رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 7 خبر


  • سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 30 April

رئیس دانشگاه تبریز گفت: خوشبختانه از سال ۱۴۰۳ سقف حقوق نیز برداشته خواهد شد. امیدوارم عده‌ای دوباره فریاد نزنند که چه حقوق‌هایی داده می‌شود! چراکه کشور رقیب و همسایه‌ ما طی یک نامه‌ رسمی اعلام می‌کند که حاضر است ماهی ۷۲ هزار دلار به استاد ما پرداخت کند.

به گزارش تبریزگویا، صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز  امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص تعداد نخبگان استان  اظهار کرد: به طور متوسط پنج نخبه‌ فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استان و حدود ۳ هزار نخبه‌ دانشگاهی در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت‌ هستند و نخبگان به طور معمول در واحدهای تحقیق و توسعه‌ی سایر واحدهای صنعتی استان نیز در حال فعالیت هستند که با توجه به آمار بیش از ۳ هزار واحد صنعتی فعال در استان و متوسط دو‌ نخبه‌ی فعال در واحد تحقیق و توسعه‌ی این واحد‌ها، بالای ۶ هزار نخبه نیز در این واحدهای صنعتی جهت رشد اقتصادی کشور در تلاش هستند و به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن برخی نخبگان در بخش‌های دولتی، سازمان‌ها و اداره‌ها می‌توان به راحتی  ادعا نمود که بالای ۱۰ هزار نخبه‌ دانشگاهی در استان در حوزه‌‌های مختلف مشغول هستند.

افزایش مهاجرت نخبگان در صورت عدم چاره اندیشی به حل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

نصراله‌زاده در ارتباط با حل مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشکاهی تاکید کرد: درصورت عدم چاره‌اندیشی صحیح برای بیکاری مخصوصا در مورد فارغ التحصیلان، متاسفانه با افزایش روز افزون آمار مهاجرت نخبگان مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در دو سال اخیر و در دولت سیزدهم با توجه به اینکه بحث اشتغال به‌ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی به‌صورت ویژه در حال پیگیری است، مباحث مربوط به تسهیلات تبصره‌ی ۱۶ و ۱۸ در قانون بودجه نیز در این راستا در حال انجام است و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در برنامه‌ی راهبردی دانشگاه تبریز در اولویت اول در شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مورد توجه قرار گرفته است و با به کار گیری فناوری در کسب و کارها و با افزایش بازدهی ارزش افزوده‌ی تولیدات و خدمات، کسب و کارها چندین برابر می‌شود و برهمین مبنا حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی در این شرکت‌ها می‌تواند گره‌گشای چالش‌های اساسی اقتصاد کشور باشد.

وی ادامه داد: در  ارتباط با بورس صنعتی، از صاحبان شرکت‌ها می‌خواهیم برای تامین نیازهایشان به نخبگان دانشگاهی اعتماد کنند. در این حالت دانشجو بورس صنعت شده و به‌صورت مشترک و برنامه‌محور، توسط دانشگاه و صنعت، آموزش‌های دانشگاهی و مهارت‌های صنعتی را دیده و پس از پایان دوره‌ی تحصیل، به‌عنوان متخصص ماهر در اختیار صنعت قرار می‌گیرد. این موضوع به لحاظ اقتصادی و حل مشکل اشتغال در کشور بسیار حائز اهمیت است و دانشگاه‌ تبریز و دیگر دانشگاه‌های استان، از چنان پتانسیلی برخوردار هستند که می‌توانند تمامی نیازهای صنعت را از نظر پژوهشی، فناوری ‌‌تامین متخصص  برطرف کند.

عدم وجود مهارت کافی و همچنین پایین بودن دستمزد مبتنی بر قانون کار را دو مورد از مهم‌ترین مشکلات عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی

وی، عدم وجود مهارت کافی و همچنین پایین بودن دستمزد مبتنی بر قانون کار را دو مورد از مهم‌ترین مشکلات عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی برشمرد و افزود: متاسفانه تمایل جهت حضور نخبگان در واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی را کاهش می‌دهد. در مورد مشکل اول، دانشگاه‌ها با تبعیت از سیاست صحیح وزارت علوم، موضوع مهارت‌آموزی و‌ بورسیه‌ی صنعتی را مورد توجه قرار داده‌اند که تاکید ویژه‌ای توسط وزیر علوم در این زمینه وجود دارد. در موضوع مهارت‌آموزی، برگزاری مدارس اشتغال و بوت‌کمپ‌های تخصصی در دستور کار دانشگاه تبریز قرار گرفته است که خوشبختانه منجر به اشتغال پایدار حدود ۵۰۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در دو سال گذشته شده است.

وی ادامه داد:کارآموزی دانشجویان در واحدهای فناور و‌ شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز و حضور بیش از ۶۵۰  دانشجو در این دوره‌‌های کارآموزی اقدام بعدی دانشگاه تبریز در این راستا بوده است.

نخبگان لوکوموتیو پیشران جامعه هستند

رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد: برای نگهداشتن نخبگان و افزایش مهاجرت معکوس، به‌عنوان یک راهبرد باید بطور جد تلاش کنیم. نخبگان لوکوموتیو پیشران جامعه هستند و ارزش آن‌ها را نمی‌شود با ریال سنجید. گذشته از حمایت مادی و معنوی، باید حرمت آن‎‌ها نیز حفظ شود. امروز ما بطور جدی دنبال تأمین مسکن آن‌ها هستیم و زمین کافی برای این کار اختصاص داده‌ایم و خوشبختانه از سال ۱۴۰۳ سقف حقوق نیز برداشته خواهد شد. امیدوارم عده‌ای دوباره فریاد نزنند که چه حقوق‌هایی داده می‌شود! چراکه کشور رقیب و همسایه‌ ما طی یک نامه‌ رسمی اعلام می‌کند که حاضر است ماهی ۷۲ هزار دلار به استاد ما پرداخت کند.

عدم دقت و عمل به قانون جهش دانش بنیان

وی در خصوص قانون جهش دانش بنیان نیز گفت: این قانون یکی از اقدامات ارزنده‌ی مجلس شورای اسلامی است که با تصویب این قانون راهکارهای متنوعی جهت حمایت از نخبگان پیش‌بینی شده است که متأسفانه به دلیل عدم دقت و عمل به این قانون مترقی، هنوز اثرات تصویب این قانون کاملا ملموس نیست. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این قانون اعتبار مالیاتی برای شرکت‌ها و واحدهای صنعتی جهت عقد قرارداد تحقیق و توسعه با دانشگاه‌ها و همجنین شرکت‌های دانش بنیان است.

نصراله‌زاده، ایجاد و توسعه‌ی مراکز نوآوری و فناوری دانشگاهی را یکی دیگر از راهکارهای حمایت از نخبگان دانشگاهی دانست و تاکید کرد: متأسفانه در استان ما با کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم. تجربه‌ی موفق در کشور (دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف) و در دنیا گواه این مسئله‌ی مهم است که کسترش مراکز نوآوری در جنب دانشگاه‌های بزرگ منجر به نتایج شگرف شده است و بر همین مبنا تبدیل مراکز رشد دانشگاهی استان به پارک‌های علم و فناوری و فعالیت و همکاری آنها با پارک علم و فناوری استان، می‌تواند تحول بزرگی در پشتیبانی از نخبگان  دانشگاهی باشد.

وی ادامه داد: برگزاری رویدادهای فناورانه جهت شناسایی استعدادها و برگزاری نمایشگاه‌های فناورانه‌ی تخصصی و نه نمایشی توسط گروه غیر حرفه‌ای، هم‌افزایی بحش‌های مختلف استان با محوریت دانشگاه تبریز جهت سیاست‌گذاری حوزه‌ی فناوری و نوآوری و ایجاد و راه‌اندازی کارخانه‌ی نوآوری استان از دیگر راهکارهای ایجاد انگیزه و امید در نخبگان دانشگاهی است و همچنین استفاده از امریه‌ی سربازی در شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه نیز از اقدامات دیگر دانشگاه در حوزه‌ی حمایت از نخبگان دانشگاهی است.

ضرورت حمایت خیّرین از پروژه‌های دانشگاهی و نخبگان

وی با تاکید بر ضرورت حمایت خیّرین از پروژه‌های دانشگاه گفت: برای حمایت از دانشجویان عزیز و ازتقاء دانشگاه به تراز بین المللی تعداد ۸۵۰ خوابگاه متأهلی در دست ساخت است و از خیّرین محترم می‌خواهیم که به کمک فرزندان خود بشتابند و دانشگاه را یاری کنند. جوانان در بحث فناوری، اشتغال آفرینی، کمک به رفع نیازهای کشور در جهت تجاری‌سازی فناوری‌های نو، از خیّرین محترم می‌خواهیم کمک کنند.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها