رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 5 خبر


  • سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 7 May

کشاورزی سنتی با کشت محصولات پرآب بر در حالی در آذربایجان شرقی ادامه دارد که بحران منابع آبی این منطقه زنگ هشدار را به صدا درآورده است.

تبریزگویا؛ محمدرضا علی اشرفی: طی سال‌های اخیر مسئله آب به چالشی ملی تبدیل شده است و ضرورت دارد همه مردم در کنار مسئولان امر برای گذر از این بحران تلاش کنند.

بیش از ۵۰۰ شهر کشور با مشکل آب روبه‌رو هستند و تنش آبی به چالش و موضوع مهم کشور تبدیل شده است. استان آذربایجان شرقی نیز از این موضوع مستثنی نبوده و شهرها و روستاهای مختلف این منطقه با چالش آب روبه‌رو است.

تراز منفی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعبی از سفره‌های آب زیرزمینی استان آذربایجان شرقی زنگ خطر تنش آبی در این استان را به صدا درآورده و کارشناسان بر این باورند که باید هر چه سریع‌تر برای مدیریت منابع آب در این استان تدابیری اتخاذ کرد.

واقعیت این است که بحران کم آبی با کاهش محسوس بارش‌ها در استان آذربایجان شرقی جدی است و باید در کنار صرفه جویی در مصرف آب، برای تأمین منابع پایدار آبی چاره کرد. مصرف استاندارد آب در شبانه روز حدود ۱۵۰ لیتر برآورد شده است. این در حالی است که این میزان مصرف در استان ۲۲۰ لیتر بوده و ۷۰ لیتر مازاد مصرف در آب وجود دارد.

مؤثرترین راهکار در شرایط کنونی کم آبی و خشکسالی، صرفه جویی و مصرف بهینه آب توسط مردم استان است.

الگوی اشتباه کشت در آذربایجان شرقی و تشدید بحران آب

کشاورزی سنتی با کشت محصولات پرآب بر در حالی در آذربایجان شرقی ادامه دارد که بحران منابع آبی این منطقه زنگ هشدار را به صدا درآورده است.

در این بین اصلاح الگوی کشت بیش از پیش احساس می‌شود. اصلاح الگوی کشت برنامه‌ای برای تعیین الگوی کشت مناسب هر منطقه است تا اهداف کشور در تولید محصولات کشاورزی محقق شود که البته نبود قانون در زمینه الگوی کشت به یک ضعف در اجرای این برنامه مهم و راهبردی تبدیل شده است.

کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود چراکه تأمین امنیت غذایی را در بر دارد و در این میان آذربایجان شرقی به عنوان یک استان کشاورزی یکی از استان‌های مطرح در تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

پیشنهاد کشت فراسرزمینی در ارمنستان و جمهوری آذربایجان

کارشناس حوزه کشاورزی در گفتگو با تبریزگویا با اشاره به وضعیت کشاورزی در آذربایجان شرقی و تأثیر بحران آب در کاهش تولیدات محصولات کشاورزی گفت: برای خروج از این وضعیت باید کشت فراسرزمینی مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا اسدالهی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی وجه اشتراکات زیادی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارد، افزود: برای همین کشت فراسرزمینی در ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید مورد توجه مسئولان امر در جهاد کشاورزی قرار گیرد. درحال حاضر خود کشور ارمنستان برای همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی و ارائه پتانسیل‌های موجود در این کشور پیشقدم شده است.

حوزهراهکار
کشاورزیکشت فراسرزمینی
کشاورزیکاهش برداشت از منابع زیر زمینی
کشاورزیاصلاح الگوی کشت

این فعال حوزه کشاورزی سپس افزود: کشت فراسرزمینی به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۲ مطرح و توسط هیئت وزیران تصویب شده است و باید دولت سیزدهم نیز برای اجرای آنها همت کند.

وی با تاکید بر اینکه محصولاتی همچون ذرت، سویا، جو و دانه‌های روغنی شامل کلزا می‌تواند در کشت فراسرزمینی در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: در این خصوص سرمایه گذاران باید ورود کنند و دولت نیز از آنها حمایت‌های لازم را انجام دهد.

اسدالهی در خصوص دیگر کشورهایی نیز که امکان کشت فراسرزمینی وجود دارد، گفت: عراق، افغانستان و پاکستان مشکلات امنیتی دارند و باتوجه به تنش روسیه و اوکراین نیز امکان کشت فراسرزمینی در این کشورها وجود ندارد. ولی می‌توان در ارمنستان، آذربایجان، غنا و قزاقستان روی کشت فراسرزمینی تمرکز کرد.

وی ادامه داد: با توجه به وجود شرایط منفی حاکم بر بخش کشاورزی که عمدتاً ناشی از تغیرات اقلیمی و به تبع آن کم‌آبی و به نوعی خشک‌سالی در سطح کشور است، امنیت غذایی ایران با وجود واردات بی‌رویه انواع غلات و دانه‌های روغنی که سالیانه حداقل بالغ‌بر شش میلیارد دلار است به شدت به مخاطره افتاده است.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها