیست که به همه جا دسترسی داشته باشد امروزه دلیل وقوع تصادفات بسیار در اتوبان پاسداران که با گله مندی مردم همراه است، بازگشایی مسیرهایی است که در این اتوبان انجام گرفته است.

سلطانی یادآور شد: اتوبان تبریز- سهند به دلیل انتقال ترافیک تبریز به سهند انجام گرفته است و بازگشایی یک مسیر یا شهرک به اتوبان، اقدامی غیرفنی است که متأسفانه در این مسیر رخ داده است در حالی که این موضوع باید توسط شورای ترافیک و شورای فنی تصویب می‌شد که آیا این دسترسی اعمال شود یا خیر.

بازگشایی یک مسیر یا شهرک به اتوبان، اقدامی غیرفنی است که متأسفانه در این مسیر رخ داده است

وی با اشاره به اینکه در آزاد راه، اصل بر حرکت است نه به دسترسی، به خبرنگار مهر گفت: آزادراه موظف به هر دسترسی و کاربری حاشیه راه نیست مگر آنکه کاربری تأسیسات خدماتی و رفاهی در بین راه باشد.

آزادراه تبریز- سهند به صورت کاملاً استاندارد افتتاح شده است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در رابطه با افتتاح آزادراه تبریز- سهند گفت: آزادراه تبریز- سهند به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم تبریز و بیش از ۱۴۰ هزار نفر شهروند ساکن در سهند، به صورت کاملاً استاندارد احداث شده است.

محمد پورمحمدی ادامه داد: با توجه به اختلاف ارتفاع بسیار شهر تبریز و شهر جدید سهند، آزادراه تبریز- سهند نیز با واقع شدن در محور کوهستانی، لزوم استفاده از تجهیزات ایمنی به هنگام رانندگی را می‌طلبد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: قبل از افتتاح آزادراه تبریز- سهند، وقوع ۱۱ مورد تصادف با ۱۳ مصدوم به اورژانس اطلاع داده شده و مصدومین به بیمارستان منتقل شده‌اند

فرزاد رحمانی ادامه داد: بعد از افتتاح آزادراه تبریز- سهند حوادثی به مرکز اورژانس استان گزارش نشده است.

رانندگی در این مسیر موجب سردرگمی است

حسن محمد زاده نیز یکی دیگر از شهروندانی است که از وضعیت کنونی آزادراه تبریز- سهند گله کرده و افزود: نبود روشنایی و علائم رانندگی مناسب در این مسیر، موجب سردرگمی چند باره من و سایر رانندگان شده است.

وی به خبرنگار مهر گفت: گویا افتتاح این آزادراه بدون تجهیزات و ایمنی مناسب صورت گرفته است چرا که بعد از افتتاح چند روزه، شاهد راه‌بندان و تصادفات در این مسیر بوده‌ایم.

این شهروند ساکن شهر سهند ادامه داد: رانندگی در این مسیر با وجود شیب و ارتفاع بالا، آن هم در چنین وضعیت آب و هوایی چندان راحت نیست و هر بار تردد در این مسیر موجب سردرگمی رانندگان می‌گردد.

پروژه آزادراه تبریز- سهند همان پروژه‌ای است که بعد از سال‌ها چشم انتظاری و وعده‌های پی در پی، به بهره‌برداری رسیده است اما وجود پاره‌ای از مشکلات در این محور، رانندگان را با دردسرهای ریز و درشتی روبرو ساخته است و نتیجه‌ای جز سردرگمی در این محور به دنبال نداشته است.

اما آنچه در این میان باید مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد، توجه بیش از حد به این محور کوهستانی و از میان برداشتن مشکلات موجود در این محور است.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها