رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 5 خبر


  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۲۲ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 1 May

کاشت ۲۱ میلیون اصله نهال در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور، در آذربایجان شرقی آغاز شد.

به گزارش تبریزگویا، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی روز شنبه در مراسم کاشت نهال در مجموعه مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت: اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور از اولویت های دولت سیزدهم است و در این راستا امروز کاشت نهال در این مجموعه و هشت شهرستان دیگر استان آغاز می شود.

«جبارعلی ذاکری»، با تاکید بر اینکه فرهنگ کاشت نهال و حفاظت از درخت باید در جامعه نهادینه شود و توسعه یابد، افزود: با فرهنگ سازی در این زمینه می توان به بهبود وضعیت فضای سبز کشور و استان کمک کرد.

وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای فقیر در حوزه جنگل کاری است، اظهار کرد: بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاست های دولت، تلاش می شود سطح جنگل کاری و فضای سبز در استان توسعه یابد.

ذاکری، با اشاره به اینکه حفاظت از نهال های کاشته شده و درختان موجود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: مردم، نهادهای مردمی و سازمان ها باید در حفظ و نگهداری فضای سبز تلاش جدی کنند.

 درصد ظرفیت نهالستان های آذربایجان شرقی استفاده می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به آغاز رسمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، گفت: در سال های گذشته سالانه ۳۰۰ هزار نهال در این استان تولید می شد که در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور این میزان در سال جاری به ۲۱ میلیون اصله نهال افزایش یافت.

«سیروس داودی»، افزود: از این تعداد نهال، ۱۴ میلیون اصله در نهالستان های این اداره کل و هفت میلیون اصله نیز در نهالستان های بخش خصوصی تولید شده که ارزش کنونی این نهال ها بیش از ۲ هزار میلیارد ریال است که با یک چهارم این هزینه و بدون تخصیص اعتبار دولتی تولید شده است.

وی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، نهالستان های این استان که بیش از ۲ دهه غیرفعال و راکد مانده بود، پس از ایجاد زیرساخت های لازم دوباره احیا شدند و به چرخه تولید نهال بازگشتند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون ۹ نهالستان در سطح استان وجود دارد، گفت: در زمان کنونی از ۲۰ درصد ظرفیت نهالستان های استان استفاده می شود که در صورت فعال کردن بقیه ظرفیت ها، علاوه بر تامین نیاز استان می توان نیاز سایر استان ها را نیز تامین کرد.

داودی، با اشاره به اینکه در راستای تولید نهال در سطح استان تفاهم نامه ای با فعالان بخش معدنی و صنعتی به ارزش ۶۳۰ میلیارد ریال منعقد شده است، ادامه داد: این تفاهم نامه چهار ساله است.

وی با تاکید بر اینکه برای سال ۱۴۰۳ نیز تولید ۲۰ میلیون اصله نهال در سطح استان هدف گذاری شده است، یادآور شد: در بحث توسعه فضای سبز، ۲۰ درصد کار مربوط به تولید نهال و ۱۰ درصد مربوط به کاشت و ۷۰ درصد بقیه مربوط به حفظ و نگهداشت نهال است که باید در این زمینه مردم، نهادهای مردمی و دستگاه های اجرایی تلاش کنند.

داودی، با اشاره به آمادگی این اداره کل برای ایجاد بوستان های روستایی در سطح استان گفت: این اداره کل آماده تامین نهال و زمین مورد نیاز برای این بوستان ها در تمامی روستاهای استان است.

شیرابه زباله ها برای آبیاری نهال ها و درختان استفاده می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز نیز در این مراسم گفت: همزمان با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور، کاشت نهال در این مجموعه که همه این محل را به عنوان معضل می شناسند، شروع می شود که اهمیت و ارزش بالایی دارد.

«حبیبه هراتی»، با اشاره به اینکه از زباله می توان کود شیمیایی و خوراک دام تهیه کرد، افزود: شیرابه زباله ها نیز پس از تصفیه برای آبیاری نهال ها و درختان این مجموعه استفاده می شود.

وی اظهار کرد: از نهال های کاشته شده در این مجموعه همانند فرزندان خود حفظ و نگهداری خواهیم کرد و تلاش می کنیم این مجموعه را به کوهستان جنگل کاری شده برای استفاده مردم تبدیل کنیم.

در این مراسم با حضور جمعی از مدیران دستگاه ها، فعالان و نهادهای مردمی و دانش آموزان، نهال کاری در مجموعه مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز آغاز شد.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها