رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۱ جماد ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Monday 23 December

ارسال پیامک‌های اغوا کننده یکی از روش های مرسوم کلاهبرداران در سال‌های اخیر برای خالی کردن حساب های مردم بوده است؛ با اینکه پلیس بارها به شهروندان هشدار داده که پیامک های مشکوک و لینک های ارسالی آنها را باز نکنند باز هم همه ساله پرونده های سرقت از حساب های بانکی از طریق پیامک قطورتر می شود.

به گزارش تبریزگویا، رکود اقتصادی مداوم، سطوح بالای تورم همراه با بحران شدید هزینه‌های زندگی موجب شده تا کلاهبرداران بحران‌ها را به فرصتی برای غافل‌گیر کردن مردم تبدیل کنند. در این راستا یکی از ورودی‌های کلاهبرداری، پیامک‌هایی است که روزانه دریافت می‌کنیم.

چنانچه تلفن همراه هوشمند دارید هر روز پیامک‌های مختلفی از منابع ناشناس دریافت می‌کنید و به راحتی از کنار آن می‌گذرید، در حالی که ممکن است با بازکردن آن پیامک، گوشی شما هک شده و حساب بانکی شما خالی شود. نگران نباشید ما اینجا هستیم تا علاج پیش از واقعا کنیم و به شما هشدار دهیم چه پیامک‌هایی را باز نکنید.

چه پیامکهایی را هرگز باز نکنیم؟

اگر گوشی هوشمند دارید، تقریباً روزانه پیام‌های متنی ناخواسته‌ای از فرستندگان ناشناس دریافت می‌کنید. باید بدانید یکی از رایج‌ترین نوع کلاهبرداری، کلاهبرداری از طریق پیامک‌هایی است که حامل بدافزار، ویروس، جاسوس‌افزار و … هستند. بنابراین مهم است که بدانیم، چه پیامک‌هایی را هیچ‌وقت باز نکنیم. پاسخ این سوال را در هشت نوع پیامک به شما می دهیم:

۱- پیامک‌های حاوی لینک‌های جعلی بخصوص در زمان‌هایی که اعلام ثبت نام اینترنتی برای دست‌یابی به خدمات خاص انجام می‌دهند.

۲- پیامک‌های جذاب و فریب‌دهنده در حوزه خدمات‌رسانی به شهروندان، بخشودگی مالی، پیدا کردن گنج، برنده شدن در قرعه‌کشی، پیامک بن تخفیف کالا، مراجعه به مراجع قانونی و … که معمولاً در ایام و مناسبت‌های خاص مانند ثبت نام کارت سوخت، هدفمندی یارانه‌ها، ثبت نام سبد کالا، رجیستری تلفن همراه و … ارسال می‌شوند.

۳- پیامک‌هایی که به شما اطلاع می‌دهد یکی از خدمات شما در حال حذف شدن است و باید جهت تمدید به لینک زیر مراجعه کنید. به عنوان مثال کارت هوشمند یا یارانه شما در حال حذف شدن است جهت تمدید وارد لینک زیر شوید.

۴- پیامک‌هایی که از سرشماری شخصی ارسال شده و حاوی موضوعاتی است که شهروندان را وسوسه می‌کند تا بر روی آن کلیک کنند. پیامکهای سازمانی و بانکی حتما باید از سر شماره رسمی ارسال شده باشد.

۵- پیامک‌هایی که از شما اطلاعات حساب و اطلاعات شخصی می‌خواهد.

۶– پیامک‌هایی که درباره خریدی که انجام نداده‌اید است و از شما می‌خواهد تا با ورود به لینک خرید خود را پیگیری کنید یا سفارش خود را تایید کرده و فاکتور دریافت نمایید.

۷- پیامک‌هایی که از حساب شخصی است و ابلاغ‌های قانونی، اداری و سازمانی را پیگیری می‌کند.

۸- پیامکهایی که از شما می‌خواهد اشتراک خود را تمدید کنید.

پس از بازکردن پیامک کلاهبرداری چه باید کرد؟

چنانچه ناخواسته پیامک کلاهبرداری را باز کردید نگران نباشید با انجام مراحل زیر می‌‎توانید مانع از بروز مشکل شوید:

۱- تمام صفحات اینترنت را بسته و پیام را حذف و شماره فرستنده را مسدود نمایید. در صورت امکان شماره پیامک را به پلیس فتا اطلاع‌رسانی کنید.

۲- اینترنت گوشی خود را قطع کنید تا مانع دسترسی کلاهبرداران به اطلاعات گوشی خود شوید.

۳- اگر رمز عبور کارت اعتباری یا سایر اطلاعات شما در گوشی ذخیره شده است، رمز عبور خود را تغییر دهید.

۴- سیستم عامل گوشی خود را به‌روز رسانی کنید. این کار، اقدام محافظتی خوبی است.

۵- گوشی خود را به حالت تنظیمات اولیه کارخانه برگردانید تا تیر خلاص را به کلاهبرداران اینترنتی زده باشد.

سخن پایانی

عواملی مانند سوء استفاده از اعتماد افراد ساده‌لوح، وجود زمینه‌های اجتماعی و مناسبی برای ثبت‌نام‌های اینترنتی و احساساتی بودن افراد موجب می‌شود بسیاری از افراد فریب پیامک‌های کلاهبرداری را بخورند.

بالا بردن سواد رسانه‌ای و هوشیاری مردم در خصوص اینکه؛ هیچ نهادی از طریق پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تماس نمی‌گیرد و هیچ فرد و نهادی حق گرفتن اطلاعات حساب شما را ندارد و درخواست مراجعه به خودپرداز و انجام عملیات صد درصد کلاهبرداری است و بلافاصله حساب شما تخلیه می‌شود. لذا هشدارهای ما را جدی بگیرید و هیچ پیامک‌ ناشناس یا مشکوکی را باز نکنید.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها