رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 5 May
  • پنجشنبه 25 آبان 1402 - 18:46
  • کد خبر : 8886
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : بازار تاریخی تبریز نیازمند بازآفرینی است

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: بازار تاریخی و جهانی تبریز نیازمند بازآفرینی است تا با حفظ تمام معیارهای سنتی و فرهنگی ماندگار و به نسل های بعدی تحویل داده شود.

به گزارش تبریزگویا، «وحید نواداد» روز پنجشنبه در همایش علمی بررسی باستان شناسی و مرمتی بازار تبریز، افزود: در این راستا اقدامات مناسبی طی سالیان گذشته انجام یافته و امیدواریم با همکاری تمام دستگاه ها و نهادهای مسئول این فعالیت ها همچنان تداوم یابد و تقویت شود.

وی اظهار کرد: حفظ ایمنی و سیستم گرمایشی بازار تاریخی و مسقف یکی از اولویت های کاری مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و همچنین مجموعه شهرداری تبریز است که باید در کنار این ۲ مجموعه سایر نهادها و سازمان‌های دولتی و عمومی نیز همکاری لازم را داشته باشند تا مشکلات موجود در سریع ترین زمان حل شود.

نواداد با بیان اینکه کهن شهر تبریز مملو از آثار، بناها و محوطه های تاریخی و میراثی است، یادآور شد: بازار تاریخی تبریز ثبت جهانی شده است و امروز در تمام نقاط جهان شناخته شده است.

وی پویایی و زندگی جاری در بازار تبریز را بسیار مهم و از نظر الگوهای یونسکو پراهمیت دانست و ادامه داد: در این رابطه ضرورت دارد آثار تاریخی موجود بازار اعم از مدارس، مساجد و حمام ها حفظ و مرمت شود تا میراث ماندگار برای آیندگان باشد.

شهردار منطقه هشت تبریز نیز در این همایش ساماندهی بافت تاریخی فرهنگی شهر را نیازمند ارتباط مستمر بین شهرداری و دانشگاه ها دانست تا از فناوری های به روز در اجرای پروژه های مرمتی بهره گرفت.

« حسین منیری فر » با اشاره به اینکه تلاش می کنیم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و دیگر سازمان های دخیل در این امر اقدام به رفع مشکلات بازار تاریخی تبریز کنیم، افزود: بازار تبریز ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر دارد که باید با ساماندهی مناسب از ظرفیت های این بازار تاریخی به بهترین نحو ممکن بهره ببریم.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر کف سازی و اقدامات عمرانی مناسبی در بازار مسقف تبریز اجرا شده است و با تمام قدرت در آینده نیز این اقدامات تداوم خواهد یافت و شاهد تحول اساسی این بازار تاریخی خواهیم بود.

منیری فر اجرای طرح ایمنی بازار تاریخی تبریز را از جمله طرح های مهم این سازه تاریخی برشمرد و گفت: در این زمینه آماده همکاری با ادارات برق و گاز و سازمان آتش نشانی برای ایمنی بخشی بازار مسقف تبریز هستیم.

وی همچنین از تدوین و آماده سازی کتاب بازار تاریخی تبریز با معرفی کامل تیمچه ها، راسته ها، سراها، اسامی بازاریان قدیمی و علمای بازار و رویدادهای بازار خبر داد.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها