رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای جنوب شرق آسیا، گفت: این کشورها رشد اقتصادی چشمگیری داشته‌اند و یکی از اولویت‌های استان در روابط تجاری و اقتصادی هستند.

به گزارش تبریزگویا، عابدین خرّم روز شنبه در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، با انتقاد از ارتباط ضعیف با کشورهای جنوب شرق آسیا در گذشته، اظهار کرد: در دولت گذشته، روابط خارجی بر روی غرب متمرکز و از ظرفیت کشورهایی مانند جنوب شرق آسیا غفلت شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای تبریز در حوزه مبادلات بین‌المللی، گفت: تبریز تا چند دهه قبل دروازه ورود مظاهر نوین تمدن به ایران بود و محور توسعه مناسبات سیاسی ایران با کشورهای منطقه به شمار می رفت.

خرم به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های علمی، فناوری، پزشکی و دارویی نیز اشاره کرد و گفت: تبریز از لحاظ بازرگانی نیز سابقه طولانی دارد، به گونه‌ای که نخستین اتاق بازرگانی کشور ۱۱۷ سال قبل در تبریز تاسیس شده است.

وی با تاکید بر افزایش روابط اقتصادی و تجاری استان با اندونزی، گفت: باید زمینه توسعه همکاری‌های آذربایجان شرقی با اندونزی فراهم شود.

وی افزود: آذربایجان شرقی دروازه ارتباط ایران با اروپا محسوب می شود و می تواند در تسهیل ترانزیت کالاهای صادراتی اندونزی نقش ایفا کند.

در دولت سیزدهم شاهد تقویت روابط با اندونزی هستیم

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در اندونزی نیز در این دیدار گفت: اندونزی یک کشور بسیار بااهمیت برای ایران و جزو پنج کشور نخست در تعاملات خارجی است که متاسفانه به اندازه کافی دیده نشده است.

«محمد بروجردی» به جایگاه اقتصادی اندونزی اشاره کرد و گفت: بر اساس برآورد نهادهای بین المللی، اندونزی تا سال ۲۰۳۰ جزو چهار اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد.

وی سفر رئیس جمهور به اندونزی را مهم توصیف کرد و اظهار کرد: در دولت سیزدهم موفق شدیم اتفاقات خوبی در حوزه روابط دوجانبه رقم بزنیم که سفر رئیس جمهور به این کشور و امضای ۱۲ قرارداد دوجانبه همکاری میان تهران و جاکارتا، اوج آن بود.

سفیر ایران در اندونزی ادامه داد: در دولت سیزدهم، زمینه‌های کاری فراوانی با اندونزی فراهم شده و بعد از سفر رئیس جمهور به بالاترین سطح رسیده است.

بروجردی به میزان تبادلات اقتصادی ۲ کشور نیز اشاره کرد و گفت: اکنون مبادلات تجاری ۲ کشور ۱.۲ میلیارد دلار است که بنا به دستور رئیس جمهور باید به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

وی تاکید کرد: با توجه به اتفاقات حوزه دانش بنیان کشورمان، دستیابی به رقم پنج میلیارد دلار در ۲ سال آینده دور از انتظار نیست.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها