رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April

زبان و قلم قاصر می شود از گفتن و نوشتن درباره بزرگمردی که از دستش دادیم و دیگر در میان مان نیست. او یک بزرگمرد تاریخی بود که با همه روح و جانش برای اعتلای کشور و مردمش کار کرد؛ تلاشی صادقانه و عاشقانه. مهندس عاشق تبریز، عاشق آذربایجان و عاشق ایران بود و همین […]

زبان و قلم قاصر می شود از گفتن و نوشتن درباره بزرگمردی که از دستش دادیم و دیگر در میان مان نیست. او یک بزرگمرد تاریخی بود که با همه روح و جانش برای اعتلای کشور و مردمش کار کرد؛ تلاشی صادقانه و عاشقانه. مهندس عاشق تبریز، عاشق آذربایجان و عاشق ایران بود و همین است که آثار تلاش های ماندگارش را از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران می توان دید.
همین چند روز قبل بود که مهندس توکلی بزرگوارانه تماس گرفتند و جویای آخرین تحولات گروه ماشین سازی تبریز شدند. مهندس گفت: تبریز هستم و خواهش مرا برای دیداری تازه تر پذیرفت، اما…

اما چند روز بعد خبر دار شدیم که ایشان در بیمارستان بستری شده و همراه جمعی از عزیزان جامعه صنعتی تبریز برای عیادت از ایشان به بیمارستان رفتیم ولی مهندس راضی نبود کسی با حال شکسته و روی تخت بیمارستان او را ببیند. مهندس تقی توکلی تا روز آخر چون سَرو زیبا و خوش قامت ایستاد.
مهندس توکلی چقدر درد رشد و توسعه تبریز و ایران را داشت. چقدر غصه سوء مدیریت ها را می خورد، چقدر ناراحت از دست رفتن فرصت ها بود، چقدر غمگین خیانت ها بود و مهندس چقدر دلش شکسته بود.
ما یک «ابرمرد» را از دست دادیم،  امروز صنعت آذربایجان و ایران یتیم شد. ما قدر توکلی و توکلی ها را ندانستیم. زبان و قلمم قاصر است از گفتن و نوشتن درباره این ابرمرد.
مهندس توکلی پدر همه ما بود، مهندس توکلی بر گردن تک تک ما حق دارد، مهندس توکلی بنیان گذار گروه کارخانجات ماشین سازی تبریز، گروه کارخانجات تراکتورسازی تبریز، ایدم، چرخشگر، بلبرینگ سازی، پیستون سازی، هاکسیران دیزل، آذر بنیاد، کبریت سازی، مس سرچشمه، مس سونگون، هپکو و آذرآب اراک، ذوب آهن، نیروگاه اتمی بوشهر و… بود.
امروز مردم تبریز در ماتم از دست دادن پدرشان نشسته اند.
پدر!
اگر امروز ما سرمان را بلند کرده و با افتخار می گوییم که «من یک تبریزی هستم» قطعاً در سایه تلاش های صادقانه و عاشقانه شما بوده، پدر جان ما به شما افتخار می کنیم و دستتان را با افتخار می بوسیم. شما ابرمرد تکرار نشدنی شهر پر افتخار ما هستید، شما ستارخان صنعت ما هستید.
پدر جان، برای ما دعا کنید که بتوانیم با همان عشق و صداقت شما، راه پر افتخارتان را ادامه دهیم، برایمان دعا کنید که بتوانیم مثل شما کشورمان را دوست داشته باشیم.
پدر، امروز چقدر دردمندیم که دیگر شما را نداریم. پدر جان لطفا ما را ببخشید که آن طور که باید قدرتان را ندانستیم، در حق تان خیلی نامهربانی شد، اما شما دم برنیاوردید.
پدر، آرام بگیرید که دعای خیر یک ملت پشت شماست، آرام بگیرید که در این لحظات تنها کلام خدا و آیه مبارکه  «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» تسکینی بر دل های پریشان ماست.
مهندس تقی توکلی، بنیان گذار منطقه صنعتی غرب تبریز و پدر صنعت نوین ایران دیگر در میان ما نیست.

* محمد سهرابی

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها