رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • یکشنبه 6 اسفند 1402 - 13:37
  • کد خبر : 11551
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : دولت باید همه توان خود را برای احیای دریاچه ارومیه به میدان بیاورد/ تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی مطالبه جدی مردم آذربایجان است

عباس رنجبر، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مهمترین چالش‌های استان را زیست‌محیطی خواند و تاکید کرد: آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی هوای تبریز، آلودگی رودخانه ارس و دریاچه ارومیه از عمده ترین چالش‌های آذربایجان هستند که باید دولت با همه توان خود برای این حل این مشکلات مهم به میدان بیاورد.

به گزارش تبریزگویا، عباس رنجبر، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر در نشست با جمعی از نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی، افزود: مبارزه با فساد و تبعیض گسترده که پایه آن رانت مدیران و مسئولانی است که اساسا شایسته حضور در مناصب خود نیستند، یک ضرورت مهم برای مدیریت کشور است و اهتمام من در صورت کسب اعتماد مردم مبارزه با فساد خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر مجلس قوی باشد، وزیر ضعیف را تایید صلاحیت نمی‌کند. اینکه وزیری چهار بار استیضاح شده و هر بار هم از برکناری توسط مجلس گریخته، چه پشت پرده‌ای دارد؟
رنجبر در بخش دیگری از سخنان خود به عقب ماندگی آذربایجان در توسعه صنایع زیرساختی و دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: توسعه صنایع زیرساختی و دانش‌بنیان ضروری است تا بیکاری قشر تحصیلکرده حل شود، تحصیلکردگان ما زمینه کاری مناسب با تخصص خود را در استان نمی‌یابند و به همین دلیل آذربایجان شرقی جزو مهاجرفرست ترین استان‌های کشور است.
وی افزود: نفت و گاز نباید به صورت خام صادر شود و این محصول استراتژیک فرآوری و با ارزش افزوده صادر شود. ما در عسلویه ۲۰ مجتمع مگاپلن داریم که برای این مهم باید تقویت شوند. صنایع پایین دستی و میان‌دستی باید در حوزه صنعت پتروشیمی در استان ایجاد شوند تا تولید ثروت در آذربایجان افزایش یابد.
رنجبر ادامه داد: یک مجتمع پتروشیمی در آلمان بیش از دو برابر صنایع نفت و گاز ایران ارزش افزوده تولید می‌کند.
وی در ادامه مهمترین چالش‌های استان را زیست‌محیطی خواند و تاکید کرد: آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی هوای تبریز، آلودگی رودخانه ارس و دریاچه ارومیه از عمده ترین چالش‌های آذربایجان هستند که باید دولت با همه توان خود برای این حل این مشکلات مهم به میدان بیاورد.
رنجبر اضافه کرد: دریاچه ارومیه موضوع ممات و حیات آذربایجان است، جان ۱۵ میلیون انسان در خطر است. ما نباید ۹۰ سد در حوضه دریاچه می ساختیم، حالا که ساخته شده، باید ورودی و خروجی سدها برای تأمین حقابه دریاچه ارومیه کنترل شود.
وی گفت: وقتی چغندر قند به عنوان آب‌بر ترین محصول کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کشت می‌شود، نمی‌توان شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه شد. مدیریت بخش کشاورزی و انتقال آب از حوضه های مجاور ضرورت احیای دریاچه ارومیه است.
رنجبر اظهار کرد: انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه یکی از راهکارهای سریع و قابل انجام احیای دریاچه ارومیه است که باید در اولویت دولت قرار گیرد، چرا که مطالعات این طرح و امکان سنجی آن نتایج خوبی داشته است.
این کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادامه به مغفول ماندن اجرای برخی اصول قانون اساسی از جمله اصل ۱۵ و اصل ۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: آموزش زبان مادری یکی از خواسته های اصلی مردم آذربایجان است و ما همچنان باید تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی را پیگیری کرده و به نتیجه برسانیم.
رنجبر در مورد هزینه‌های انتخاباتی خود هم توضیح داد: تا کنون ۵۰۰ میلیون تومان از طریق هزینه شخصی و کمک دوستانم برای هزینه‌های انتخاباتی جمع‌آوری کرده‌ایم و برای همین محدودیت مالی تاکنون در شهرهای دیگر حوزه انتخابیه حضور پررنگی نداشتیم، اما سعی می‌کنیم در ادامه در اسکو و آذرشهر هم حضور داشته باشیم و به خدمت مردم عزیزمان برسیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های ترانزیت در آذربایجان هم گفت: صنعت ترانزیت یکی از مهمترین بخش‌های توسعه کشور‌ها است و ایران در چهارراه شمال-جنوب و شرق-غرب قرار گرفته است و تبریز جایگاه تاریخی و استراتژیک در حوزه ترانزیت دارد، اما با این حال می‌بینیم درآمد استان اصفهان با اینکه در مرکز کشور است و مرزی ندارد، از آذربایجان شرقی به طور چشمگیری بیشتر است.
رنجبر افزود: در حوزه ترانزیت زیرساخت‌های آذربایجان در سال‌های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است، در حالی که فقط گمرک جلفا در سال‌های گذشته به عنوان بندر خشک عمل کرده و میلیون ها دلار درآمد حاصل کشور کرده است.
وی در خصوص دلسردی بخشی از مردم برای حضور در انتخابات، اظهار کرد: من معتقدم مردم باید با مشارکت در انتخابات تغییرات اساسی در وضعیت مدیریت کشور و سرنوشت خود ایجاد کنند، مطالبه مردم سرمنشاء تغییر در مدیریت کشور است.
رنجبر ادامه داد: با تمام احترامی که به نمایندگان فعلی مجلس قایل هستم، معتقدم در بین این عزیزان نماینده واقعی مردم کم است و اینکه برخی نماینده ها در اختیارات دولت و عزل و نصب‌ها بر اساس منافع فردی و گروهی دخالت می‌کنند، مایه دلسردی مردم است.
شهردار سابق تبریز در مورد معضل حاشیه‌نشینی کلانشهر تبریز هم گفت: حاشیه‌نشینی محصول عقب‌ماندگی تکنولوژیکی است، ما طرح اقدام را در زمان شهرداری تبریز تهیه کرده بودیم که در این طرح درجاسازی بافت حاشیه نشین و با حفظ ساختار اجتماعی و فرهنگی موجود و ارایه تسهیلات ویژه بانکی و قانونی اجرا می‌شد، اما شورای شهر مجال نداد.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها