رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۰ جماد ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Sunday 22 December
  • چهارشنبه 7 بهمن 1394 - 15:04
  • کد خبر : 1136
  • اقتصاد
  • چاپ خبر : فهرست خرید ۱۱۴ ایرباس توسط ایران منتشر شد ، ۸ فروند ایرباس
دو مقام هوایی ایران وارد پاریس شدند؛

فهرست خرید ۱۱۴ ایرباس توسط ایران منتشر شد ، ۸ فروند ایرباس

به گزارش خبرگزاری مهر، على عابدزاده، رئيس سازمان هواپيمايى كشورى ايران و فرهاد پرورش، مدير عامل هواپيمايى جمهورى اسلامى ايران «هما» براى عقد قرارداد نهايى خريد هواپيما از شرکت هواپیماسازی ايرباس، وارد پاريس شدند. ایران ایر احتمالا قرارداد خرید ٨ فروند ايرباس ٣٨٠، ١٦ فروند ايرباس ٣٥٠، ٤٥ فروند ايرباس ٣٣٠ و ٤٥ فروند ايرباس […]

به گزارش خبرگزاری مهر، على عابدزاده، رئيس سازمان هواپيمايى كشورى ايران و فرهاد پرورش، مدير عامل هواپيمايى جمهورى اسلامى ايران «هما» براى عقد قرارداد نهايى خريد هواپيما از شرکت هواپیماسازی ايرباس، وارد پاريس شدند.

ایران ایر احتمالا قرارداد خرید ٨ فروند ايرباس ٣٨٠، ١٦ فروند ايرباس ٣٥٠، ٤٥ فروند ايرباس ٣٣٠ و ٤٥ فروند ايرباس ٣٢٠ را به امضا می‌رساند.

در همین حال، معاون سازمان هواپیمایی کشوری از ورود ۱۰ فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ دست دوم تا پایان سال خبر داد وگفت: تاکنون شرکت‌های ایرانی با فاینانسورهای اروپایی برای خرید هواپیما به توافق رسیده‌اند.

محمدجواد تقوی در گفتگو با مهر با اشاره به روند ورود هواپیما به کشور، گفت: خرید هواپیما در تمام دنیا با استفاده از اعتبارات مالی و سرمایه گذاری نهادهای مالی به صورت فاینانس انجام می‌‌شود که این فاینانس‌ها بلند مدت بوده و حتی ۲۰ ساله است، زیرا وقتی موضوع خرید ۱۰۰ یا ۲۰۰ فروند هواپیما مطرح می‌شود، به این معنا نیست که چندین میلیارد دلار باید به صورت نقد پرداخت شود.

وی با بیان اینکه خرید این تعداد هواپیما با استفاده از سرمایه‌های خارجی و فاینانس انجام می‌شود، افزود: امروزه در صنعت هوانوردی موضوع فاینانس مطرح است، ضمن آنکه شرکت‌های خارجی هم تمایل زیادی به حضور در بازار ایران دارند، چرا که بازار ایران از نظر ارزش افزوده بسیار برای آنها جذاب است.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه هیات ایرانی در ایتالیا مشغول مذاکره است، اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی هم در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند و شرکت‌های خارجی هم تمایل زیادی برای ورود به بازار ایران دارند.

تلاش فاینانسورهای آمریکایی برای حضور در بازار ایران

تقوی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر فاینانسورهای کدام کشورها برای همکاری با شرکت‌های ایرانی اعلام آمادگی کرده اند؟ گفت: فاینانسورهای اروپایی و آمریکایی اظهار تمایل برای همکاری با شرکت‌های ایرانی داشته اند اما در حال حاضر توافقات با شرکت‌های اروپایی حاصل شده است؛ هرچند که آمریکایی ها هم در حال تلاش هستند تا سهمی را از بازار به دست بیاورند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها از چندماه پیش در حال تلاش و مذاکره با مسئولان کشور ما هستند و دولت هم به شدت از خرید هواپیما و ورود به بحث‌های اعتباری از شرکت‌های خصوصی حمایت می‌کند، بنابراین این مذاکرات در حال انجام است.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه شرکت‌های سازنده به خصوص ایرباس رقابت زیادی برای ورود به بازار ایران دارند، گفت: اینکه تا پایان سال، هواپیمای نو وارد کشور شود، بعید به نظر می‌رسد، چرا که ساخت و تولید هواپیما پروسه خاصی دارد و به این سرعت هواپیمایی وارد کشور نمی‌شود.

تقوی با بیان اینکه ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس در یک فرآیند ۴ تا ۵ ساله وارد کشور می‌شود، افزود: اینطور نیست که این تعداد هواپیما با سرعت وارد کشور شود بلکه ورود آنها تدریجی است و شاید در چند ماه آینده تعدادی از این هواپیماها وارد کشور شوند.

وی با تاکید بر اینکه تعاملات باید از سوی دو طرف باشد، ادامه داد: ایرباس در حال حاضر نسبت به سفارشات موجود خود هم عقب تر است، زیرا تقاضا در جهان بالا است اما به دلیل موضوع رقابت ممکن است که شرکت ایرباس زودتر از موعد چند فروند هواپیما را به ایران تحویل دهد.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه دولت از صنعت هوایی حمایت می کند، گفت: موضوع تضمین اعتبارات مالی را دولت بر عهده دارد و تلاش دولت این است که با حمایت از صنعت هوانوردی این صنعت رونق خود را به دست بیاورد.

ورود ۱۰ فروند ایرباس و بوئینگ دست دوم به کشور

تقوی در خصوص ورود هواپیماهای دست دوم به کشور، اظهار داشت: ورود هواپیماهای دست دوم به نوعی مطلوب شرکت‌های هواپیمایی است، چرا که ورود هواپیمای نو باید با حمایت دولت انجام شود و برخی شرکت‌ها ترجیح می دهند که هواپیمای دست دوم وارد کنند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۰ فروند هواپیمای دست دوم وارد کشور می شود، ادامه داد: این هواپیماها با عمر ۱۰ ساله، ۸ ساله، ۶ یا ۵ ساله هستند و مطابق با دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری باید حداکثر سن این هواپیماها ۱۵ سال باشد اما ملاک ما فقط سن تقویمی هواپیماها نیست بلکه ممکن است یک هواپیما تعداد نشست و برخاست کمتری داشته باشد.

تقوی، دلیل تمایل ایرلاین‌ها برای ورود هواپیمای دست دوم را توان مالی کم عنوان کرد و گفت: شرایط تحریم‌ها باعث شده است که ایرلاین‌ها توان مالی زیادی نداشته باشند و از سوی دیگر بازار برای ورود هواپیما تقاضای زیادی دارد، بنابراین تمایل دارند که هواپیمای دست دوم وارد کنند.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به مدل هواپیماهای وارد شده به کشور، افزود: عمده این هواپیماها ایرباس ۳۲۰ یا بوئینگ ۷۳۷ هستند و این هواپیماها پرکاربردترین نوع هواپیما در دنیا شناخته می‌شوند.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها