رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

خرید خودرو همه آن راهی نیست که برای داشتن خودرو مورد علاقه‌مان طی می‌کنیم. تنها زمانی می‌توانیم مدعی باشیم صاحب یک خودرو هستیم که سند خودرو را در دست داشته باشیم. اما اصلاً منظور از سند خودرو چیست؟ آیا سند رسمی خودرو همان برگ سبز خودرو است؟ برای تنظیم سند خودرو یا انتقال آن باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرد؟

تبریزگویا؛ این موضوعی است که سال‌ها در میان نیروی انتظامی و کانون سردفتران اختلاف ایجاد کرده بود؛ به این معنا که نیروی انتظامی معتقد بود صادر شدن برگ سبز خودرو به معنای پایان عملیات انتقال است اما کانون سردفتران اعلام می‌کرد تنظیم سند خودرو در دفاتر زیر نظر این سازمان، از نظر قانونی به‌معنای مالکیت شما بر خودرو است.

در این خصوص بابک اسماعیلی، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مدرس دانشگاه و سردفتر اسناد رسمی طی یادداشتی برای پایگاه خبری تبریزگویا این موضوع را تشریح کرد:

بر اساس ماده ۲۹ قانون راهنمایی رانندگی مصوب ۱۳۸۹ که بیان می‌دارد «نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلف هستند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند»

با توجه به نص صریح ماده قانونی فوق الذکر دارندگان وسیله نقلیه باید ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند. متن ماده تصریح دارد که هدف از این اقدام بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک توسط پلیس راهنمایی و رانندگی است.

صدر ماده نیز به وضوح لزوم مراجعه به دفاتر اسناد رسمی را با قید کلمه (مکلفند) در ماده فوق بیان کرده است.

با کمی تأمل در ماده فوق وظایف ذاتی پلیس راهنمایی و رانندگی و دفاتر اسناد رسمی به وضوح مشاهده می‌شود.حال این سوالات پیش می‌آید که:

آیا پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه صدور سند رسمی را در ماده فوق دارا می‌باشد؟

البته که این وظیفه ذاتی دفاتر اسناد رسمی می‌باشد و مردم مکلفند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

صرف بیان دادستان محترم در خصوص برگ سبز باعث نمی‌شود برگ سبز خودرو صادره از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی تبدیل به سند رسمی شود.

سند رسمی دانستن برگ سبز در واقعیت به نفع مردم نیست و در آینده مردم را با مشکلات عدیده ای رو برو خواهد کرد.

به نظر می‌رسد راه حل اتمام این مناقشه ورود مجلس به این موضوع باشد. قانون فصل الخطاب است.

اخبار مرتبط

نظرات



جديدترين خبرها