رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 5 خبر


  • شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳
  • السبت ۲۴ ربيع أول ۱۴۴۶
  • 2024 Saturday 28 September

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی، رفع اطاله دادرسی و شفافیت‌سازی جریان دادرسی و اطلاع آنی طرفین پرونده از روند رسیدگی را از اهداف سند تحول قضایی برشمرد و گفت: در همین راستا بیش از ۶۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در استان در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند.

به گزارش تبریزگویا، موسی خلیل‌الهی در نشست مسئولین قضایی استان با صاحب‌نظران و نخبگان به منظور ترویج گفتمان اصلی قوه قضاییه و استماع بی‌واسطه نقد‌ها و پیشنهاد‌های اصلاحی در خصوص دستگاه قضایی که در راستای سند تحول و تعالی قوه قضاییه و با حضور شورای قضایی استان و جمعی از اساتید دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه مبنای عملکرد دادگستری، سند تحول و تعالی قوه قضاییه است، اظهار کرد: شناسایی چالش‌های فراروی دادرسی به شکل عملی و ارائه راهکار و راهبرد برای برون‌رفت از آن چالش‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله اهداف سند تحول و تعالی قوه قضاییه و دغدغه مسئولین قضایی است.

وی دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی، رفع اطاله دادرسی و شفافیت‌سازی جریان دادرسی و اطلاع آنی طرفین پرونده از روند رسیدگی را از دیگر اهداف سند تحول و تعالی قوه قضاییه برشمرد و افزود: هم اکنون، اخذ گواهی عدم سوء‌پیشینه در دادگستری استان که قبلا ۱۵ روز طول می‌کشید در کمتر از ۱۲ ساعت صادر می‌شود و نیازی به مراجعه مسقیم به دادگستری نیست؛ همچنین بیش از ۶۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در استان در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی، شناسایی و حذف ساختار‌های فسادزا در درون و بیرون دستگاه قضایی را یکی از اهداف مندرج در سند تحول و تعالی قوه قضاییه عنوان کرد و ادامه داد: اجرای احکام مدنی و نحوه برگزاری مزایده ها، نقطه آسیب‌پذیر دادگستری استان در پرونده‌های حقوقی بود که با شروع به کار «سامانه ستاد» ضمن کاهش مداخلات و شفاف‌سازی فرایند مزایده، امکان شرکت آحاد مردم در تمام نقاط کشور فراهم شده است.

وی ارزیابی عملکرد قضات و کارکنان را از دیگر اهداف سند تحول و تعالی قوه قضاییه برشمرد و اظهار کرد: با وجود ماهیت، حجم و نوع مراجعات مردم به دادگستری، دستگاه قضایی به دنبال جلب رضایتمندی مردم است؛ لذا ارزیابی عملکرد قضات و کارکنان از طریق ارسال لینک تظرسنجی به تلفن همراه مراجعین صورت می‌گیرد و میزان رضایتمندی مراجعین از کارکنان دادگستری استان بیش از ۷۰ درصد است.

وی همچنین از ارزیابی علمی قضات در دادگستری استان و صدور کارنامه قضایی سالانه در بستر سامانه «تناد» خبر داد و با اعلام اینکه هوشمندسازی از جمله اهداف قوه قضاییه است، اضافه کرد: عمده روند رسیدگی به پرونده‌ها مثل ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیکی است.

رئیس کل دادگستری استان همچنین با اشاره به آغاز به کار دادگاه‌های صلح در استان، بر لزوم تبیین جایگاه دادگاه صلح در دستگاه قضایی تأکید کرد.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها