رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • سه شنبه 31 مرداد 1402 - 23:07
  • کد خبر : 6985
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : کاهش فاصله بین تصمیم و اجرا، مدیریت بحران را کاراتر می‌کند

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان یکی از پرمخاطره ترین و باتجربه ترین استان‌ها در بحران و مدیریت آن است، گفت: فاصله اندک بین تصمیم و اجرا، می‌تواند مدیریت بحران را کاراتر و نتیجه بخش‌تر کند.

به گزارش تبریزگویا، «عابدین خرم» روز سه شنبه در همایش فصلی مدیران کل مدیریت بحران کشور در تبریز اظهار کرد: چهار مرحله اصلی در قانون تشکیل مدیریت بحران تعریف شده است که هرکدام از آنها در جای خود اهمیت بسیاری دارد و باید مدنظر مدیران کل بحران در کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد: نخستین عامل موفقیت در بحران ها، پیشگیری از بحران است که اگر درست اجرا شود می تواند به کاهش اثرات و همچنین تعداد تلفات منجر شود.

خرم افزود: دومین عامل در این ارتباط، آمادگی است و همه دستگاه های مرتبط با موضوع مدیریت بحران، همواره باید آمادگی لازم را برای مواجهه با بحران های طبیعی و غیرطبیعی داشته باشند زیرا که طرح های مقابله با بحران زمانی موفق است که بین تصمیم و اجرا فاصله کم باشد و این مستلزم آمادگی دستگاه هاست.

وی خاطرنشان کرد: سومین عامل در نتیجه بخش بودن مدیریت بحران، مقابله مبتنی با طرح است، اینکه در مواقع بحرانی چگونه عمل کرده و چطور با بحران مقابله کنیم باید مورد توجه مدیریت بحران کشور باشد.

خرم چهارمین عاملی که به موفقیت در بحران ها کمک می کند و در قانون مدیریت بحران تعریف شده را عادی سازی شرایط اعلام کرد و افزود: مدیریت بحران باید این توانایی را داشته باشد و بتواند پس از وقوع بحران، مردم و جامعه را به سمت عادی سازی و بازتوانی سوق دهد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین وجه تمایز بشر با سایر مخلوقات اشاره کرد و گفت: دانستن و شناخت ۲ ویژگی و وجه تمایز انسان با دیگر موجودات است اما این ویژگی در مواقع بحرانی به تنهایی کفایت نمی کند و عمل نیز باید به آن اضافه شود.

خرم، مدیریت بحران را تلفیقی از علم همراه با عمل، اجرا و حرکت عنوان کرد و افزود: پاسخ به بحران، ایفای نقش در میدان عمل و تاثیرگذاری متناسب در بحران ها از وظایف اولیه مدیریت بحران است که باید همواره تمرین و تجربه اندوزی شود.

وی با بیان اینکه بحران ها محل آزمون بشر هستند، گفت: بشر باید از این آزمون ها تجربه لازم را برای مقابله بهتر با بحران های بعدی کسب کند و در کنار استفاده از علوم تشریحی، از علوم ضمنی یا همان شفاهی نیز برای مقابله بهتر با بحران ها بهره بگیرد.

وی استفاده از تجربیات گذشته در مواقع بحرانی را ضروری عنوان و اظهار کرد: هر مجموعه ای باید تعدادی افراد خوش ذوق و علاقه مند را برای ثبت تجربیات افراد به کار گیرد تا این تجربیات به صورت مکتوب در اختیار آیندگان قرار گیرد.

خرم همچنین بر ارزیابی آمادگی دستگاه های مرتبط با مدیریت بحران تاکید کرد و گفت: اگر دستگاه ها آماده باشند در مواقع بحرانی دچار بحران و مشکل اضافی نمی شویم و تمرین، هماهنگی و هم راستایی نباید فراموش شود.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها