رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • یکشنبه 23 مهر 1402 - 14:27
  • کد خبر : 8006
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : پایان اختلاف ۲۰ ساله دو طایفه در روستای هرگلان آذربایجان شرقی

اتفاقاتی در ۲۰ سال گذشته موجب شد که روستای هرگلان از توابع آذربایجان شرقی رنگ آسایش و آرامش را نبیند و اهالی آن همواره در نگرانی و هراس از اختلاف این دو طایفه و تبعات ناشی از آن زندگی کنند، سرانجام در جریان سفر رییس قوه قضاییه، صلح و سازش بین دو طایفه برقرار و پایانی براختلافات دیرینه شد.

به گزارش تبریزگویا، با وساطت رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در سفر اخیر خود به استان آذربایجان شرقی، اختلاف ۲۰ ساله میان دو طایفه از روستای هرگلان شهرستان عجب شیر به صلح و سازش ختم شد.

سابقه اختلاف بین این دو طایفه قدیمی روستای هرگلان به ۲۰ سال پیش بازمی‌گردد. اختلافاتی که شاید علت اصلی آن موضوعی نه چندان جدی مثل اختلافات قومی قبیله‌ای، اختلاف بر سر ملک زمین و آب باشد اما سال هاست که به نسل‌های بعدی هم انتقال یافته و نه تنها تصمیمی برای سازش و پایان دشمنی‌ها ندارند بلکه اختلافات در چهار سال اخیر شدت بیشتری نیز پیدا کرده است.

علاوه بر این در همه این سال‌ها حوادث و اتفاقاتی از سر لجاجت و دشمنی بین دو طایفه به وقوع پیوسته که موجب شده شرایط پیچیده‌تر و دایره اختلافات آنان گسترده‌تر و تمایل آنها به سازش و صلح کمتر شود.

یکی از این اتفاقات که زمینه‌ای برای شعله ورتر شدن اختلاف و تشدید دشمنی‌ها شد، موضوع یافت شدن جسد یکی از فرزندان طایفه اول در زیر درخت گردو در منطقه‌ای از روستا بود که حدود سه سال پیش اتفاق افتاد. در معاینات بالینی جسد، علت فوت سقوط از بلندی (درخت) عنوان شد اما طایفه متوفی ادعای قتل او توسط طایفه دوم را مطرح کردند و همین امر کافی بود تا درگیری و نزاع های دسته جمعی بین دو طایفه به نهایت خود برسد.

حدود یک سال پس از این ماجرا فردی از طایفه دوم با اصابت گلوله جان خود را از دست داد و در پی آن یکی از افراد طایفه اول به اتهام قتل دستگیر شد.

در همه این اتفاقات هر دو طایفه به جای پیگیری موضوع از مراجع قانونی، پیش از صدور رأی از سوی دادگاه، با ایجاد تنش و درگیری، ناامنی‌های بسیاری را در روستایی که حدود ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد به وجود آوردند و همین اختلافات موجب گلایه و شکایت سایر اهالی روستا شد.

اختلافات و درگیری‌ها میان دو طایفه به حدی بود که هر یک از آنها می‌خواست با فشار و در تنگنا قرار دادن طایفه مقابل آنان را ناچار به مهاجرت و ترک روستا کند؛ در این میان حتی ریش سفیدان دو طایفه نیز به واسطه شرایط حاکم بر دو طایفه قصدی برای سازش و یا اقدامی برای پایان بخشیدن به این درگیری ها نداشتند بلکه با تحریک جوانان خود دامنه اختلافات را گسترده‌تر کرده و برای قدرت نمایی از هیچ تلاش و اقدامی، حتی استفاده از سلاح های گرم و سرد، فروگذار نکردند تا آنجا که متعاقب انجام عملیات انتظامی، ۷۴ قبضه سلاح از این دو طایفه کشف و ۲۱ نفر از آنان نیز به اتهام قدرت نمایی، استفاده از سلاح، ایجاد اخلال در نظم عمومی و شرکت در نزاع های دسته جمعی بازداشت شدند.

همه این اتفاقات در ۲۰ سال گذشته موجب شد که روستای هرگلان رنگ آسایش و آرامش را نبیند و اهالی آن همواره در نگرانی و هراس از اختلاف این دو طایفه و تبعات ناشی از آن زندگی کنند.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها