رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۰ جماد ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Sunday 22 December

احداث آزادراه تبریز- ارومیه باعث تکمیل کریدور شرق به غرب می شود و یکی از مهمترین پروژه های راهسازی کشور به شمار می رود.

به گزارش تبریزگویا، آزادراه تبریز- ارومیه از جمله طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می‌شود، این آزادراه علاوه بر کاهش محسوس فاصله بین دو شهر مهم شمال غرب کشورمان، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه ‌ارومیه خواهد شد.

آزادراه تبریز – ارومیه با هدف ایجاد مسیری مناسب بین شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی در ادامه ایجاد کریدور شرق به غرب از تهران تا مرز بازرگان در ۶ قطعه طراحی شده که ۷۱ کیلومتر آن شامل قطعه اول به طول ۲۴.۵ کیلومتر، قطعه ۲ به طول ۱۵.۵ کیلومتر و قطعه ۴ به طول ۳۱ کیلومتر تکمیل شده و عملیات ساخت قطعه سوم به طول ۱۷ کیلومتر، پنجم به طول حدود ۳۰ کیلومتر و ششم به طول ۲۸کیلومتر در دست اجراست.

این آزادراه دارای ۶ خط به عرض ۳۲ متر است که تا کنون برای اجرای قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه ۱۴ کیلومتر آزادسازی انجام گرفته است.

پروژه آزاد راه تبریز- ارومیه به طول تقریبی ۱۶۴ کیلومتر از شهر ارومیه آغاز و با گذر از پل میانگذر دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل می‌شود.

این پروژه در ۶ قطعه اجرا می‌شود که قطعه اول و دوم آن در حوزه جغرافیایی آذربایجان غربی واقع شده و روند اجرای آن اتمام یافته است. قطعه سوم که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است هنوز با گذشت یک دهه به پایان نرسیده است.

قطعه سوم این طرح از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) بوده و مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل در دست انجام است. قطعه چهارم و پنجم نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است.

قطعه ششم؛ مهمترین و حیاتی ترین مسیر آزادراه

ابتدای قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز از تقاطع دیزل آباد در انتهای کمربندی غربی تبریز و انتهای آن پس از تقاطع با آزادراه تبریز – زنجان و سه راهی اهر به جاده قدیم تبریز – زنجان در منطقه باسمنج منتهی می شود.

قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز بعنوان کمربندی جنوب تبریز عمل خواهد کرد و اتصال دهنده آزادراه‌های تبریز – زنجان، تبریز – بازرگان و تبریز – ارومیه خواهد بود. عمده مسیر قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز از مناطق کوهپایه‌های سهند و مناطق برفگیر عبور می‌کند.

قطعه ششم؛ مهمترین و حیاتی ترین مسیر آزادراه است و طول این قطعه ۲۸ کیلومتر در سه باند رفت و سه باند برگشت بوده و دو تونل، ۱۳ دستگاه پل‌های تقاطع و ۶ دستگاه پل‌ خاص دارد.

آزادراه تبریز- ارومیه ناجی ترافیک کلانشهر تبریز

یک کارشناس حوزه راه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه ناجی ترافیک کلانشهر تبریز است، گفت: تکمیل شبکه آزادراهی شمال غرب کشور با احداث آزادراه تبریز- ارومیه ممکن می شود.

رضا اسدی سپس ادامه داد: در حال حاضر بزرگراه شهید کسایی تبریز که به عنوان کنارگذر غربی شهر تبریز مورد استفاده قرار می‌گیرد به علت حجم ترافیک بالا در موقعیت اشباع قرار گرفته و هر روز شاهد تصادفات تلخ در این مسیر هستیم که در نتیجه قطعه ششم آزادراه ارومیه به تبریز می‌تواند به عنوان یک معبر موازی با آزادراه شهید کسایی جهت خدمت رسانی به ترافیک عبوری از شهرستان تبریز عمل کند.

وی سپس ابراز داشت: تکمیل این قطعه به‌عنوان شبکه‌ای کارآمد، ایمن و مطابق با استانداردهای فنی و متناسب با تقاضای حمل‌ونقل استان موجب اتصال آزادراه‌های تبریز – زنجان – تهران به تبریز – ارومیه و تبریز – مرند – بازرگان به‌عنوان مسیر ترانزیت اروپا خواهد بود.

آخرین وضعیت رینگ دوم آزادراهی تبریز- ارومیه

مدیرکل راه وشهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص گفت: قطعه ۶ آزاد راه تبریز – ارومیه به طول ۲۸ کیلومتر که از آن به عنوان رینک دوم تبریز نام برده می‌شود به صورت مشارکتی بخش خصوصی و دولت کلید خورده است.

امیر بخشی‌زاده اظهار کرد: یک شرکت بومی به عنوان سرمایه‌گذار ۶۰ درصد این پروژه را بر عهده گرفته که تاکنون ۳۵ درصد این پروژه به اتمام رسیده است.

بخشی‌زاده خاطرنشان کرد: این قطعه دارای شش خط است که عرض آن ۳۲ متر است که برای اجرای قطعه آزادراه تاکنون ۱۴ کیلومتر و آزاد سازی انجام گرفته است و هم اکنون بالای ۴۷ درصد پیشرفت کار دارد.

اتمام آزادراه ارومیه- تبریز یکی از اولویت های مهم وزارت راه است

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز اخیرا در بازدید از این پروژه گفت: اتمام آزادراه ارومیه- تبریز یکی از اولویت های مهم وزارت راه و شهرسازی است.

خیراله خادمی اظهار داشت: جاده فعلی از ارومیه به تبریز نامناسب بوده و آزادراه جدید ارومیه به تبریز که هم اکنون در ۶ قطعه در حال احداث است مسیر جایگزین برای جاده قدیمی خواهد بود.

وی افزود: راحتی سفر و کاهش مصرف سوخت و کاهش سوانح رانندگی از اصلی‌ترین اهداف احداث آزادراه تبریز به ارومیه است. سرمایه‌گذاری در راه و پروژه‌های راهسازی عام المنفعه بوده و سود اصلی آن به مردم و دولت می‌رسد.

ساخت هر کیلومتر آزادراه در کشور ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد

وی با بیان اینکه ۲۵۰ کیلومتر آزادراه در آذربایجان شرقی احداث می‌شود، ادامه داد: برای ساخت هر کیلومتر آزادراه در کشور به ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

وی افزود: آزادراه تبریز به ارومیه در کل ۱۶۰ کیلومتر مسافت دارد که ۸۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای آن صرف شده و هم اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگاران از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی قطعه شماره ۶ آزادراه تبریز- ارومیه خبر داد.

حیدر فتح زاده با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی قطعه شماره ۶ آزادراه تبریز- ارومیه گفت: با بهره برداری از این قطعه علاوه بر کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای اتوبان شهید کسایی، تردد بین غرب و شرق کشور تسریع می‌شود.

وی اظهار کرد: طول این مسیر ۲۸ کیلومتر بوده و با سرمایه گذاری ۶۰ درصدی بخش خصوصی و ۴۰ درصدی بخش دولتی در حال اجرا است.

وی افزود: اجرای تملک ۹ ماده جهت تملک اراضی مسیر و تأمین اعتبار مورد نیاز برای تسریع در تکمیل پروژه از چالش‌های اجرای این پروژه به شمار می‌رود.

با توجه به همسایگی استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداری از آزادراه تبریز – ارومیه می‌تواند زمینه ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه‌ای کشورمان با همسایگان باشد.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها