رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
یک فعال رسانه عنوان کرد؛

«نظارت» اولویت فراموش شده نمایندگان مجلس

یک فعال رسانه ای در آذربایجان شرقی گفت: «نظارت» اولویت فراموش شده نمایندگان مجلس است و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تبریزگویا، برنامه «ملت اراده سی» ( اراده ملت ) از برنامه های تولیدی و گفتگو محور شبکه سهند (مرکز تبریز) می باشد که با تهیه کنندگی  بشیری، و اجرای دهقان اولین قسمت آن چهارشنبه شب به روی آنتن رفت.

در دومین بخش این برنامه که با حضور کردلو (مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی) و محمد امین خوش نیت (مدرس دانشگاه و فعال رسانه ای) به عنوان دو مهمان برنامه پخش گردید موضوع وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس بر امور کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این برنامه محمدامین خوش نیت با اشاره به مواد و تبصره های قانون اساسی کشور، در خصوص وظیفه نظارتی مجلس گفت: براساس قانون اساسی به عنوان منشور مدون و مصوب کشور، ۳۸ اصل مهم فصل ششم قانون اساسی به موضوع وظیفه تقنینی و نظارتی نمایندگان تاکید دارد و حداقل هشت اصل از این اصول به این مهم به عنوان تکلیف نمایندگان یاد کرده است.

این فعال رسانه ای در ادامه در پاسخ به اظهارات حاج محمدی، کارشناس پارلمانی که به صورت تلفنی مهمان برنامه بود با تاکید بر دایره نامحدود نظارتی نمایندگان به ویژه در مورد حق تحقیق و تفحص آنان گفت: بر اساس اصل ۷۶ قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد». بنابراین با نصب العین قرار دادن این ماده، دیگر نباید هیچ محدودیتی را برای اجرای این اصل و یا ترک فعل نمایندگان در این باره قابل قبول نیست.

خوش نیت، با تاکید بر اینکه متاسفانه در جامعه ما بیشتر بر وظیفه قانون گذاری مجلس تمرکزو توجه شده و وظیفه نظارتی خانهملت، مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است تصریح کرد: بسیاری از موضوعات مورد اختلاف و چالش های جامعه ما بیشتر به این خاطر به وجود می آید که این وظیفه نظارتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

خوش نیت به مساله مهم دخالت برخی نمایندگان در عزل و نصب ها اشاره کرده و دخالت برخی نمایندگان در عزل و نصب های دولتی را عامل اصلی بروز یکی از آفات جامعه ما دانست و گفت: این دخالت های غیرقانونی سبب شده تا بسیاری از نمایندگان در مظان اتهام قرار گرفته و موجب نگاه بدبینانه مردم نسبت به نمایندگان گردد. حتی مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کرده و همه نمایندگان را از دخالت در عزل و نصبها برحذر داشته و انذار داده اند اما متاسفانه ما گاه شاهد بروز این چالش ها در سیستم اداری مان هستیم. سردبیر پایگاه خبری آذرقلم در ادامه با اشاره به اختیارات مجلس افزود: دایره اختیارات و حق نمایندگان برای نظارت تا جایی است که حتی می تواند مطابق اصل ۸۹ ، رییس جمهور را به استیضاح کشانده و حتی او را به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور برکنار کند و یا حتی مطابق اصل ۹۰ قانون اساسی، نمایندگان این اختیار و حق قانونی را دارند که در کنار پیگیری حق و حقوق مردم، شکایات آنان از قوه قضائیه را هم رسیدگی و پیگیری نمایند.

خوش نیت در ادامه افزود: اگر وظیفه نظارتی نمایندگان به نحو شایسته ای اعمال می شد قطعا امروز شاهد وقوع برخی فسادهای چند میلیارد دلاری ، خشکی دریاچه ارومیه و گرانی و مشکلات اجتماعی نبودیم.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها