رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۲۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 4 May

تبریز با برخورداری از انواع مزیت‌ها، ظرفیت‌ها، آثار ارزشمند تاریخی، تمدنی و فرهنگی آنچنان که باید در مسیر توسعه گردشگری گام برنداشته است و کارشناسان معتقدند کم کاری ها، سهل انگاری ها و ندانم کاری های گذشته مانع جدی بر سر راه توسعه صنعت گردشگری این کهن شهر است.

به گزارش تبریزگویا، هرچند مسئولان نهادها و سازمان ها از افزایش تعداد ورودی گردشگران داخلی و خارجی به تبریز خبر می دهند و بر روند رشد روز افزون آن تاکید دارند، اما تحقیقات علمی و میدانی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی خلاف این موضوع را ثابت کرده و از کاهش میزان استقبال گردشگران برای سفر به تبریز خبر می دهند.

نزدیکی به اروپا و قفقاز جنوبی، هم مرز بودن با چند کشور خارجی، برخورداری از ابنیه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی، واحدهای متنوع پذیرایی، برخورداری از انواع غذاهای سنتی، طبیعت بکر و داشتن زیرساخت های لازم از جمله امکانات و عوامل لازم برای توسعه گردشگری شهری در تبریز است.

بدون تردید رسالت تمام نهادهای اجرایی، خدماتی در بخش دولتی، غیردولتی و عمومی برای رونق بخشی به گردشگری تبریز بسیار سنگین و خطیر است اما توسعه در این صنعت پردرآمد می تواند منجر به رونق کسب و کار و فعالیت های اقتصادی در منطقه شده و باری از دوش دولت در حوزه های معیشتی بردارد.

نبود اماکن اقامتی قابل رقابت در مقیاس های جهانی و استانداردهای روز یکی از نقاط ضعف صنعت گردشگری تبریز

استاد دانشگاه و فعال حوزه گردشگری نبود اماکن اقامتی قابل رقابت در مقیاس های جهانی و استانداردهای روز را یکی از نقاط ضعف های مهم صنعت گردشگری تبریز برشمرد و گفت: مقایسه ای بین چند شهر خارجی نزدیک تبریز که در صنعت گردشگری پیشتاز هستند مثل استانبول و باکو موید این مطلب است که در ایجاد زیرساخت های لازم کوتاهی های بسیاری شده است که برای جبران آنها باید ماه ها و بلکه سال ها تلاش شود.

ابوالفضل قنبری در گفت وگو با ایرنا، اظهار کرد: مهمانپذیرهای فعال در تبریز ۳۰ باب شامل ۵۶۱ اتاق با یکهزار و ۵۱۸ تخت، و ۴۵ باب هتل و هتل آپارتمان با پنج هزار و ۲۱ تخت است.

وی ادامه داد: با چنین شرایطی حتی اگر زمینه ها و بسترهای لازم و کافی هم برای دعوت از گردشگران خارجی برای تبریز ایجاد شود، جایی برای پذیرش آن‌ها نداریم و اگر تنها چند درصد بیش از ظرفیت هتل ها در تبریز مسافر بیاید، ارکان اقتصاد گردشگری این کلانشهر دچار مشکل خواهد شد.

قنبری با اشاره به اینکه فرودگاه استانبول سالانه به بیش از ۶۴ میلیون مسافر خدمات‌رسانی کرده و پر رفت و آمدترین فرودگاه اروپا و هفتمین فرودگاه بزرگ جهان است، ادامه داد: آیا تبریز که یکی از شهرهای بزرگ نزدیک این شهر جهانی است، خود را برای رقابت حتی در سطوح پایین با استانبول آماده کرده است؟ و اصلا” چنین باوری در بین مردم و مسئولان صنعت گردشگری کشور وجود دارد؟

وی به آمارهای سال ۲۰۱۹ مجمع جهانی اقتصاد اشاره و اضافه کرد: در این آمار که آماده‌ترین کشورها برای جذب توریست خارجی با بررسی ۹۰ شاخص بین ۱۴۰ کشور از جمله ایران را بررسی کرده است، اسپانیا رتبه اول و فرانسه و آلمان دوم و سوم هستند.

قنبری ادامه داد: در این فهرست ایران نیز رتبه ۸۹ را به دست آورده است، در حالی که کشورهای امارات و قطر که تا ۲ دهه قبل جایی در صنعت گردشگری نداشتند رتبه های ۳۳ و ۵۱ آماده‌ترین کشورها برای جذب توریست خارجی را کسب کرده اند و در این میان تبریز چه جایگاهی دارد؟ باید مسئولان امر پاسخ دهند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه صنعت گردشگری نیازمند تامین زیرساخت های بسیار جزئی است، رتبه ایران را در زیرساخت‌های حمل و نقل زمینی ۷۹، سلامت و بهداشت ۸۹ و محیط کسب و کار ۱۲۱ اعلام و اضافه کرد: چنین آماری خود گویای بسیاری از واقعیات است که جایگاه تبریز نیز در آن خلاصه می شود.

قنبری گفت: بر اساس آخرین آمارهای جهانی ایران دارای رتبه ۱۰۸ دنیا در زیرساخت های گردشگری است و تنها نکته مثبت ایران در موضوع اقتصاد گردشگری و رقابت‌پذیری قیمتی به علت پایین بودن ارزش پول است که رتبه یک را در این خصوص دارد و باید از این مزیت نسبی به بهترین شکل ممکن بهره برداری شود.

به گفته وی ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان از نظر جاذبه های گردشگری و پنج کشور اول جهان از نظر جاذبه‌های طبیعی است که با توجه به آثار و ابنیه های مختلف تاریخی موجود در تبریز، این شهر باید از چنین امکاناتی به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

قنبری با بیان اینکه برای توسعه گردشگری باید چرخش و گردش آزاد اطلاعات داشته باشیم و تصمیم‌گیرها باید نوع نگرش خود را در بسیاری از مسائل تغییر بدهند، یادآور شد: ما باید تعامل خود را با کشورهای همجوار افزایش دهیم و همچنین با تجهیز زیرساخت‌ها به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی توسعه گردشگری شرایط را مساعدتر کنیم.

وی افزود: کشورمان از نظر کمی و کیفی در زمینه زیرساخت‌ها و توزیع متقارن امکانات گردشگری با مشکل مواجه است در حالی که رابطه معنی‌داری بین زیرساخت‌های گردشگری و توسعه یافتگی شهرستان‌ها وجود دارد و برای جبران این کاستی ها باید تلاش های وافری به انجام برسد.

این استاد دانشگاه، تاسیس هنرستان‌های فنی گردشگری و آموزش چند زبان به دانش‌آموزان را به منظور توسعه گردشگری در کشور پیشنهاد داد و اظهار کرد: چنین مدارسی از سال ها قبل در ترکیه ایجاد شده است که نقش بسیار مهم و محوری در توسعه صنعت گردشگری و افزایش درآمدهای این کشور داشته است.

قنبری افزود: باید توجه داشت به رغم افزایش تورم چندین ساله در کشور ترکیه به دلیل برخورداری از زیرساخت های قوی توانسته است به پیشرفت‌های خیره کننده در حوزه گردشگری برسد که یکی از دلایل آن نیز تبلیغ گردشگری در کشورهایی است که گردشگر کمتری به ترکیه می‌آیند.

وی ابراز امیدواری کرد مسئولان ارشد ملی و استانی از ظرفیت ها و امکانات موجود تبریز به عنوان یک شهر جهانی با تاریخ و تمدن خاص، برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کرده و بسترهای لازم را برای رشد تدریجی ورودی گردشگران خارجی به این شهر فراهم سازند.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها